گروه انرژی: ماجرای تنش آبی در کلان‌شهرها با رسیدن فصل تابستان بیش از پیش جدی شده به طوری که رئیس‌جمهور نیز برای رفع این مشکل وارد میدان شده است. براساس آخرین دستور حسن روحانی مقرر شد ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حل بحران کم‌آبی اختصاص داده شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه با دستور ویژه رئیس‌جمهور، اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب شهرهای دارای تنش به جریان افتاده است، از مطالعه طرحی خبر داد که در صورت نهایی شدن، جداسازی آب شرب از آب بهداشتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته حمید‌رضا جانباز، این اعتبار علاوه بر اعتبار سالانه در بودجه اختصاص خواهد یافت.

جانباز در پاسخ به سوال «فارس» که در بودجه سال جاری اعتباری که برای جبران و تامین آب شهرهای دارای تنش آبی در نظر گرفته شده نسبت به پارسال کاهش یافته است، گفت: سالانه در بودجه، اعتباری برای شهرهای دارای تنش آبی دیده می‌شود که امسال با توجه به اینکه وضعیت تامین آب در ۱۲ کلان‌شهر کشور حادتر شده است، رئیس‌جمهور دستور اختصاص اعتباری جداگانه برای تامین آب شهرهای دارای تنش آبی صادر کرده است.

جانباز اضافه کرد: مجوز این دستور را اخذ کرده‌ایم و در حال پیگیری آن از معاونت نظارت راهبردی برای تخصیص این اعتبار هستیم تا مشکل تامین آب شهرهای دارای تنش آبی را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در روستاها نیز برای تامین آب وضعیت مطلوبی نداریم، ادامه داد: با توجه به کمک‌های مجلس در تخصیص اعتبارات ملی به بخش آب و فاضلاب روستایی در حال پیگیری مواد ۱۰ و ۱۲ که موضوع آن خشکسالی است، هستیم تا به روستاها نیز تخصیص اعتبار بدهند تا علاوه بر مساله کمبود آب در شهرها به کمبودها آب در روستا نیز توجه داشته باشیم.

به گفته وی، در حال حاضر ۵۳۰۰ روستای کشور توسط تانکر آبرسانی می‌شوند.

جانباز در پاسخ به این سوال که آیا شهری در کشور داریم که نوبت بندی آب داشته باشند، گفت: در حال حاضر ۴ شهر کوچک که مصرف آب آنها ۲۴ لیتر در ثانیه است جیره‌بندی آب دارند و البته این شهرها، روستاهایی بودند که به تازگی به شهر تبدیل شده‌اند و معمولا هم صعب‌العبور هستند.

به گفته وی، این شهرها که جیره‌بندی آب دارند جیرنده در گیلان، جوزن در کرمان، روئیدر و سیریک در هرمزگان هستند.

مدیرعامل آبفای استان تهران نیز در این خصوص به خبرگزاری «تسنیم» گفت: شهر تهران یکی از ۱۲ شهری است که وزارت نیرو برای رفع بحران آبی آن در فصل گرمای ۹۳ اعلام آماده باش داده است. قطع نشدن آب شرب این شهر در تابستان در گروی تخصیص اعتبار خشکسالی است.

محمد پرورش، مدیرعامل آبفای استان تهران در میانه بهار در خصوص تامین آب تهران در تابستان پیش رو گفت: از اوایل امسال کارگروهی برای تامین آب تهران با ریاست قائم‌مقام وزیر نیرو تشکیل شده و با توجه به اینکه بارش‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با دوره مشابه دراز مدت با کاهش ۳۲ درصدی و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش یافته، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا در تابستان شرمنده مردم نباشیم.

وی افزود: سال گذشته به‌خاطر ذخایر مناسب سدهای تهران، دغدغه تامین آب وجود نداشت و آب کافی پشت سدها بود، اما امسال وضعیت سدها به‌دلیل بارش‌های نامناسب به‌ویژه در سامانه شرق تهران، خوب نیست.

پرورش تصریح کرد: سدهای تهران به‌ویژه در سامانه شرق، به‌طور متوسط ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته آب دارند و با وجودی که در آبان و آذرماه نیز دغدغه تامین آب تهران وجود داشت، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۶ ماه دوم سال گذشته بدون هیچ مشکلی سپری شد.

وی افزود: یکسری اقدام‌های اجرایی مانند حفر ۲۴ حلقه چاه و اجرای پروژه ماملو تا پایان خردادماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

پرورش با بیان اینکه مدیریت مصرف مهم‌ترین اولویت ما است، گفت: اگر ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب توسط مشترکان خانگی صورت پذیرد، تابستان را بدون دغدغه‌ پشت سر خواهیم گذاشت.