خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو با اشاره به اضافه شدن بند جدید عوارض به قبوض برق با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها از تخصیص وام ۵/۵ میلیون تومانی به مشترکان خانگی برای نصب نیروگاه‌های برق خانگی با ظرفیت یک کیلووات خبر داد. افزایش ظرفیت تولید برق پاک یکی از اهداف کلان راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی با اولویت مشترکان خانگی و تجاری است به طوری‌که علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی، میزان اتلاف انرژی هم به صفر می‌رسد. به منظور اجرای این سیاست کلان با موافقت مجلس و دولت، با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بند جدیدی به نام اخذ عوارض فروش به قبوض برق مشترکان اضافه شده که قرار است از محل منابع اخذ عوارض، دولت وام و تسهیلات بلاعوض در اختیار نیروگاه‌های برق خورشیدی منازل قرار دهد.

مسعودخانی در تشریح جزئیات اعطای تسهیلات و وام‌های بلاعوض به مشترکان برق خانگی، گفت: امسال از محل دریافت عوارض برق مصرفی مشترکان، تسهیلات استفاده از انرژی خورشیدی به ۱۲ هزار مشترک خانگی پرداخت می‌شود. این مقام مسوول در وزارت نیرو با اعلام اینکه سال گذشته از محل دریافت عوارض برق در مجموع یک‌هزار مشترک از طریق نصب پنل‌های خورشیدی برقدار شدند، اظهار کرد: براساس دستورالعمل تدوین شده ظرفیت پنل‌های خورشیدی برای مشترکان از یک کیلووات تا ۲۰ و ۵۰ کیلووات می‌تواند متغیر باشد. مجری طرح‌های عوارض برق توانیر با یادآوری اینکه سال گذشته در راستای ترویج استفاده از انرژی‌های نو، پنل‌های خورشیدی برای مساجد و مدارس به صورت رایگان نصب شد، تصریح کرد: در این راستا ۱۰۰ درصد هزینه نصب سیستم خورشیدی برای مساجد و مدارس از محل عوارض برق تامین شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته از همین محل برای تعدادی از دستگاه‌های اجرایی، نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتاییک نصب شد، بیان کرد: سال ۹۲ نیروگاه خورشیدی در مجموع برای یک هزار مشترک که عمدتا مشترکان مربوط به مساجد، مدارس و دستگاه‌های اجرایی و اداره‌ها بودند، نصب شد.

مجری طرح‌های عوارض برق توانیر در تشریح برنامه‌های سال جاری برای اجرای این طرح، توضیح داد: براساس برنامه تدوین شده در سال جاری، تصمیم برآن است که تا حد امکان نیروگاه‌های خورشیدی برای مشترکان خانگی نصب شود که درهمین راستا نیز نصب نیروگاه خورشیدی برای ۱۲ هزار مشترک هد‌ف‌گذاری شده است.

به گفته وی براساس این برنامه، نیروگاه‌ها تا ظرفیت یک کیلووات برای مشترکان خانگی نصب خواهد شد و ۵۰ درصد از هزینه آن نیز تا سقف ۵/۵ میلیون تومان از محل عوارض برق پرداخت می‌شود.