خسارت 20 میلیارد تومانی شبکه برق از توفان

ایسنا: معاون هماهنگی توزیع توانیر از خسارت ۲۰ میلیارد تومانی شبکه برق در توفان‌های اخیر خبر داد. غلامرضا خوش خلق با تاکید بر اینکه ۷۰۰ هزار کیلومتر شبکه برق در کشور وجود دارد، گفت: در مواقع بروز حوادثی چون سیل و توفان تمام همکاران دائما آماده باش هستند و به صورت شبانه‌روزی کار می‌‌کنند تا در خدمات وقفه ایجاد نشود. در هر حادثه‌ای برق پیشرو بوده و در کوتاه‌ترین زمان مشکل را حل کرده است.

به گفته وی، از تاریخ ۷ تا ۱۶ خرداد ماه امسال، شاهد بروز چند توفان و سیل در استان‌های مختلف کشور از جمله خراسان رضوی، گلستان، قم، سمنان، مازندران (در دو مقطع توفان رخ داد)، البرز و تهران بودیم. معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: آسیب‌دیدگی شبکه براثر توفان به خاطر مسائل گوناگون از جمله شکست درخت و سقوط آن روی شبکه بود. خوش خلق با اشاره به اینکه ماحصل اتفاقات در بازه زمانی ۹ روزه خسارت ۲۰ میلیارد تومانی صنعت برق بوده است، گفت: تاکنون توانیر و شرکت‌های برق سهم مجموعه خود را تامین کرده‌اند و سهم سازمان حوادث غیرمترقبه و وزارت کشور نیز باید تامین شود تا مشکلاتی که به صورت مقطعی حل شده‌اند به صورت دائمی برطرف شوند.

وی با تاکید بر همکاری استان‌های همجوار مناطق آسیب‌دیده و هم‌افزایی موجود بین کارکنان برق، گفت: در استان خراسان رضوی حدود ۵۷۰ میلیون تومان، در استان گلستان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، در استان سمنان حدود ۱۴۶ میلیون تومان، در استان قم حدود ۱۲۰ میلیون تومان، در استان مازندران در دو مقطع بروز حادثه حدود دو میلیارد تومان و در تهران در بخش نواحی استان حدود ۶ میلیارد تومان و در بخش تهران بزرگ حدود ۶/۶ میلیارد تومان خسارت به شبکه برق وارد شده است. وی در مورد راه‌های پیشگیری از ایجاد خسارت نیز گفت: تبدیل کابل‌های پنج‌رشته‌ای به کابل‌های خودنگه‌دار که عایق هستند، یکی از راهکارها است که در تهران بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر کابل خودنگهدار ایجاد شده است؛‌ کابل‌های خودنگهدار می‌توانند در مقابل باد تا حدودی مصون بمانند، اما از ایجاد خسارت در پی سقوط اشیا و درختان بازدارنده نیستند.

خوش‌خلق درمورد تاثیر عدم هشدار برای بروز توفان در تهران نیز گفت: سازمان هواشناسی در برخی از استان‌ها هشدار داده بود، اما در تهران این کار انجام نشد. اگر از قبل خبر داشته باشیم باتوجه به اینکه در مواقع اضطرای غیر از گروه‌های کاری خود از پیمانکاران نیز برای سرعت عمل در رفع عیب دعوت به همکاری می‌کنیم، آمادگی بیشتری خواهیم داشت.