خبرگزاری فارس: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه برای پاسخ به تقاضای داخلی در فصل تابستان صادرات برق حداقل ۳۰ درصد کاهش یافته، غیراقتصادی بودن صادرات برق را رد کرد. هوشنگ فلاحتیان در پاسخ به این سوال که آیا واقعیت دارد میزان سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها کاهش یافته است، گفت: برای تامین سوخت نیروگاه‌ها اخیرا در جلسه‌ای که با حضور وزرای نفت و نیرو و معاون اول رئیس‌‌جمهور برگزار شد، تصمیمات جدی هم گرفته‌ شد که امیدواریم هرچه سریع‌تر سوخت مایع بارگیری و در مخازن نیروگاه‌ها ذخیره شود تا با چالش جدی از لحاظ کمبود سوخت مایع در نیروگاه‌ها روبه‌رو نشویم.

فلاحتیان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر میزان سوخت تحویلی گاز یا مازوت به نیروگاه‌ها چه میزان است، گفت: در حال حاضر مشکلی در تامین یا تولید تحویل مازوت در نیروگاه‌ها نداریم، مشکل ما مصرف مازوت در نیروگاه‌ها است که معمولا محیط زیست نظر مساعدی نسبت به مصرف مازوت در نیروگاه‌ها ندارد. وی در ادامه با اشاره به توسعه صادرات برق، گفت: در همین جهت وزارت نیرو شبکه‌های برق ایران را به کلیه کشورهایی که مرز زمینی داریم متصل کرده‌ است.

وی ادامه داد: مسلما تبادلات برق بین ایران و کشورهای همسایه علاوه‌بر مزیت‌های اقتصادی که می‌تواند برای کشور داشته باشد به‌صورت طبیعی امنیت پایدار و بهبود روابط سیاسی را هم به دنبال خود خواهد داشت. وی اضافه کرد: برق صادراتی ایران اگر از منشا گاز باشد جنبه اقتصادی دارد ولی اگر منشا آن سوخت‌های مایع باشد جای تامل دارد و باید کمتر صادر کنیم.

وی گفت: رویکرد وزارت نیرو مبتنی بر صادرات برق از نیروگاه‌های تجدید‌پذیر، آبی و اتمی و با استفاده از سوخت گاز است منتهی ایران به هر حال پروتکل‌ها و قرارداد‌هایی را با کشورهای پیرامونی دارد که باید به تعهدات خود در قبال آن کشور پایبند باشد و می‌طلبد که ایران متناسب با قرارداد‌های منعقد شده نسبت به صادرات برق پایبند باشد.

فلاحتیان افزود: ایران در تابستان که پیک مصرف برق آن بالا است میزان صادرات برق را کاهش می‌دهد تا برق مورد نیاز را در داخل تامین کند. وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میزان صادرات برق کاهش یافته است، گفت: با آغاز فصل تابستان میزان صادرات برق ایران حداقل ۳۰ درصد کاهش یافته است تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای داخل نیز باشیم. فلاحتیان گفت: واردات برق نیز در فصل تابستان از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان افزایش یافته است.

وی در مورد درآمد حاصل از صادرات برق نیز گفت: درآمد صادرات برق ایران سالانه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار است و حتی در مرز یک میلیارد دلار نیز قرار گرفته است.