پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: مدیرکل دفتر بهره‌برداری از تاسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران از راه‌اندازی سامانه پایش توزیع آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی خبر داد.

فراز رابعی‌غلامی با بیان اینکه سامانه پایش توزیع آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی در ستاد آب کشور راه‌اندازی شده است، گفت: این سامانه بستری را آماده می‌کند که داده‌های جریان آب توسط تجهیزات الکترونیکی به سرور مرکزی مخابره شود تا بتوان در سطوح مختلف با تعریف نام کاربری از اطلاعات ایستگاه‌ها به‌صورت برخط استفاده کرد. به‌گفته وی، این اطلاعات در سراسر کشور به‌صورت آنلاین در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و در بحث اندازه‌گیری بسیار کاربردی است.

وی افزود: با استفاده از سامانه پایش در شبکه‌های آبیاری و زهکشی، امکان دریافت سریع اطلاعات و نیز امکان پایش و ارزیابی عملکرد بهره‌برداری در سطح عالی فراهم می‌شود و به شفاف‌سازی مصرف آب کمک می‌کند. وی اظهار کرد: این کار به اصلاح الگوی مصرف آب در شبکه‌ها با رعایت حقابه‌ها، تسهیل‌‌ در استقرار نظام حسابداری آب، شفاف‌سازی در دریافت ‌آب‌بها، رعایت عدالت بیشتر در بین مصرف‌کنندگان به‌ویژه در شرایط خشکسالی و کمک به شناسایی تلفات در شبکه منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته، ۲۱۹ نقطه به این ابزار تجهیز شده است و تا پایان سال ۹۳ نیز حدود ۷۷۰ نقطه دیگر به‌شرط تحقق اعتبار لازم به این ابزار تجهیز می‌شود، تصریح کرد: چنانچه اعتبار لازم تامین شود، تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۹۰۰ نقطه از شبکه‌های کشور به این سامانه تجهیز می‌شوند. وی سطح زمین‌های کشاورزی کشور را حدود ۸/۱۸ میلیون هکتار ذکر کرد و گفت: از این میزان، سطحی در حدود ۱۰ میلیون هکتار شامل زمین‌های دیم و آیش و ۸/۸ میلیون هکتار زمین‌های آبی است. وی افزود: میزان مصارف آب سطحی در کشور، حجمی در حدود ۴۷ میلیارد مترمکعب است که حدود ۸/۴۲ میلیارد مترمکعب آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و مبین این موضوع است که بیش از ۹۲ درصد از آب استحصال‌شده با توجه به بیلان ارائه‌شده در این بخش به مصرف می‌رسد.

وی گفت: به‌منظور افزایش شاخص بازده انتقال آب اقدام‌های مختلفی در سال‌های اخیر صورت گرفته است تا بتوان پارامترهای تاثیرگذار در این شاخص نظیر تلفات آب و برداشت‌های غیرمجاز را به حداقل رساند.