خبرگزاری مهر: معاون وزیر نیرو با اشاره به جزئیات طرح افزایش ظرفیت تولید برق بدون مصرف سوخت بیشتر اعلام کرد: امسال ۱۷هزار مگاوات نیروگاه گازی تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شوند. هوشنگ فلاحتیان با اشاره به رشد ۵/۷ درصدی مصرف سالانه برق در کشور تصریح کرد: برای تامین وضعیت تقاضا در بازار برق کشور به طور متوسط سالانه باید حدود ۵ هزار ظرفیت جدید نیروگاهی احداث و راه‌اندازی شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه زنگ خطر افزایش مصرف برق در کشور به صدا درآمده و باید به جای ساخت نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام گرفته تا سال ۱۴۰۰ باید حدود ۴۷ هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور احداث شود.

فلاحتیان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌های تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی است، بیان کرد: از این رو ۱۷ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های گازی با راندمان ۳۱ درصد به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شود؛ یعنی بدون استفاده از سوخت جدید و تنها با استفاده از دود خروجی خود واحدهای بخار را در کنار این نیروگاه‌ها احداث کنیم.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در طول یک سال گذشته هشت هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های گازی با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان به سیکل ترکیبی تبدیل شده است، اعلام کرد: قرار است تا پایان سال جاری حدود

۱۷ هزار مگاوات از نیروگاه‌های گازی کشور که ارزش تبدیل شدن به سیکل ترکیبی را دارند به این چرخه وارد شوند تا از این طریق بخش جدیدی از نیاز آینده کشور به انرژی از طریق انرژی‌های پاک تامین شود.

این مقام مسوول متوسط راندمان نیروگاه‌های برق کشور را حدود ۳۷ درصد عنوان کرد و افزود: استاندارد جهانی حدود ۸۵ درصد بوده و باید تا سه سال آینده میزان کارآیی نیروگاه‌ها به بالای ۵۷ درصد برسد تا به این ترتیب به ازای هر واحد تولید برق سوخت کمتری استفاده شود.