شاتا: «صنایع ریلی کشور با توجه به مشکلاتی که با آن روبه‌رو است، نیازمند بازنگری برای توسعه است.» این را وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید. محمدرضا نعمت‌زاده در نشستی با فعالان صنایع ریلی با بیان اینکه امکانات لازم برای توسعه صنایع ریلی در کشور موجود است اما عملکرد مجموعه در مقابل امکانات مطلوب نیست، افزود: با توجه به رکود و پیشروی نامناسب این صنعت باید تلاش‌ها در جهت رفع مشکلات و چالش‌ها چند برابر شود.

وی با اشاره به اینکه اشکالات مدیریتی در صنایع ریلی باید شناسایی شود و مورد اصلاح قرار گیرد، تصریح کرد: با تدوین برنامه‌ریزی مناسب و سیاست‌گذاری‌های دقیق باید از رکود پیش آمده در این صنایع جلوگیری کنیم.

به گفته نعمت‌زاده، به این منظور نیازمند عزم و اراده جدی از سوی مسوولان، فعالان و کارشناسان این بخش از اقتصاد کشور هستیم تا جهش اساسی را در این صنعت شاهد باشیم و در این راستا از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی همه تلاشگران در این حوزه حمایت می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ناوگان ریلی چه در بخش درون شهری و چه مسافری نیازمند نوسازی و توجه بیشتری است، اظهار کرد: برای افزایش، نوسازی و بازسازی ناوگان صنایع ریلی باید منسجم‌تر از گذشته اقدام کنیم.

در ادامه این نشست راهکارهای پیشنهادی شامل تدوین استراتژی صنایع ریلی کشور، تمرکز و سیاست‌گذاری تولید و بهره‌برداری محصولات ریلی، برنامه‌ریزی در سطح ملی، اصلاح نرخ حق دسترسی ریلی به جاده، همچنین تخصیص یارانه سوخت به حمل و نقل ریلی یا آزادسازی قیمت سوخت، کاهش تعرفه واردات مواد اولیه صنایع ریلی، توسعه زیرساخت‌ها با مشارکت بخش خصوصی و اعمال سیاست‌های تشویقی و ایجاد صندوق توسعه صنایع ریلی برای توسعه این صنعت مطرح شد.