گروه صنعت و معدن: معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب ایران با اعلام تشدید خشکسالی‌ها در یک دهه گذشته گفت: مصرف بی‌رویه از ذخایر آب و افت آورد رودخانه‌ها باعث شده تالاب‌های بزرگ گاوخونی، ارومیه و پریشان به نابودی کشیده شوند. جهانگیر حبیبی با اشاره به تشدید خشکسالی‌‌ها در دهه گذشته اظهار کرد: در حال حاضر افزایش تقاضا برای آب و محدودیت منابع در یک تضاد آشکار قرار گرفته و مصرف بی‌‌رویه آب در بخش کشاورزی و شرب با توجه به منابع محدود آب، به چالشی دائمی برای کشور تبدیل شده است. وی با تاکید بر تضاد آشکار بین تقاضا و منابع آب گفت: در ۱۴ سال اخیر، افزون‌ بر ۷۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر راهبردی منابع آب زیرزمینی را مصرف کرده‌‌ایم که اینها ناشی از برداشت‌‌های مازاد در سال‌‌های اخیر بوده است.

وی افزود: بیشتر از ۵۵ درصد آب مصرفی کشور از منابع زیرزمینی تامین می‌‌شود؛ اما در بخش آب زیرزمینی، کمترین سرمایه‌‌گذاری‌‌ها انجام شده است. این اتفاق در آب سطحی به کاهش آورد رودخانه‌‌ها و کاهش حجم ذخیره در پشت سدها منجر شده و برداشت‌‌های بالادست رودخانه‌‌ها موجب ایجاد مشکل در مناطق پایین‌ دست یا حتی تالاب‌‌های بزرگی همچون ارومیه و گاوخونی و پریشان شده و این مناطق به خشکی گراییده‌اند.

حبیبی با بیان اینکه بحران آب در منابع آب زیرزمینی شدیدتر است، تصریح کرد: ما به‌‌طور مشهود و مستقیم به کاهش این منابع توجه نداریم و در سال‌ های اخیر، برداشت بی‌‌رویه خیلی بیشتر از میزان نفوذ آب در این سفره‌‌ها بوده و همین امر موجب افت شدید مخازن آب زیرزمینی در دشت‌‌های کشور شده است. وی ادامه داد: حمایت از این برداشت‌‌های غیرمجاز همچون تصویب قانون تعیین تکلیف چاه‌‌ها، رایگان شدن حق‌‌النظاره، افزایش چاه‌‌های فاقد پروانه یا حمایت برخی مسوولان محلی از صاحبان چاه‌‌های غیرمجاز، موجب تشدید این موضوع شده و مجموعه این شرایط به افت تراز آب‌‌های زیرزمینی منجر شده است.