گروه صنعت و معدن: بررسی روند آمارهای صنعتی در ۱۱ ماه منتهی به بهمن‌ماه۹۳ بیانگر آن است که آغاز سرمایه‌گذاری با استقبال روبه‌رو بوده است؛ به‌طوری‌که در ۱۱ ماه منتهی به بهمن درخواست ۴ میلیون و ۱۸۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به ثبت رسیده است. آمار اعلام شده در حالی است که اوایل سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به انتشار ۲۱۵ فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران کرد، طرحی که به منظور جهت دادن به سرمایه‌های سرگردان صورت گرفت. این گزارش مبتنی‌بر پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاری در رشته‌های مختلف است. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای صنایع با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد نیز بیش از ۴۸۸ هزار میلیارد ریال، برای صنایع با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۳۳۸ هزار میلیارد ریال، برای صنایعی که از پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد برخوردار هستند نیز بیش از ۲۳۷ هزار میلیارد ریال و برای صنایع با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ نیز در حدود ۱۸۷ هزار میلیارد ریال بوده است.

ساخت فلزات اساسی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، سایر محصولات کانی غیرفلزی، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت و محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها عمده گروه کالاهایی محسوب می‌شوند که در مدت زمان مورد بررسی توانسته‌اند در میان طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد بیشترین درخواست سرمایه‌گذاری را داشته باشند. اختصاص بیشترین سهم در طرح‌های نیمه‌تمام به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد عمده دلیلی است که می‌توان میزان بالای سرمایه را به آن نسبت داد؛ طرح‌هایی که وزارت صنعت اتمام آنها را از اولویت‌های کاری خود قرار داده و سعی دارد تا با تامین سرمایه مورد نیاز این طرح‌ها را پیش ببرد.

براساس آمار اعلام شده در بخش طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد ساخت فلزات اساسی با جذب سرمایه‌ای بالغ بر

۸۴۰ هزار میلیارد ریال بیشترین سرمایه پیش‌بینی شده را جذب کرده و پس از آن ساخت مواد و محصولات شیمیایی با جذب سرمایه‌ای بیش از ۷۶۱ هزار میلیارد ریال، سایر محصولات کانی غیرفلزی با جذب سرمایه‌ای در حدود ۴۷۲ هزار میلیارد ریال، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت با جذب سرمایه‌ای حدود ۴۶۶ هزار میلیارد ریالی و محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها نیز با جذب سرمایه‌ای بیش از ۳۸۱ هزار میلیارد ریال توانسته بیشترین سرمایه تخصیص یافته را به خود اختصاص دهند.

صنایع جذاب با پیشرفت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد

اما سرمایه‌گذاری برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد که در ۱۱ ماه منتهی به بهمن برابر با ۴۸۸ هزار میلیارد ریال بوده که صنایع فعال موفق در جذب سرمایه‌گذاری برای این بخش نیز همانند طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد به ساخت فلزات اساسی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، سایر محصولات کانی غیرفلزی، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت و محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها، اختصاص داشته است. براساس آمار اعلام شده، سرمایه جذب شده برای ساخت فلزات اساسی در این گروه بالغ بر ۱۵۵ هزار میلیارد ریال، ساخت مواد و محصولات شیمیایی در حدود ۹۹ هزار میلیارد ریال، سایر محصولات کانی غیرفلزی در حدود ۵۶ هزار میلیارد ریال، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد ریال و برای محصولات غذایی و آشامیدنی نیز در حدود ۳۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

از سوی دیگر، آمار اعلام شده همچنین بیانگر آن است که در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه در مجموع سرمایه‌ای بالغ بر ۳۳۸ هزار میلیارد ریال به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد اختصاص یافته که صنایع فعال در این گروه نیز همانند دو گروه قبل در جذب سرمایه عمل کرده‌اند و صنایع موفق در جذب سرمایه تنها با تغییراتی در رتبه‌ها مواجه بوده‌اند، به‌طوری که ساخت فلزات اساسی در این گروه در رتبه اول قرار گرفت و پس از کک و فرآورده‌های حاصل از نفت، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها و سایر محصولات کانی غیرفلزی قرار گرفته‌اند.

‌سرمایه ثبت شده شده در این گروه برای ساخت فلزات اساسی در حدود ۹۴ هزار میلیارد ریال، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت در حدود ۷۱ هزار میلیارد ریال، ساخت مواد و محصولات شیمیایی بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد ریال، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها نیز بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد ریال و سایر محصولات کانی غیرفلزی نیز در حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال بوده است.

اما در گروه با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد نیز صنایع فعال در جذب سرمایه‌گذاری همانند سایر گروه‌ها به ساخت فلزات اساسی، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت، سایر محصولات کانی غیرفلزی، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها و ساخت مواد و محصولات شیمیایی اختصاص داشته است. براساس آمار اعلام شده، سرمایه ثبت شده در این طرح‌ها برای ساخت فلزات اساسی بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد ریال، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت در حدود ۵۸ هزار میلیارد ریال، سایر محصولات کانی غیرفلزی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها نیز در حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال بوده است. برای ساخت مواد و محصولات شیمیایی نیز سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال ثبت شده است.

اما سرمایه اختصاص یافته به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد در حدود ۱۸۷هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. در این گروه کک و فرآورده‌های حاصل از نفت در جذب سرمایه‌گذاری بیشترین موفقیت را داشته است؛ به‌طوری‌که سرمایه پیش‌بینی شده یافته در حدود ۵۷ هزار میلیارد ریال بوده است. سایر محصولات کانی غیرفلزی نیز موفق به جذب سرمایه حدود ۲۴ هزار میلیارد ریالی شده است. سرمایه جذب شده برای ساخت مواد و محصولات شیمیایی نیز بالغ بر ۲۴هزار میلیارد ریال، ساخت فلزات اساسی در حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال و محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها نیز در حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

استان‌های موفق در جذب سرمایه

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی استان‌های فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، بوشهر و کرمان با طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد بیشترین درخواست جذب سرمایه‌گذاری را داشته اند. براساس این آمار سرمایه جذب شده از سوی استان فارس در این مدت برابر با ۳۲۹ هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال بوده ، اما سرمایه جذب شده برای استان خوزستان برابر با ۲۶۴ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال، استان آذربایجان شرقی ۲۵۶ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال، استان بوشهر در حدود ۲۴۷ هزار و ۱۷۸ میلیارد ریال و استان کرمان نیز در حدود ۲۴۰ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال بوده است.

اما در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد نیز استان اصفهان رکورددار جذب سرمایه بوده به طوری که سرمایه جذب شده در این بخش برای این استان در حدود ۵۳ هزار و ۱۸۳ میلیارد ریال بوده است. اما استان خراسان رضوی در این بخش جایگاه دوم را داشته و توانسته سرمایه‌ای بالغ بر ۴۳ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال را جذب کند. استان سوم با جذب سرمایه‌ای حدود ۳۸ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال به استان یزد اختصاص یافته است. در جایگاه چهارم نیز استان بوشهر با جذب سرمایه ۳۸ هزار و ۵۵۸ میلیارد ریالی قرار دارد و استان خوزستان نیز با جذب سرمایه ۳۳ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریالی توانسته جایگاه پنجم را به خود اختصاص دهد.

اما در خصوص صنایعی که از پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد برخوردارند نیز استان‌های بوشهر، اصفهان، کرمان و هرمزگان در جایگاه اول تا پنجم قرار گرفته‌اند. براساس آمار اعلام شده سرمایه جذب شده در استان بوشهر برابر با ۷۰ هزار و ۵۳۶ میلیارد ریال، استان اصفهان برابر با ۳۳ هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال، استان کرمان حدود ۲۴ هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال، استان زنجان حدود ۲۱ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال و استان هرمزگان نیز حدود ۱۸ هزار و ۴۹۱ میلیارد ریال بوده است.

اما صنایعی که از پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد برخوردارند نیز استان‌های هرمزگان، اصفهان، کرمان، خوزستان و قزوین بیشترین سرمایه‌گذاری را جذب کرده‌اند. براساس آمار اعلام شده سرمایه جذب شده از سوی استان هرمزگان برابر با ۴۷ هزار و ۱۴ میلیارد ریال بوده است. سرمایه جذب شده از سوی استان اصفهان نیز برابر۲۱ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال، استان کرمان ۲۰ هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال، استان خوزستان حدود ۱۴ هزار و ۷۵۲ میلیارد ریال و استان قزوین نیز حدود ۱۲ هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال بوده است.

استان‌های پیشتاز در جذب سرمایه‌گذاری با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد نیز به استان‌های بوشهر، مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی و ایلام اختصاص داشته است. سرمایه جذب شده از سوی استان بوشهر حدود ۲۹ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال، استان مرکزی حدود

۲۴ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال، استان اصفهان حدود ۱۴ هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال، استان آذربایجان شرقی برابر با ۱۳ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال و استان ایلام نیز حدود ۱۳ هزار و ۱۰۸ میلیارد ریال بوده است.

32 صنعت موفق در جذب سرمایه