تصویب آیین‌نامه ورود  به سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر

شاتا: مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با اشاره به اینکه در سال جدید با تنوع در صدور ضمانت‌نامه‌ها امکان استفاده از منابع صندوق چند برابر می‌شود، از تصویب آیین‌نامه ورود به حوزه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در سال جدید خبر داد. علی وحدت درباره رویکردهای جدید صندوق در سال جدید گفت: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در سال‌های گذشته حمایت زیادی از فعالیت‌های تولیدی داشت، اما در سال جاری قصد دارد در حوزه حمایت از تحقیق و توسعه، توسعه بازار و به‌ویژه توسعه بازارهای خارجی صنایع پیشرفته و الکترونیک فعال‌تر عمل کند.

وحدت ادامه داد: با گسترش بازارهای داخلی و خارجی صنایع الکترونیک، شرکت‌ها قادر به تولید پایدارتری خواهند بود، بنابراین لازم است زمینه‌های جدیدی برای حمایت از صنایع الکترونیک در سال جاری فعال شود.

وحدت اظهار کرد: صندوق تاکنون در دو حوزه اعطای تسهیلات و صدور ضمانتنامه برای صنایع الکترونیک فعال بوده است، اما امسال درصدد هستیم حمایت از طریق تضمین و صدور ضمانت‌نامه را افزایش دهیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع الکترونیک افزود: اگر شرکتی برای اجرای پروژه خود نیاز مالی داشته باشد می‌توان با تسهیلات مالی از آن حمایت کرد، اما با توجه به تقاضای زیاد و محدودیت منابع راهکار دیگر این است که اقدام به صدور ضمانت‌نامه برای آن شرکت‌ها کرد تا منابع مورد نیاز خود را از کانال‌های دیگر مانند منابع کارفرمای طرح، تامین و ریسک کارفرما را صندوق ضمانت کند.

وی تاکید کرد: با صدور انواع ضمانت‌نامه اعم از ضمانت‌نامه برای پیش‌پرداخت طرح‌ها یا حسن انجام کار، می‌توان چند برابر اعطای تسهیلات تامین نقدینگی و از بنگاه‌های تولیدی حمایت کرد، بنابراین صدور انواع و اقسام ضمانت‌نامه حمایت از صنایع الکترونیک، نوین و پیشرفته امسال در دستور کار قرار دارد. وی حمایت از سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر را از ماموریت‌های صندوق ذکر کرد که تاکنون به دلایل مختلف به آن پرداخته نشده است. وی تصریح کرد: امسال آیین‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر به تصویب می‌رسد و بنا داریم از سرمایه‌گذاری‌های پرریسک حمایت کنیم.

وی با اشاره به افزایش سرمایه ۲۵ میلیون دلاری صندوق در بودجه ۹۴ و توجهی که در لایحه موسوم به خروج از رکود به فعالیت‌های صندوق شده است، افزود: جذب سرمایه مصوب در بودجه و فعال‌سازی تمهیدات مصوبه مجلس برای خروج از رکود دیگر محورهایی است که به جد پیگیری خواهد شد.

بر اساس این گزارش، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و با توجه به مختصات طرح‌ها با نرخ ۶ تا ۱۸ درصد تا سه میلیارد تومان به طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی تسهیلات می‌پردازد. صنایع مشمول حمایت، شامل ۷ گروه «صنایع ارتباطی»، «صنایع اتوماسیون»، «صنایع رایانه‌ای»، «صنایع الکترونیک نوری»، «صنایع قطعات الکترونیک»، «صنایع الکترونیک مصرفی» و «صنایع الکترونیک کاربردی» است.