خبرگزاری مهر: مدیر نظارت بر بازار برق و بورس انرژی شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به صدور مجوز و پروانه توسط وزارت نیرو گفت: بازار خرده‌فروشی برق به منظور معامله تا سقف سالانه ۵ میلیون کیلووات ‌ساعت برق از ابتدای سال جاری راه‌اندازی شد. حمیدرضا باقری با اشاره به راه‌اندازی بازار خرده فروشی برق گفت: شرکت‌های خرده‌فروش به‌طور رسمی به بورس انرژی وارد شده‌اند.

این مقام مسوول با اعلام اینکه پیش از این، شرکت‌های توزیع نیروی برق و نیروگاه‌های خصوصی با دریافت کد عام و خاص، خریداران و فروشندگان برق بورس انرژی را تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: از اواخر سال گذشته شرکت‌های خرده‌فروشی برق نیز در قالب کد معاملاتی عام به جمع خریداران و فروشندگان برق در این بورس پیوسته‌اند و امکان معامله این شرکت‌ها در سال ‌جاری فراهم شد.

مدیر نظارت بر بازار برق و بورس انرژی شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: بر این اساس شرکت‌های خرده‌فروشی برق شرکت‌هایی بازرگانی هستند که به خرید برق از روش‌های مختلف ازجمله خرید ازطریق بورس انرژی و فروش آن به مشترکان نهایی طرف قرارداد خود اقدام می‌‌کنند. وی با بیان اینکه شرکت‌های خرده‌فروش در صورت داشتن پروانه معتبر خرده‌‌فروشی صادره از سوی وزارت نیرو و انجام هماهنگی درباره تحویل فیزیکی قراردادهای معامله‌شده با مالک شبکه و تحت نظارت توانیر، به فعالیت در معامله‌های برق بورس انرژی مجاز هستند، اظهار کرد: پروانه خرده‌فروشی اجازه‌نامه‌ای است که از طرف وزارت نیرو به‌منظور فروش انرژی الکتریکی به مشترک در هر یک از سطوح ولتاژی توزیع، فوق توزیع و انتقال، خرید و فروش برق از بورس انرژی، خرید برق از بازار عمده ‌فروشی، خرید و فروش حقوق و منافع ناشی از بهره‌برداری از ظرفیت نیروگاه یا خرید و فروش گواهی ظرفیت صادر می‌شود. باقری با تاکید بر اینکه خرده‌فروشان افراد حقوقی غیردولتی هستند که می‌توانند نسبت به خرید برق حداکثر تا سقف ۵ میلیون کیلووات ‌ساعت در طول سال اقدام کنند، تبیین کرد: خرده‌فروشان می‌توانند برق خریداری‌شده از بورس انرژی را به مشترکان صنعتی عرضه کرده یا دوباره در بورس به فروش برسانند. وی در پایان خاطرنشان کرد: در آینده نیز این طرح توسعه‌یافته و افزون‌بر مشترکان صنعتی سایر مشترکان را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.