گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با اشاره به سرمایه‌گذاری
۸ میلیارد دلاری تا ۶ سال آینده در بخش ریلی کشور گفت: امروزه ۴۵ درصد ارزش ریالی لکوموتیو دیزلی در کشور ساخته می‌شود.

به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، چشم‌انداز صنایع ریلی، اگر به موقع صورت می گرفت قابل اجرا بود اما در اغلب اهداف چشم‌انداز به دلیل تعلل گذشته، عقب هستیم و باید سریع‌تر عمل کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تولیدی شرکت‌های واگن‌سازی داخلی اظهار کرد: در سال‌های گذشته با توجه به بعضی از محدودیت‌ها، شرکت‌های بزرگ واگن‌سازی نتوانستند با تمام توان خود به تولید نیز ادامه دهند، اما با توجه به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی و توافقات انجام شده در این زمینه امید داریم در آینده بخش قابل توجهی از این ظرفیت‌ها دوباره فعال شود.وی افزود: توصیه من این است که ساخت ۲۵ هزار کیلومتر ریل و رشد حمل مسافر و بار دست یافتنی است ولی بدون سند چشم‌انداز، حرکت در مسائل عمرانی امکان‌پذیر نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حمل و نقل ریلی در اقتصاد ملی افزود: به دلیل شرایط اقلیمی کشور که کوهستانی است، عدم توجه کافی به رشد صنعت ریلی به وجود آمده که این موضوع مطلوب نیست. به گفته نعمت‌زاده، در حال حاضر توان فنی کشور در طراحی و ساخت نیاز داخلی پروژه‌های مختلف ریلی به وجود آمده و این موضوع برای پیگیری و نهایی‌شدن تنها به برنامه‌ریزی و روشن‌شدن اهداف احتیاج دارد.وی ادامه داد: در صورتی که این امکانات داخلی از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی مورد حمایت قرار گیرد، می‌توان به توانایی داخل در تامین نیازهای کشور اتکا کرد. همچنین در صورتی که وزارت راه و شهرسازی بتواند در حوزه گشایش ال.سی برای فعالان حاضر در این صنعت نیز شرایط را آسان کند، قطعا اوضاع بهتر خواهد شد. به گفته نعمت‌زاده، سرمایه‌گذاری 8 میلیارد دلاری تا 6 سال آینده در توسعه ریلی مد نظر است که سالی 5/ 1 میلیارد دلار باید از توان داخلی و خارجی به توسعه ریلی در بخش تجهیزات اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه تجربه کشورهای دیگر نشان داده که قبل از مترو، روی ریل سطحی کار کرده‌اند، گفت: خوب است در ایران هم به این موضوع توجه شود، زیرا ارزان‌تر و سریع‌تر است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توانمندسازی ساخت داخل اظهار کرد: در حمل و نقل ریلی به ظرفیت‌های خوبی رسیده‌ایم. تولید واگن‌های باری در واگن پارس پیگیری می‌شود، اما تقاضای چندانی در این خصوص وجود ندارد چرا که در تولید با مشکلاتی مواجه هستیم. نعمت‌زاده تصریح کرد: در تهران، زنجان، مرکزی و کرمان ظرفیت‌هایی در ساخت انواع واگن وجود دارد؛ ضمن آنکه دو قرارداد تولید لکوموتیو با «آلستوم» و «زیمنس» منعقد شده است. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه ۴۵ درصد ارزش ریالی لکوموتیو دیزلی امروزه در کشور ساخته می‌شود، گفت: ۵۰۰ دستگاه درون‌شهری و مسافری، ۳هزار دستگاه باری و ۵۰ دستگاه لکوموتیو ظرفیت تولید در داخل وجود دارد. نعمت زاده همچنین با اشاره به اینکه تشکیل کمیته تدوین بسته حمایتی متشکل از نهادهای تصمیم‌گذار و تجمیع نیاز کل کشور برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی و انتقال دانش فنی از دیگر برنامه‌های این صنعت است، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی و فاینانس باید فعال شود و گشایش ال سی داخلی برای خودکفایی و ساخت داخل مهم است و باید سیستم بانکی روان‌کننده این موضوع باشد.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امروزه ۹۰ درصد تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود، بیان کرد: باید فاینانس و صندوق توسعه ملی فعال شود تا گشایش‌هایی برای ساخت داخل به وجود آید و تولیدکنندگان تا پنج سال آینده به اهدافشان برسند. وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های این صنعت افزود: سهم واگن مسافری برون شهری 500 دستگاه،درون شهری 500 دستگاه، واگن باری تا 3 هزار دستگاه، لکوموتیو 50 تا 60 دستگاه و سهم ساخت داخل واگن باری 80 درصد است. به گفته وی همچنین در واگن‌های مسافری برون شهری 60 درصد، مسافری درون‌شهری 40 درصد و مسافری مترو و دو طبقه 50 تا 60 درصد ظرفیت ساخت داخل داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران نیز با اعلام اینکه به شدت با واردات واگن‌های دست‌دوم به ناوگان ریلی کشور مخالفیم، گفت: توان بخش داخلی برای تامین نیاز ناوگان کشور بسیار بالاست. نعمت‌زاده تصریح کرد: همان‌طور که پیش از این نیز دستوراتی در این زمینه وجود داشته با واردات واگن‌های دست‌دوم به شدت مخالفیم و قطعا تا شرایطی که نیاز کشور برای بعضی از خط‌ها و مسیر‌های داخلی ایجاد نکند، هیچ واگن جدیدی به شکل دست‌ دوم وارد خطوط نخواهد شد.