تفکیک نرخ خرید انرژی‌های تجدیدپذیر

گروه صنعت‌و معدن: وزیر نیرو با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها و اهداف تعیین شده در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: متاسفانه اگر بخواهیم درست قضاوت کنیم اقداماتی که تاکنون انجام شده با اهداف تعیین شده در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مطابقت ندارد. حمید چیت چیان روز گذشته در سومین کنفرانس انرژی بادی ایران در وزارت نیرو با بیان اینکه برخی این سوال را مطرح می‌کنند که کشوری با داشتن ذخایر غنی سوخت فسیلی چه نیازی به انرژی تجدیدپذیر دارد، افزود: پاسخ این است که شدت مصرف انرژی در کشور بالا و عمده مصرف نیز از انرژی‌های فسیلی است. وی ادامه داد: استفاده از انرژی‌های فسیلی منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود و اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای را کنترل نکنیم در آینده با جرایم بین المللی روبه رو خواهیم شد.

وزیر نیرو اظهار کرد: در کشور نیاز به تنوع بخشی در منابع انرژی داریم و این موضوع با امنیت ملی هر کشوری در ارتباط است؛ بنابراین کشور نباید خود را منحصر به برخی از منابع انرژی کند.

چیت چیان گفت: استفاده از نیروگاه‌های بزرگ نیز نیازمند انتقال و توسعه شبکه برق است که دارای ریسک‌های اتلاف و کاهش راندمان است؛ در حالی که با استفاده از انرژی‌های تولید پراکنده بهره‌وری افزایش یافته و اتلاف برق نیز کاهش خواهد یافت.

وزیر نیرو درباره سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته برای اجرای انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: قانون‌گذار دولت را مکلف کرده تا پایان برنامه پنجم توسعه پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب کند، این در حالی است که وزارت نیرو نیز از طریق ایجاد تسهیلات و خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا ۲۰ سال برنامه‌ریزی کرده است. چیت‌چیان تامین منابع سرمایه‌ای برای احداث نیروگاه‌های تجدیدشونده، نقل و انتقال پول در شرایط تحریمی، متمرکز نبودن کارها و برنامه‌ها در وزارت نیرو در زمینه صدور مجوزهای احداث نیروگاه تجدیدشونده را از عمده موانع اجرای این طرح برشمرد و گفت: وزارت نیرو در حال حاضر تمام مراحل اجرایی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به سازمان انرژی‌های نو واگذار کرده و برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی مذاکراتی را انجام داده است.

چیت‌چیان در خصوص میزان ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کشور گفت: در مناطق مختلف کشور ظرفیت‌های خوبی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی وجود دارد و دولت نیز حمایت‌های مناسبی برای آن طراحی کرده است.

وی افزود: در حال حاضر دولت خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را از پنج به ۲۰ سال با قیمت هر کیلووات ساعت ۴۶۰ تومان افزایش داده و این درحالی است که هزینه دریافتی از هر مشترک بابت هر کیلووات برق ۵۶ تومان است.

در همین حال، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز از تفکیک نرخ خرید برق انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد. هوشنگ فلاحتیان گفت: هم‌اکنون در شرایطی هستیم که روز به روز به گرمای تابستان افزوده می‌شود و مصرف روزانه انرژی الکتریکی و پیک برق به نحو قابل توجهی نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. فلاحتیان با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، دمای هوا در هفته آینده کاهش می‌یابد، گفت: این کاهش دما موقتی است و پس از آن دما دوباره افزایش خواهد یافت؛ در این وضعیت پیش‌بینی مصرف بستگی به توجه مردم دارد و اگر در ساعت‌های اوج مصرف از به‌کارگیری تجهیزات پرمصرف خودداری کنند، شاهد پیک بار بالای ۵۰ هزار مگاوات نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برق موردنیاز کشور را در سناریوهای مختلف به نحو مقتضی تامین کنیم. فلاحتیان تاکید کرد: اگر مردم کشور ۱۰ درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی کنند، هیچ‌گونه چالشی برای تامین برق به وجود نمی‌آید و طبیعی است که در صورت عدم توجه و رسیدن پیک مصرف برق به بیش از ۵۰ هزار مگاوات، باید میزان مصرف برق را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به نقش نیروگاه‌های برق‌آبی در تامین برق تابستان ۹۴ گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، با توجه به میزان آب ذخیره شده در پشت سدها حداکثر استفاده را از پتانسیل نیروگاه‌های آبی داشته باشیم و ۷ تا ۸ هزار مگاوات از نیاز مصرف را از این طریق تامین می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور حدود ۲۵۰ مگاوات است و برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های بادی و فتوولتائیک موجود در کشور برای تامین برق نیز صورت گرفته است. وی از وجود پتانسیل ۳۰ هزارمگاواتی نیروگاه‌های بادی در کشور خبر داد و گفت: ظرفیت استفاده از نیروگاه‌های فتوولتائیک بیش از ۴۰ هزار مگاوات برآورد شده است.

وی افزود: وزارت نیرو تمهیدات لازم را برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر اتخاذ کرده و برق این نیروگاه‌ها را به صورت تضمینی خریداری می‌کند. وی یادآور شد: مجلس نیز به منظور حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر عوارض ۳۰ ریالی به ازای مصرف هرکیلووات ساعت برق شبکه سراسری را در قانون بودجه سال ۹۴ پیش‌بینی کرده تا از محل بودجه حاصل از این عوارض، فعالیت‌های مرتبط به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را در کشور گسترش دهیم.

فلاحتیان قیمت خرید انرژی‌های تجدیدپذیر را تابعی از چند متغیر عنوان کرد و گفت: میزان و نوع سوخت صرفه‌جویی شده، همچنین میزان جلوگیری از انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی و نرخ تبدیل انرژی از عوامل مهم تامین نرخ خرید برق تجدیدپذیر است.

وی افزود: طبیعی است اگر قیمت فرآورده‌های نفتی و گاز تغییر کند، متناسب با آن قیمت خرید تغییر می‌کند که ما برای اطمینان بخش خصوصی در آینده نزدیک نرخ خرید تضمینی برق از انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر مثل بادی، خورشیدی، زباله‌سوز و... را به تفکیک اعلام می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران از بازگشت سرمایه خود مطمئن شوند. وی تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی برق حاصل از همه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت ۴۶۰ تومان بود که با تفکیک قیمت خرید انواع مختلف انرژی تجدیدپذیر، نرخ خرید برق برخی انرژی تجدیدپذیر افزایش و برخی دیگر ثابت می‌ماند. بر اساس این گزارش، رئیس سومین کنفرانس انرژی بادی ایران نیز گفت: علت عدم رشد در استفاده از انرژی باد، به اراده موجود و یکسری قوانین و مقررات بازمی‌گردد که باید راه را برای استفاده از این انرژی پاک هموار کند. محمد دورعلی با بیان اینکه باد مانند آب نیست که در صورت عدم استفاده در زمین نفوذ کند و به سفره‌های زیرزمینی بپیوندد، تصریح کرد: باید در زمان از انرژی باد استفاده کرد و به همین خاطر هرچه زودتر نسبت به استفاده از انرژی باد اقدام کنیم، بهره بیشتری خواهیم برد.