خبرگزاری مهر: وزیر نیرو با اعلام ورود سامانه‌های ماهواره‌ای به پایش منابع آب کشور، گفت: ماهواره‌ها به صورت منظم و هر ۳ دقیقه یکبار سنجش و اندازه‌گیری در خصوص آب‌های زیرزمینی و لایه‌های موجود را انجام می‌دهند.

حمید چیت‌چیان تاکید کرد: پروژه‌هایی که نیاز به اعتبار کمتری دارند، ولی از تاثیر بیشتری در جامعه برخوردار هستند، باید در اولویت قرار گیرند. وزیر نیرو افزود: همانطوری‌ که پایش داده‌های مربوط به آب سطحی و زیرزمینی مهم است، یکی از بخش‌های مهم نیز دیتاهای ماهواره‌ای است که باید جزو منابع اصلی داده‌های ما باشد.


وی ادامه داد: شیوه‌های سنجش ماهواره‌ای می‌تواند به بخش زیادی از نیازهای ما پاسخ دهد. چیت‌چیان با بیان اینکه ما باید از آخرین یافته‌های دنیا در این زمینه مطلع باشیم، تصریح کرد: با وجود این باید روی این مساله حساس باشیم تا تجهیزاتی را که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، از خارج کشور وارد نکنیم. وزیر نیرو با تاکید بر توسعه مسائل مطالعاتی، شبکه انتقال دیتای آب و برق، ‌مطالعات آب و خاک و استفاده از عکس‌های هوایی گفت: با استفاده از امکانات شبکه‌های ماهواره‌ای جهانی، استفاده از آب‌های منطقه‌ای به منظور حصول نتیجه بهتر باید تحت بررسی قرار گیرد.