خبرگزاری فارس: رئیس سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه در حوزه صنعت برق رکود جدی حاکم شده است، گفت: فاینانس چین تهدید بزرگی برای صنعت برق است؛ بنابراین باید شورایی برای نظارت بر صحت قانون استفاده حداکثری از توان داخلی تشکیل شود.


علیرضا کلاهی گفت: شرکت‌های ایرانی حوزه صنعت برق در صورت حمایت می‌توانند با رقبای خارجی خود رقابت داشته باشند؛ اما متاسفانه عدم حمایت از سوی دولت باعث شده تا اولین سنگرهایی را که از بازار عراق برای صادرات تجهیزات برق به دست آورده بودیم، به رقبای خود از ترکیه و عربستان واگذار کنیم. وی افزود: استفاده گسترده از کالاها و تجهیزات چینی در طرح‌های فاینانس شده توسط این کشور سازندگان و صنعتگران ایرانی در صنعت برق را از بین می‌برد و از آنجا که فعالان صنعت برق کشور، مخالف بازگشایی فاینانس چینی در طرح‌های صنعتی ایران نیستند، معتقد هستند که باید فرمولی به منظور استفاده از کالاهای چینی تعریف شود که ساخت داخل با مشکل مواجه نشود.


کلاهی تاکید کرد: دولت باید برای استفاده از فاینانس چینی از ظرفیت‌های بخش خصوصی هم استفاده کند؛ چرا که قطعا بخش خصوصی می‌داند، چه کالاهایی را از چین در قالب طرح‌های فاینانس وارد کند که کمترین آسیب به سازندگان و تولیدکنندگان داخلی برسد.