سه فرمول بازپرداخت بدهی دولت
گروه صنعت‌ و معدن: متولیان حوزه نیرو از بدهی بیش از 20 هزار میلیارد تومانی دولت به نیروگاه‌های خصوصی و شرکت‌های مشاور پیمانکار خبر دادند و روش‌های جدید برای تسویه این بدهی‌ها را اعلام کردند. تعیین تکلیف بدهی‌های دولت در این بخش در حالی است که در قانون بودجه سال 94 و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی به بحث طلب پیمانکاران از وزارت نیرو توجه ویژه شده است.


در این میان، به گفته وزیر نیرو، در بخش برق 5/ 15 هزار میلیارد تومان و در بخش آب 5 هزار میلیارد تومان وزارت نیرو بدهی دارد که با سه روش انتشار اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و صکوک اجاره این بدهی‌ها پرداخت می‌شود. حمید چیت‌چیان همچنین در نشست خبری در جمع خبرنگاران که به مناسبت هفته دولت برگزار شد،‌ گزارشی از عملکرد دو ساله این وزارتخانه ارائه کرد. وزیر نیرو همچنین از پیشنهاد وزارتخانه به شورای اقتصاد در مورد اصلاح قیمت آب و برق نیز خبر داد.


وی در مورد تغییر اعتبارات عمرانی وزارت نیرو گفت: اعتبارات وزارت نیرو در طرح‌های عمرانی در بخش آب نسبت به سال‌های گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و سعی کردیم، اعتبارات را بیشتر از سمت سدسازی به سمت طرح‌های تعادل‌بخشی سوق دهیم که اعتبار طرح‌های تعادل بخشی ۱۷ برابر شده است. وزیر نیرو همچنین در مورد بدهی‌های وزارت نیرو در حوزه آب و برق، گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت قبل به نیروگاه‌های خصوصی شرکت‌های پیمانکار و مشاور داشتیم که این رقم اکنون به حدود ۵/ ۱۵ هزار میلیارد تومان در بخش برق رسیده است و در بخش آب هم حدود ۵ هزار میلیارد تومان بدهی داریم که امیدواریم با بهبود شرایط و با اتکا به مکانیزم‌هایی که در قانون رفع موانع تولید داشتیم، بتوانیم در زمان معقولی بدهی‌های طرف مقابل را پرداخت کنیم. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با هوشمند کردن شبکه برق کشور، تغییر آرایش شبکه و برچیده شدن شبکه ضعیف، بتوان گام‌های مهمی را برای کاهش اتلاف برق در شبکه برداشت. چیت‌چیان افزود: اصلاح سیستم‌های مترینگ و تعویض کنترل مصرف‌کنندگان نیز در کاهش اتلاف اثرگذار است که آن را در دستور کار داریم.


وزیر نیرو با تشریح جزئیات برنامه‌های دولت به منظور اصلاح قیمت آب و برق نیز اعلام کرد: سناریوهای اصلاح قیمت آب و برق به شورای اقتصاد رفته است که در صورت تصویب، اجرایی خواهد شد. چیت‌چیان گفت: تداوم توسعه پایدار صنایع آب و برق کشور در گرو کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها است. وزیر نیرو با تاکید بر اینکه براساس این سیاست کلان، باید قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه آب و برق افزایش یابد و اصلاح شود، تصریح کرد: براساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، باید تکلیف قیمت آب و برق تا پایان برنامه پنجم روشن و قیمت‌ها واقعی شود.وی با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت آب و برق دارای پشتوانه، منطق قانونی و اقتصادی است، بیان کرد: بر این اساس، باید قیمت‌ها سال به سال افزایش یابد و در طول فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون قیمت برق در دو مرحله و قیمت آب در یک مرحله اصلاح شده است.


پیشنهاد قیمتی به شورای اقتصاد

این مقام مسوول با یادآوری اینکه سیاست دولت اصلاح تدریجی قیمت آب و برق است، تاکید کرد: هدف از افزایش تدریجی قیمت‌ها، بالا نرفتن هزینه سبد خانوارها است.


چیت‌چیان با بیان اینکه هم‌اکنون پیشنهاد افزایش قیمت آب و برق از سوی وزارت نیرو به شورای اقتصاد ارسال شده است، گفت: پیش‌بینی شده است در اولین جلسه شورای اقتصاد پیشنهاد افزایش قیمت آب و برق بررسی و تصویب شود که در این صورت قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.


وزیر نیرو همچنین درباره احتمال افزایش عوارض فروش برق به مشترکان در قبوض هم توضیح داد: فعلا طرح افزایش عوارض فروش برق از ۳۰ به ۵۰ ریال به ازای هر کیلووات منتفی است و این افزایش دست‌کم تا پایان سال جاری اجرایی نمی‌شود. این مقام مسوول با اعلام اینکه وزارت نیرو قصد دارد در قالب لایحه بودجه سال ۹۵، پیشنهاد افزایش عوارض مصرف برق به ۵۰ ریال را ارائه کند، اظهار کرد: این افزایش در صورت تصویب دولت و مجلس قابل اجرا خواهد بود. چیت‌چیان در ادامه با اشاره به نگاه ویژه دولت به بخش آب افزود: دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود نگاه ویژه‌ای به آب داشته است، به طوری که طی دو سال گذشته ۱۲ بار شورای عالی آب را تشکیل داده و تصمیمات کلیدی، راهبردی و مهمی را اتخاذ کرده که توسط دستگاه‌های مختلف در حال اجرا است.


تعیین آب مجاز قابل برداشت

وی با اشاره به اقدامات انجام شده وزارت نیرو در بخش آب طی دو سال گذشته گفت: وزارت نیرو نیز میزان آب قابل برداشت از منابع آب زیرزمینی و سطحی را دشت به دشت، استان به استان و در هر استان به تفکیک حوضه مختلف آبریز و مصارف آن تعیین کرده است. وی با بیان اینکه با ادامه روند کنونی طی 4 تا 5 سال آینده میزان بیلان منفی منابع آب زیرزمینی به صفر می‌رسد، گفت: همچنین در نظر داریم که حدود 55 درصد از منابع آب سطحی را استفاده کرده و بقیه آن به منظور حفظ محیط زیست در دریاچه‌ها و تالاب‌ها رها شود. وزیر نیرو از بهره‌برداری از 9 سد در 8 استان به حجم 436 میلیون مترمکعب در هفته دولت خبر داد و گفت: علاوه بر آن 4 سد در سه استان به حجم 4/ 61 میلیون مترمکعب آبگیری شده است. وی افزود: طی دو سال گذشته 65 شبکه آبیاری و زهکشی در 19 استان به ظرفیت 76 هزار و 150 هکتار به بهره‌برداری رسیده است. چیت‌چیان در ادامه از افتتاح و بهره‌برداری از 13 طرح آب‌رسانی به 36 شهر کشور با حجم 288.6 میلیون مترمکعب طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: 12 تصفیه‌خانه آب و 20 تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور به بهره‌برداری رسیده است. وی در خصوص آب‌رسانی روستایی طی فعالیت دولت یازدهم نیز گفت: 1743 روستا نیز در همین مدت از آب مطمئن برخوردار شدند. وی با اشاره به افزایش یک میلیون و 350 هزار مشترک آب شهری در طول فعالیت دو ساله دولت یازدهم گفت: همچنین 400 هزار مشترک آب روستایی و یک میلیون و 60 هزار مشترک جدید فاضلاب شهری به جمع مشترکان اضافه شده‌اند.


میزان آب بدون درآمد

وزیر نیرو همچنین میزان آب بدون درآمد را ۷/ ۲۴ درصد عنوان کرد و گفت: طی دو سال گذشته میزان آب بدون درآمد با ۳/ ۱ درصد کاهش، از ۲۶ درصد به ۷/ ۲۴ درصد رسیده است. وی یادآور شد: در طول فعالیت دولت یازدهم ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل و ۲۷ اقدام اساسی برنامه‌ریزی شده است. وزیر نیرو در خصوص عملکرد بخش برق وزارت نیرو طی دو سال گذشته نیز گفت: در این مدت ۲۹ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۴۰۹۱ مگاوات، ۱۱ پست ۴۰۰ کیلوولت، ۱۴ پست ۲۳۰ کیلوولت، ۲۶ پست ۱۳۲ کیلوولت و ۶۸ پست ۶۳ کیلوولت در استان‌های کشور به بهره‌برداری رسیده‌اند. وی تصریح کرد: همچنین ۲ میلیون و ۶۲۵ هزار مشترک جدید برق به جمع مشترکان اضافه شده‌اند. وی در خصوص عملکرد صنعت برق برای کاهش تلفات بخش توزیع گفت: میزان تلفات برق با ۵۷/ ۲ درصد کاهش از ۱۵درصد به ۳/ ۱۲ درصد کاهش یافته است. وی یادآور شد: طی فعالیت دولت دهم ۱۰ نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت ۷۸ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است. وی از به کارگیری ۱۷ فناوری جدید در صنعت آب و برق طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد صدور خدمات فنی و مهندسی کشور متعلق به حوزه آب و برق است. وی یادآور شد: در سال ۹۳ حدود ۲ میلیارد و ۴۸۱.۳ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی، ۸۷ میلیون دلار انواع تجهیزات و حدود یک میلیارد دلار برق به کشورهای مختلف صادر شده است.


دلایل خاموشی‌های پراکنده برق

وزیر نیرو همچنین در مورد خاموشی‌های پراکنده برق نیز توضیح داد: متاسفانه به‌رغم افزایش 3/ 6 درصدی ظرفیت تولید برق نسبت به تابستان گذشته، در تابستان ۹۴ در ۳ استان تهران، مازندران و خوزستان خاموشی‌های متعدد و پراکنده داشتیم که به علت محدودیت تاسیسات و خطوط توزیع برق بود. وی افزود: به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در بحث افزایش تولید برق در طی سال‌های گذشته کم بوده، نتوانستیم آن طور که باید افزایش تولید برای سال جاری داشته باشیم. وزیر نیرو در مورد نتیجه پیشنهاد وزارتخانه در مورد جریمه مشترکان پرمصرف آب نیز گفت: ما پیشنهادمان را در خصوص جریمه و قطع آب مشترکان پرمصرف به هیات دولت ارائه کرده و امیدوار بودیم که برای تابستان امسال تصویب و اجرا شود؛ اما نشد. چیت‌چیان در مورد دلیل آن نیز این طور پاسخ داد: دلیل آن را از سخنگوی دولت بپرسید. وزیر نیرو با اشاره به اینکه «نیم بیشتری از فصل گرما را پشت سر گذاشته‌ایم» گفت: پیش‌بینی من این است که این مصوبه در آینده‌ای نزدیک به تصویب خواهد رسید.


آغاز به کار گشت‌های بازرسی آبی

وزیر نیرو در ادامه در خصوص ایجاد و تشکیل پلیس آب در کشور توضیح داد: در شرایط فعلی برنامه‌ای به منظور راه انداختن پلیس آب نداریم؛ اما یکسری گشت‌های بازرسی در مصرف آب در کلانشهرهای کشور فعالیت‌های خود را آغاز کردند. این مقام مسوول با یادآوری اینکه ایجاد پلیس آب نیاز به تشکیلات منسجم‌تری دارد، بیان کرد: در آینده نزدیک ساختار جدیدی تحت عنوان «پلیس آب» به منظور مدیریت مصرف آب در کشور فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد.


۱۱ طرح ویژه برای نجات ذخایر آب

خبرگزاری مهر: قائم مقام وزیر نیرو با تشریح جزئیات طرح نجات ذخایر آبی زیرزمینی کشور، گفت: در قالب ۱۱ طرح ویژه موضوع معالجه و نجات بخشی منابع زیرزمینی آبی انجام می‌شود. ستار محمودی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته به منظور نجات ذخایر زیرزمینی آب کشور و طرح تعادل بخشی منابع آب گفت: ماهیت این طرح مهم است از این منظر که در چند دهه اخیر منابع آب زیرزمینی به دلیل شدت برداشت و بهره‌برداری با کاهش حجم و افت سطح آب مواجه شده است. به گفته محمودی، برای امسال نسبت به سال گذشته اعتبارات این طرح حدود ۸ برابر شده و این اقدام گام بزرگی در نجات‌بخشی ذخایر آبی کشور تلقی می‌شود، البته به شرطی که این منابع محقق شود و تخصیص یابد، چون در این بخش موضوع درآمد نیست و بحث هزینه دنبال می‌شود تا منجر به معالجه دشت‌ها شود. قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین اهتمام مدیران و پشتیبانی مالی از طرح در این بخش بسیار حائز اهمیت است. طرح شامل بخش‌های جزئی کوچکی است که در هر یک از دشت‌های کشور به اجرا گذاشته می‌شود.