کارنامه تئاتر ایران در سال94 عکس« از نمایش دگردیسی پروانه شدن»

گروه فرهنگ و هنر: دوره سی‌وچهارم جشنواره تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که جشن اختتامیه این رویداد هنری پر از حاشیه‌های عجیب و غریب بود. جشنواره تئاتر که در چهار بخش عمده تئاتر خیابانی، تئاتر صحنه‌ای ایران، تئاتر صحنه‌ای جهان و «بخش غیررقابتی به اضافه جشنواره» برگزار شد، شامگاه دوشنبه در میان سیل انتقادها و گلایه‌های تئاتری‌ها از وضعیت تئاتر در کشور به‌کار خود پایان داد.این در حالی بود که عمده گروه‌های تئاتری و فعالان رسانه‌ای حوزه تئاتر اعتقاد داشتند که جشنواره امسال در قیاس با جشنواره‌های یک دهه گذشته به‌رغم کمبود بودجه کلی کشور از نظم و پویایی بیشتری برخوردار بوده است.با این اوصاف هجمه انتقادهای برخی تئاتری‌ها همچون حمید نعیمی، کارگردان نمایشی با نام «ترور» که هنگام دریافت جایزه گفت: به ما ربطی ندارد که نفت ۱۰۰دلار باشد یا ۲۰ دلار، ما پول می‌خواهیم موجب شگفتی حاضران در تالار وحدت شد.به هر روی سخنان نعیمی بی جواب نماند و در میان حضار واکنش‌هایی را برانگیخت. دوشنبه شب از ساعت ۱۹ آیین پایانی جشنواره آغاز شد و پس از نزدیک به چهار ساعت تشویق مرتب حاضران سالن برای تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرانجام این رویداد در ساعت ۲۳ به پایان رسید.مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با معرفی دبیر سال آینده اولین تفاوت خود را با دیگر جشنواره‌های تئاتر فجر به رخ کشید. هنرمندان این دوره هم از علاقه خود به محمدجواد ظریف سخن گفتند و هم برای سردار سلیمانی کف زدند. این‌بار در اختتامیه تئاتر بود که به اتفاقات رخ داده در کاشان و آنچه برای فاطمه معتمدآریا پیش آمده بود؛ واکنش نشان دادند.

برگزیدگان تئاتر ایران

در بخش دیگری از مراسم برگزیدگان بخش مسابقه ایران سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر هم از سوی هیات داوران گلاب آدینه، ناصر آقایی، محمدرضا خاکی، قطب‌الدین صادقی و شهرام زرگر معرفی شدند.سعید ذهنی به‌عنوان برگزیده این بخش با تاکید بر ایجاد نگاه جدی بر موسیقی تئاتر خواستار گردآوری و انتشار آلبوم‌های موسیقی تئاتر شد و بیان کرد داوطلب است تا ۲۵ سال مستر موسیقی‌های کارش را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار مسوولان قرار دهد.جایزه بازیگری مرد بخش مسابقه ایران تئاتر فجر نیز به محمدرضا صولتی برای بازی در نمایش‌های «تاریکی» و «تب سرد روی پیشانی داغ» اهدا شد و از فرید قبادی برای بازی در نمایش «ترور» و بهرنگ علوی برای بازی در نمایش «زبان اصلی» تقدیر به عمل آمد.در بخش بازیگری زن تندیس جشنواره سی‌وچهارم به فریبا متخصص برای بازی در نمایش «طپانچه خانم» اهدا شد و از آزاده صمدی برای بازی در نمایش «زبان اصلی» و نسیم ادبی برای بازی در نمایش «هتلی‌ها» تقدیر شد.جایزه بخش نمایشنامه‌نویسی نیز به ساناز بیان برای نگارش نمایشنامه «هتلی‌‌ها» تعلق گرفت و از محمدامیر یاراحمدی برای نگارش نمایشنامه «هیچ‌کس نبود بیدارمان کند» تقدیر شد.تندیس کارگردانی بخش مسابقه تئاتر ایران نیز به «شهاب‌الدین حسین‌پور» برای کارگردانی نمایش «طپانچه خانم» اهدا شد و از جواد نوری برای کارگردانی نمایش «دو روی روایت نادری» و حمیدرضا نعیمی برای کارگردانی نمایش «ترور» تقدیر شد.

معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل

بخش پایانی مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل این رویداد نمایشی بود که جوایز خود را از هیات داوران این بخش از جشنواره متشکل از فریندخت زاهدی، مسعود دلخواه، جرزی لیمون آبه، استفان اشمیتکه و الگ لووسکی دریافت کردند.در بخش موسیقی گروه موسیقی نمایش «مجلس قربانی سنمار» از ایران تندیس این بخش از جشنواره را دریافت کرد.جایزه بازیگری مرد بخش بین‌الملل نیز به لارس ای دینگر برای بازی در نمایش «هملت» از آلمان اهدا شد. همچنین در بخش بازیگری زن، سوده شرحی برای بازی در نمایش «جنایت و مکافات» از ایران برگزیده شد.تندیس بخش نمایشنامه‌نویسی نیز به امین ابراهیمی برای نگارش نمایشنامه «ترانه‌ای برای تو» از ایران تعلق گرفت.جایزه بخش کارگردانی نیز به «ایمان افشاریان» برای کارگردانی نمایش «جنایت و مکافات» از ایران اهدا شد.جایزه ویژه بخش بین‌الملل به گروه «بیِن» برای نمایش «وقتی ما مردگان برمی‌خیزیم» به کارگردانی شهاب آگاهی از ایران و جایزه بزرگ سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر هم به «کمپانی شائوبونه برلین» برای نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوستر مایر از آلمان اهدا شد.

یک پایان و چند حاشیه

گلاب آدینه که برای اهدای جوایز بازیگری مرد بخش «مسابقه تئاتر ایران» روی صحنه رفته بود، به وقایع رخ داده در کاشان اشاره کرد و گفت: خانم معتمدآریای عزیز؛ اهانت به شما ما را غمگین و محبوبیت شما را نزد همگان چند برابر کرد. حمیدرضا نعیمی که برای دریافت تقدیرنامه خود در بخش کارگردانی روی صحنه رفته بود، در واکنش به صحبت‌های وزیر ارشاد بیان کرد: به ما هیچ ارتباطی ندارد که نفت قبلا ١٠٠ دلار بود و امروز ٢٠ دلار است. چون آن زمان که قیمت نفت بشکه‌ای بالای ١٠٠ دلار فروخته می‌شد حتی یک دلار از آن به هنرمندان تئاتر نرسید.او افزود: برای رسیدگی به مشکلات عرصه فرهنگ و هنر بسیار دیر است. تئاتر شهرستان‌ها از پا درآمده و تنها با عشقی که به جنون شباهت دارد؛ ادامه می‌دهد.نعیمی خاطرنشان کرد: ما رعیت مسوولان نیستیم و اینجا آمده‌ایم تا دردها را بیان کنیم و مسوولان بشنوند. خواهش می‌کنم در فکر ثبت گروه‌های نمایشی باشید.نعیمی صحبت‌های خود را در ارتباط با کاستی‌های مالی هنرمندان تئاتر ادامه می‌داد که حمیدرضا آذرنگ از میان جمعیت برخاست و به او اعتراض کرد.آذرنگ خطاب به نعیمی گفت: ما را کوچک نکن. ما در عین گدایی پادشاه هستیم و تو حق نداری اینجا چنین صحبت‌هایی مطرح کنی.