گروه فرهنگ و هنر: دم عیدی و در آخرین شماره روزنامه امسال که امروز، پنجشنبه، منتشر شده، بنای اوقات تلخی نداریم، اما چه می‌شود کرد که امسال مثل همه سال‌های پیش بزرگان بسیاری را از جامعه فرهنگ و هنر این سرزمین گرفت. نه! بنای اوقات تلخی نیست. پنج‌شنبه آخر سال است و خوب است به یاد رفتگان خوشنام این سال یادی کنیم از آنها که زندگی ما را در روزگار سپری شده عمر تحمل پذیرتر کردند و شیرین‌تر؛ کسانی مثل محمد علی سپانلو، رحیم معینی کرمانشاهی، فتح‌الله بی‌نیاز، شیدا جاهد و... به قول احمد شاملو، مردگان امسال عاشق‌ترین زندگان بودند. این گزارش ادای احترامی است به:

محمدعلی سپانلو؛ شاعر تهران

او مترجم و پژوهشگری بود که چند سالی از سرطان رنج می‌برد، شامگاه 21 اردیبهشت‌ماه در سن 75 ‌سالگی در بیمارستان از دنیا رفت و پیکرش در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد. سپانلو که به «شاعر تهران» معروف بود متولد 29 آبان‌ماه سال 1319 در تهران بود.«رگبارها»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفته‌ها»، «قایق‌سواری در تهران» و... از مجموعه‌ شعرهای این شاعرند. او همچنین آثاری از هوراس مک‌کوی، نوشته‌ آلبر کامو، ژان پل سارتر، یانیس ریتسوس و... منتشر کرد.


سهیلا بسکی؛ خانم معمار

سهیلا بسکی نویسنده و فعال حوزه معماری ششم خردادماه در سن 62 سالگی درگذشت. این نویسنده، مترجم و بنیانگذار جایزه و نشریه معمار و همچنین نشریه شهر در پی بیماری در استانبول ترکیه از دنیا رفت. از جمله آثار داستانی سهیلا بسکی، «در محاق»، «ذره»، «بی‌بی پیک» و «عکس‌های فوری» بود. او همچنین برای مجموعه داستان «پاره کوچک» در سال 1382 برنده جایزه گلشیری برای بهترین مجموعه داستان اول شده بود.


عبدالحسین حائری؛ پیر پارسی

عبدالحسین حائری اول شهریورماه در پی کهولت سن در سن 88 سالگی از دنیا رفت. او که بیش از نیم قرن در کتابخانه مجلس فعالیت داشت و از سال 1354 تا 1374 رئیس این کتابخانه بود، نسخه‌شناس و فهرست‌نویس بود. پس از تاسیس اداره بررسی و تحقیق در کتابخانه مجلس، در سال 1343، مسوولیت آنجا به عهده وی گذاشته شد. در سال 1354 ریاست کتابخانه را عهده‌دار شد و در سال 1363 نیز ریاست کتابخانه شماره دو مجلس به وی واگذار شد. در سال 1368 هم به عضویت هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور درآمد.


فتح‌الله بی‌نیاز؛ آقای محجوب ادبیات

فتح‌الله بی‌نیاز نویسنده و منتقد ادبی 12 مهرماه در سن 67 سالگی به علت ایست قلبی از دنیا رفت. او متولد سال 1327 در مسجدسلیمان و دانش‌آموخته رشته برق از دانشگاه صنعتی شریف بود. بی‌نیاز چندین کتاب را در حوزه رمان، داستان کوتاه و نقد ادبی منتشر کرده است. مکانی به وسعت هیچ (رمان)، حلقه نفوذناپذیر گرگ‌های خاکستری (رمان)، می‌روم که بمیرم (مجموعه داستان)، ستیزه‌جوی دلتنگ (رمان) و...از جمله آثار این نویسنده‌اند.


رحیم معینی کرمانشاهی؛ آقای عاشقانه‌ها

رحیم معینی کرمانشاهی‌ شاعر و ترانه‌سرا 26 آبان‌ماه در سن 93 سالگی درگذشت. او متولد سال ۱۳۰۱ خورشیدی در کرمانشاه بود. ضمن سرودن شعر به تصنیف‌سازی هم پرداخت و تصنیف‌هایش که توسط خوانندگان رادیو خوانده می‌شد، از شهرت برخوردار شد. از معینی کرمانشاهی کتاب‌هایی همچون «ای شمع‌ها بسوزید»، «فطرت»، «خورشید شب»، «حافظ برخیز» و دوره‌ منظوم تاریخ ایران با عنوان «شاهکار» منتشر شده است.


ابوالحسن نجفی؛ استاد جاودانه

ابوالحسن نجفی دوم بهمن‌ماه در سن 86 سالگی درگذشت. این چهره پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی و ترجمه که متولد سال 1308 بود و این اواخر از بیماری رنج می‌برد در بیمارستان از دنیا رفت. ابوالحسن نجفی زبان‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. مهم‌ترین بخش فعالیت‌های ادبی و علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی، ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی بود. او یکی از دقیق‌ترین دایره‌ها برای طبقه‌بندی وزن شعر فارسی را تدوین کرده که به «دایره نجفی» معروف است.آثار تالیفی و ترجمه او به قدری فراوان است که امکان نوشتن مهم‌ترین‌هایشان هم نیست.


مصطفی اسلامیه؛ روزگارنویس بزرگ

مصطفی اسلامیه نویسنده و مترجم 11 بهمن‌ماه در سن 74 سالگی از دنیا رفت. این نمایشنامه‌نویس، زندگی‌نامه‌نویس و مترجم متولد سال ۱۳۲۰ در تهران بود. «تاریخ هنر مدرن: نقاشی، پیکره‌سازی و معماری در قرن بیستم»، «تئاتر تجربی: از استانیسلاوسکی تا پیتر بروک» و ...ازآثارمنتشر شده او هستند.


ایرج کریمی

ایرج کریمی (زاده ۱۳۳۲ در تهران) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد سینمای ایرانی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) بود. کریمی چند کتاب سینمایی را نیز ترجمه کرده است. او در سال ۱۳۹۳ و پس از ۸ سال فیلم نیمرخ‌ها را کارگردانی کرد.او که از بیماری سرطان مغز استخوان رنج می‌برد ساعت ۱۴ و ۴۰ دقیقه بعدازظهر ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۴ شمسی درگذشت.


یدالله نجفی

یدالله نجفی در سال ۱۳۳۴ در شهر بابلسر به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل رشته صدابرداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما سال ۱۳۵۵ بوده است. فعالیت در تلویزیون را به عنوان صدابردار از سال ۱۳۵۵ و کار سینما را از سال ۱۳۶۹ با صدابرداری «به خاطر همه چیز»، با همکاری رجب محمدین آغاز کرد. نجفی عصر شنبه سوم بهمن ۱۳۹۴ درگذشت.او در طول فعالیت سینمایی‌اش در بیش از چهل فیلم سینمایی کار کرد و سر صحنه فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی بود که جان به جان آفرین تسلیم کرد.


شیدا جاهد

شیدا جاهد با نام اصلی امجدالملوک جاهدیان خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی اهل کشور ایران است. وی همسر مسعود جاهد، از نوازندگان سرشناس است. شیدا جاهد از بنیانگذاران «گروه موسیقی کرشمه» بود. شیدا جاهد در شامگاه ۶ اسفند ۱۳۹۴ بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان لاله تهران به کما رفت و در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۴ درگذشت. پیکر او در ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ پس از تشییع، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.


فرج‌الله سلحشور

فرج‌الله سلحشورنیا (زاده ۱۳۳۱ در قزوین) بازیگر، چهره‌پرداز، نویسنده و کارگردان ایرانی بود. او فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم توبه نصوح (۱۳۶۱) آغاز کرد. سلحشور کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی-مذهبی چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر را برای صدا و سیما در کارنامه دارد.در ۲۷ دی ۱۳۹۴، ریه‌های او از کار افتاد و در بیمارستان بستری شد و چندی بعد اعلام شد پزشکان امیدی به بهبود او ندارند و حالش وخیم است.سلحشور صبح روز هشتم اسفند ۱۳۹۴ در ۶۳ سالگی، درگذشت.جز این چند نام و چهره بسیار دیگری هستند که در صحنه فرهنگی کشور درخشیده‌اند و سال ۹۴ را به پایان نرساندند. نبود نامشان دلیل نمی‌شود که از یادشان ببریم که جاودانه‌اند در ذهن و زبان مردم.