دنیای اقتصاد: «ترامپ» یک دوگانه بزرگ ایجاد کرده است. حتی هنرمندان حوزه‌های مختلف که پیش از این به واسطه سبک‌ها، ‌ گرایش‌های زیبایی شناختی و... دسته‌بندی می‌شدند حالا بیش از هر چیز به واسطه موضعشان در مقابل این رئیس‌جمهور جدید، ‌ شناخته می‌شوند. بیراه نیست اگر بگوییم که ترامپ، کلید واژه اصلی این روزها برای تمییز هنرمندان و نه فقط هنرمندان بلکه همه مردم آمریکا است. با این همه، هنرمندان آمریکایی همیشه پیشقراولان اعتراض به سیاست‌های ترامپ بوده اند؛ چه قبل از برگزاری انتخابات وچه حالا که ترامپ مستاجر جدید کاخ سفید است. خیلی از هنرمندان سینما و موسیقی این کشور به همراه بسیاری از نویسندگان آمریکایی پیش از انتخابات گفته‌بودند که در صورت پیروزی ترامپ از آمریکا خواهند رفت.

حالا به ورود ترامپ به ساختمان کاخ سفید و انتقال رسمی قدرت از اوباما به رئیس‌جمهور جدید، دامنه اعتراض‌ها گسترش بسیار بیشتری پیدا کرده و جمعیت بسیار بزرگی از شهروندان آمریکایی در این کشور و حتی در بسیاری از کشورهای دیگر به او اعتراض کرده‌اند و در خیابان‌ها گرد هم جمع شده‌اند. گسترش دامنه این اعتراض‌ها هنرمندان را نیز به واکنش واداشته است. پیش از این درحالی‌که نیکول کیدمن بازیگر معروف، ‌ همزمان با پیروزی ترامپ اعلام کرد که باید او را به ریاست‌جمهوری بپذیریم، اما این گفته او با واکنش شدید بسیاری دیگر از چهره‌های هنری آمریکا مواجه شد. از همان روزهای اول شماری از هنرمندان مشهور آمریکایی اعلام کردند در مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا شرکت نخواهند کرد و همین اتفاق هم افتاد. این در حالی است که همیشه مراسم تحلیف رئیس‌جمهورها پر از ستاره بوده است. بیانسه و کلی کلارکسون در دومین مراسم تحلیف باراک اوباما برنامه اجرا کردند. آریتا فرنکلین در نخستین مراسم در سال ۲۰۰۹ آواز خواند. باب دیلن در کنسرتی برای کلینتون روی صحنه رفته بود و فلیت وودمک هم دوباره اعضای گروهش را کنار هم آورده بود تا بتواند در مراسم بعد از تحلیف او اجرا کند.

فرانک سیناترا شخصا مسوولیت سازمان‌دهی مراسم مهمانی بعد از تحلیف جان اف. کندی را در سال ۱۹۶۱ بر عهده داشت و حتی جرج دبلیو بوش هم موفق شد ریکی مارتین را راضی به اجرا کردن برنامه برایش بکند. البته نبودن سلبریتی‌ها و افراد درجه یک در مراسم تحلیف ترامپ به خاطر تلاش کم در این زمینه نبوده است. سلن دیون، التون جان، آندریا بوچلی و گارت بروکس همگی دعوت او را برای اجرا در مراسم تحلیفش رد کردند. شانون تویید یعنی همسر جین سیمونز هم اعلام کرد از گروه او دعوت شده تا در این مراسم روی صحنه برود، اما آنها هم این دعوت را رد کردند. به این ترتیب، اجراکننده اصلی در روز بزرگ ترامپ، جکی اوانچو بود که ۶ سال پیش در برنامه استعدادیابی آمریکا حضور پیدا کرد و از آن موقع تا به حال چند آلبوم منتشر کرده است. توبی کیت خواننده موسیقی کانتری و گروه تری دورز داون هم روز پیش از مراسم تحلیف در یکی از گردهمایی‌های« آمریکا را دوباره بزرگ کنید» ترامپ برنامه اجرا کردند. البته هم‌زمان با این برنامه یک کنسرت ضدترامپ دیگر توسط رپر معروف یعنی کامن و گروه راک پرطرفدار نشنال برگزار شد.

زنان در صف اول اعتراض

در دو، سه روز گذشته و همزمان با ورود ترامپ به کاخ ریاست‌جمهوری، زنان آمریکایی با به راه انداختن تظاهراتی در شهر واشنگتن که با سمبل رنگ سفید در این شهر انجام می‌شود، نسبت به اهانت‌های ترامپ به مسلمانان، مکزیکی‌ها و زنان این کشور به شدت اعتراض کردند. اسکارلت جوهانسن بازیگر مشهور هالیوود با حضور در تظاهرات ضدترامپ که روز پس از مراسم تحلیف وی انجام شد از زنان خواست تا در حمایت از حقوق جامعه فعال باشند. این بازیگر شناخته شده آمریکایی با حضور در راهپیمایی زنان که جمعیت آن بیش از نیم میلیون نفر برآورد شده در سخنرانی خود از شرکت‌کنندگان خواست تا حمایت خود را از تسهیلات حمایتی از زنان دریغ نکنند. او تنها فرصت یافت ۷ دقیقه صحبت کند و میکروفن او ناگهان قطع شد، اما این بازیگر ۳۲ ساله پس از چند دقیقه دوباره به صحبت‌هایش ادامه داد. وی از ترامپ خواست تا به حقوق دختر او نیز فکر کند و همان امکاناتی را در اختیارش قرار دهد که در اختیار ایوانکا ترامپ دختر ترامپ در زمان رشدش بود.

جوهانسن گفت: از دخترم حمایت کن؛ چون او ممکن است در نتیجه تصمیمات تو در کشوری بزرگ شود که به عقب کشیده می‌شود نه به جلو. وی گفت: پرزیدنت ترامپ، من به شما رای ندادم اما به شما احترام می‌گذارم چون رئیس‌جمهوری این مملکت هستید و دلم می‌خواهد بتوانم از شما حمایت کنم. اما اول از شما می‌خواهم تا شما از من حمایت کنید. اشلی جاد، مدونا، آلیشیا‌کیز، آمریکا فرارا، مایکل مور و جانل موآنا از دیگر حاضران در این تظاهرات بودند.در آخرین خبری که روز گذشته در این رابطه منتشر شد، خبر رسید که سلن دیون خواننده مطرح آمریکایی که با ترانه مشهور تایتانیک شهرت و محبوبیت جهانی پیدا کرد، از ترس سیاست‌های دولت جدید در آمریکا خانه ۷۲ میلیون دلاری خود را به نصف قیمت آن هم در اقساط سه ساله حراج کرده و قصد رفتن از این کشور را دارد.

شوخی کاریکاتوریست‌ها با تحلیف ترامپ

در کنار سایر هنرمندان، کاریکاتوریست‌های جهان نیز با ارائه آثاری درباره تحلیف این رئیس‌جمهور، استیصال مجسمه آزادی، حرف‌های تکراری ترامپ و تشبیه وی به شخصیت دانلد داک و انتظار بی‌صبرانه ترامپ برای مراسم تحلیف را به تصویر کشیدند. بسیاری از کاریکاتوریست‌های مطرح جهان در آثارشان که برخی از آنها را در تصاویر این گزارش خواهید دید مواضع شدیدی علیه سیاست‌های اعلامی ترامپ در روز تحلیف گرفته‌اند.

ابراز شرمساری هنرمندان از «ایوانکا ترامپ»

چندین هنرمند آثار تجسمی نیز از اینکه ایوانکا ترامپ تابلوهای آنها را بر دیوارهای خانه‌ معروفش نصب کرده، ابراز شرمساری کرده و از او خواسته‌اند تا آن تابلوها را بردارد زیرا از اینکه به نحوی با خانواده او ارتباط دارند «خجالت زده» هستند. چندین هنرمند از ایوانکا انتقاد کرده و برخی خواهان برداشته شدن تابلوهایشان از روی دیوارهای خانه دختر رئیس‌جمهوری منتخب هستند.گروهی از هنرمندان نیویورکی کمپینی به نام «ایوانکای عزیز» (Dear Ivanka) را به راه انداخته‌اند تا از این طریق صدای اعتراضشان را به گوش دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برسانند. چندی پیش ایوانکا عکسی را در فضای مجازی منتشر کرده بود که در کنار یکی از آثار آقای دا کورت دیده می‌شود. گروه هالت اکشن در ۲۸ نوامبر اعتراضی را در مقابل ساختمان پاک (Puck) - محل زندگی ایوانکا و شوهرش جرد کوشنر - تدارک دیدند.

کمپین نویسندگان علیه ترامپ

اما نویسندگان آمریکایی از همقطاران خود در دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری عقب نماندند و بسیاری از این چهره‌های فرهنگی همزمان با برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید، ‌ اطراف برج «ترامپ» جمع شده و اعتراض خود را فریاد زدند. پل استر، نویسنده مشهور «شهر شیشه‌ای» در مصاحبه‌ای از حس منفی خود نسبت به «ترامپ» و آینده نامعلوم کشورش گفته است. او قبول کرده رهبری اپوزیسیون نویسندگان علیه «دونالد ترامپ» را بپذیرد و مدیریت گروه دفاع از آزادی بیان را در مرکز «پن» آمریکا برعهده بگیرد. او گفت: از زمانی که «ترامپ» در انتخابات پیروز شده، دارم با خودم کلنجار می‌روم که چطور سال‌های آتی را زندگی کنم. استر در مصاحبه‌ با گاردین اعلام کرد؛ این سمت بارها و بارها به او پیشنهاد شده، اما حالا با روی کار آمدن «ترامپ»، او مایل است مدیریت گروه آزادی بیان «پن» را در سال ۲۰۱۸ برعهده بگیرد.

این موسسه اکنون از سوی «اندرو سولومون» مدیریت می‌شود. این خبر زمانی منتشر شد که اعلام شد دولت جدید آمریکا قصد دارد بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری پشتوانه‌های ملی برای هنر (NEA) و علوم انسانی (NEH) را قطع کند. اعضای مرکز «پن» بر این باورند که این لایحه، قلب فرهنگ آمریکا را نشانه گرفته است.« استر» گفته است که شک داشته بدون پذیرش این سمت، ‌بتواند در دوران ریاست‌جمهوری «ترامپ» با خود کنار بیاید. جی کی رولینگ نیز در توئیت خود درست روز تحلیف «ترامپ» به‌عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا نوشت: می‌دانم که خیلی‌ها امروز دنبال دلیلی برای شاد بودن می‌گردند، ‌ اما... رولینگ که یک نویسنده غیرآمریکایی است در پاسخ به انتقادی درباره بی‌ارتباط بودن ریاست‌جمهوری ترامپ با او گفته بود: وقتی مردی این‌قدر ناآگاه است و فردی که بازی دادنش آسان است، تا نوک دماغش به کدهای هسته‌ای نزدیک می‌شود، این مساله به همه ربط دارد.

تشدید ترامپ ستیزی در جامعه هنری آمریکا