ماجرای بلیت‌های نجومی نمایش «اعتراف»

دنیای اقتصاد: خرید و فروش بلیت‌ نمایش‌ها و کنسرت‌های پرطرفدار خارج از مبادی رسمی موضوع جدیدی نیست که کسی را متعجب کند؛ ولی اخیرا مبالغ رد و بدل شده در بازار سیاه به حد شگفت‌آوری غیر متعارف شده است. روز گذشته خبری در رسانه‌های مجازی همراه با تصویری از بلیت صادرشده منتشر شد که نشان می‌داد، بلیت ۵۰هزارتومانی نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی به قیمت یک میلیون‌تومان به فروش رسیده است. فروشنده این بلیت برای بازارگرمی تاکید کرده که صندلی فروخته شده روبه‌روی جایگاه بازی علی نصیریان و شهاب حسینی است و برای اطمینان بلیت در مکان تئاتر شهر تحویل داده می‌شود. اینکه خریداران چنین بلیت‌هایی چه‌ گروه از علاقه‌مندان هنر هستند سوالی است که ذهن‌های کنجکاو را به خود مشغول می‌کند؛ ولی سوال مهم‌تر این است که چگونه می‌توان با این پدیده ناهنجار مقابله کرد. مدیر مجموعه تئاترشهر با واکنش به این خبر عنوان کرده است: پیگیری‌های لازم برای شناسایی و باطل شدن بلیت صندلی‌هایی که با قیمت غیرمتعارف خرید و فروش شوند، انجام می‌شود.

پیمان شریعتی بدون اشاره به راهکار قانونی برای مقابله با خرید و فروشی که با رضایت طرفین انجام گرفته است درباره شیوه برخورد با این پدیده در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیح داد: طبیعتا در این باره همکاران من به همراه مسوولان سایت فروش در حال پیگیری این موضوع هستند و با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود فروش صندلی‌ با ارقام غیرمتعارف به اطلاع خریدار اصلی می‌رسد که مشخصاتش روی سایت است و بلیت هم قفل خواهد شد تا امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد. وی تاکید کرد: همه ما مسوول هستیم این مساله را بررسی کنیم و بر مبنای آن تصمیمات جدی‌تری بگیریم. قطعا در آینده سعی می‌شود با این پدیده برخورد قاطعانه‌تری صورت گیرد؛ اما به هر حال این مساله‌ای است که سایت فروش، گروه اجرایی و مجموعه تئاترشهر در حال حاضر با آن مواجه شده و احتمال تکرارش در آینده هم وجود دارد پس بهتر است با یک تصمیم درست نسبت به چنین مساله‌ای به جمع‌بندی خوبی برسیم.

مدیر مجموعه تئاترشهر در ادامه با اشاره به صحبت‌های پیشین محمد حسین توتونچیان مدیرسایت فروش نمایش «اعتراف» مبنی بر اینکه اگر نمایش در تالار وحدت اجرا می‌شد قیمت واقعی بلیت آن بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌بود، بیان کرد:‌ اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره این دغدغه را داشته که مردم از یک قیمت مناسب برای خرید بلیت‌های تئاتر برخوردار باشند و برای همین باید تلاش کنیم این قیمت برای استفاده عموم قابل دسترس باشد و به صِرف استقبال از یک نمایش یا اینکه ممکن است اثری مولفه‌های فروش بیشتری داشته باشد، قیمت بلیت را افزایش ندهیم. این سیاستی است که همواره تلاش می‌کنیم دنبال کنیم تا مردم با قیمت پایین‌تری تئاتر را تماشا کنند.حال باید دید در روزهای آینده تکلیف بلیت‌هایی که فروخته شده چه خواهد شد و شیوه مقابله با این پدیده چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؛ اینکه سرانجام خریدار و فروشنده کدام مقصر محسوب خواهند شد و با توجه به خلأ قانونی در این زمینه تهدید‌ها چه میزان کارگر خواهد افتاد.