زمستان سرد گیشه

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به‌عنوان اولین تجربه‌کارگردانی امید شمس با بازی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا از فیلم‌‌‌‌‌‌های تحسین‌‌‌‌‌‌شده جشنواره چهلم فیلم فجر بود که تا یک روز مانده به بر‌‌گزاری آئین اختتامیه این رویداد در جدول آرای مردمی جشنواره صدرجدول را از آن خود کرده بود و می‌توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم شکار کند اما این فرصت به دلیل ابهاماتی که برخی تهیه‌‌‌‌‌‌کنندگان به فرآیند اخذ آرای مردمی واردکردند، از دست رفت. این فیلم که به گفته روح‌‌‌‌‌‌الله سهرابی مدیرکل عرضه و نمایش سازمان سینمایی با مشکلاتی برای دریافت پروانه نمایش هم مواجه بوده و بعد از مذاکرات صورت‌گرفته میان مدیران سینمایی و مسوولان قضائی، پروانه نمایش آن صادر شده‌است، داستان یک عشق متفاوت را روایت می‌کند و در خلاصه داستان آن قید شده‌است؛ «این چه دوست‌‌‌‌‌‌داشتنیه که اگه خلاف نکنیم به‌هم نمی‌‌‌‌‌‌رسیم؟»

فیلم سینمایی «چپ راست» که یک کمدی سیاسی به‌حساب می‌آید هم تازه‌‌‌‌‌‌ترین ساخته سینمایی حامد محمدی به تهیه‌‌‌‌‌‌کنندگی پدرش یعنی منوچهر محمدی به‌حساب می‌آید. فیلمی با بازی رامبد جوان، پیمان قاسم‌‌‌‌‌‌خانی، ویشکا آسایش و سارا بهرامی که با تکیه بر حاشیه‌‌‌‌‌‌هایی که تا به امروز پشت‌سر گذاشته است، امید بسیاری به‌فروش در گیشه دارد. داستان فیلم چپ راست درباره جابه‌‌‌‌‌‌جا‌شدن نوزادان دو زوج اصلاح‌‌‌‌‌‌طلب و اصولگرا در بیمارستان و ماجراهایی است که برای آنها اتفاق می‌‌‌‌‌‌افتد.  منوچهر محمدی که تهیه‌‌‌‌‌‌کننده بسیاری از فیلم‌‌‌‌‌‌های پرفروش است پیش‌‌‌‌‌‌تر گفته بود که «چپ راست» از نظر موضوع و برقراری ارتباط با مخاطب می‌تواند به دیگر فیلم موفق کارنامه خودش یعنی «مارمولک» تنه بزند!

براساس اطلاعات ثبت‌‌‌‌‌‌شده در سامانه سمفا، فیلم «ملاقات خصوصی» که از روز ۱۳ دی‌‌‌‌‌‌ماه روانه پرده سینماها شده‌است، تا به امروز بالغ بر ۶۹‌هزار مخاطب داشته و رقم ثبت‌شده در گیشه این فیلم هم به‌تازگی از مرز ۲‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون‌تومان عبور کرده‌است. این عملکرد در گیشه برای یک فیلم غیرکمدی بسیار امیدوارکننده است و دور از انتظار نیست که این فیلم بتواند تبدیل به رقیبی جدی برای دیگر فیلم‌‌‌‌‌‌اولی موفق اکران امسال یعنی «علف‌‌‌‌‌‌زار» به‌کارگردانی کاظم دانشی تبدیل شود. مقایسه آمارهای موجود در سامانه فروش بلیت سینماها در سومین هفته از دی ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، سینماهای سراسر کشور مجموعا ۱۷۶هزار و ۱۱۲ قطعه بلیت فروخته‌‌‌‌‌‌اند که اگر این آمار را با هفته دوم همین ماه مقایسه کنیم می‌بینیم روند تقاضای خرید بلیت سینما از سوی مخاطبان شاهد کاهش ۲۲‌درصدی بوده و نکته جالب‌توجه اینجاست که در همین دوره روند افزایش تعداد سانس‌‌‌‌‌‌های نمایش را با حدود ۲۰۰ سانس اضافه شاهد هستیم.

پرفروش‌ها

بررسی ۱۰فیلم برتر جدول فروش هفته موردنظر نشان می‌دهد «بخارست» با حفظ جایگاه نخست خود با ۶۰۳۷۸ قطعه بلیت فروخته شده با درآمدی معادل یک‌میلیارد و ۹۱۱‌میلیون و ۴۷۵‌هزار‌تومان همچنان پیشتاز فروش بلیت است، این درحالی است که «ملاقات خصوصی» با دو پله صعود نسبت به هفته قبل خود توانسته ۴۹۵۸۳ نفر را به سینما‌‌‌‌‌‌ها بکشاند تا با رقمی معادل یک‌‌میلیارد و ۶۵۵‌میلیون و ۶۷‌هزار و ۵۰۰‌تومان فروش در جایگاه دوم فهرست پرفروش‌های سینمای ایران در سومین هفته دی ماه ۱۴۰۱ قرار گیرد.

از سوی دیگر در ادامه مقایسه آمارهای فروش می‌بینیم انیمیشن «لوپتو» نسبت به هفته قبل با ۳۸۶۱ قطعه بلیت فروخته شده و درآمدی معادل ۸۹۸‌میلیون و ۹۳۶‌هزار‌تومان یک پله سقوط را تجربه کرده باشد و در جایگاه سوم قرار گیرد و به‌دنبال آن دیگر انیمیشن پرفروش هفته‌‌‌‌‌‌ گذشته یعنی «پسر دلفینی» با ۱۵.۸۹۱ قطعه بلیت فروخته شده و درآمدی معادل ۴۳۶‌میلیون و ۵۱۱‌هزار و ۷۵۰تومان شاهد یک پله صعود جایگاه بوده و در رتبه چهارم جدول این هفته قرار گرفته‌است.

سینمای ایران در حالی ماه‌های پایانی سال‌۱۴۰۱ را پشت‌سر می‌گذارد که براساس آمار رسمی تعداد مخاطبان سینمای ایران از مرز ۱۱‌میلیون نفر عبور کرده و مجموع فروش فیلم‌‌‌‌‌‌های روی پرده از ابتدای سال‌تاکنون به رقم ۳۴۰‌میلیارد‌تومان رسیده است. این ارقام در حالی است که در سال‌۱۴۰۰ مجموع مخاطبان سینمای ایران ۷‌میلیون نفر و رقم ثبت‌‌‌‌‌‌شده در گیشه سال‌گذشته هم ۱۸۵‌میلیارد‌تومان بوده‌است؛ با توجه به عبور از بحران کرونا، انتظار این بود که فاصله فروش فیلم‌‌‌‌‌‌ها و تعداد مخاطبان سینمای ایران در سال‌جاری نسبت به سال‌قبل، خیلی بیشتر از آنچه تا به امروز محقق شده، باشد که با توجه به دلایل مختلف این‌گونه نشد.