تخریب یک نقاشی غیراخلاقی در فرانسه

ایسنا: تابلوی جنجالی اثر «میریام کان» هنرمند سوئیسی که با عنوان «لعنت به انتزاع!»‌ در موزه هنرهای معاصر کاخ توکیو واقع در پاریس به نمایش گذاشته شده بود توسط یکی از بازدیدکنندگان تخریب شد. این تابلوی نقاشی که با اشاره به تجاوز و آزار جنسی خلق شده، از اواسط ماه فوریه در این موزه به نمایش گذاشته شده است. منتقدان به این اثر معتقدند در این نقاشی یک کودک به تصویر کشیده شده و محتوای نقاشی خود می‌تواند غیراخلاقی باشد؛ این درحالی است که «کان»‌ با رد این اتهامات مدعی است این نقاشی در حقیقت نمایشی از تجاوز به عنوان سلاح جنگی و جنایتی علیه بشریت است. چندین گروه فعال در حقوق کودکان به این تابلوی نقاشی اعتراض کردند و خواستار حذف آن از نمایشگاه شدند،‌ اما درخواست حذف این نقاشی در دادگاه فرانسه رد شد. مسوولان موزه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که در روز یکشنبه مردی عمدا با اسپری کردن رنگ بنفش روی نقاشی این تابلو را مخدوش کرده است.

عکس روز

 

نمایش اثر تازه‌کشف‌شده نقاش معروف

دنیای اقتصاد: به‌تازگی یک اثر با تکنیک آبرنگ از چارلز رنی مکینتاش با عنوان «Palada, Pyrénées-Orientales» کشف شده است که سال‌ها از محل نگهداری آن خبری در دست نبود. این اثر پس از خرید از نمایشگاه یادبود چارلز در سال ۱۹۳۳ برای اولین بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. نقاشی تازه‌کشف‌شده مکینتاش که یکی از آبرنگ‌های متاخر او محسوب می‌شود و در جنوب فرانسه خلق شده، سال‌ها در گالری ملی هنر مدرن اسکاتلند بود، مدتی طولانی در معرض دید قرار نداشت و اطلاعی درباره آن منتشر نمی‌شد. این اثر با سایه‌هایی به رنگ آبی پر‌جنب‌و‌جوش روستای پالادا را در پایین دامنه تپه‌ای به تصویر می‌کشد. چارلز رنی مکینتاش، معمار و طراح اسکاتلندی، را به خاطر آثارش در قالب طراحی داخلی و طراحی‌های مبلمان و معماری می‌شناسند اما او در زمینه گرافیک و خلق آثار گرافیکی و نقاشی هم فعالیت‌های جدی داشته است. کارشناسان آثار نقاشی و گرافیکی او را به لحاظ کیفی هم‌سطح طراحی‌ها و معماری‌اش می‌دانند. کارهای گرافیکی او نقش مهمی در ایجاد سبک «گلاسکو» ایفا کرده است.

عکس روز مکینتاش

 

اهدای 360 هزار منبع اطلاعاتی به کتابخانه ملی

دنیای اقتصاد: مدیرکل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از اهدای تعداد ۳۶۰هزار و ۴۲۹ نسخه منبع اطلاعاتی به صورت کتابِ چاپی و منتشرشده توسط افراد حقیقی، خانواده‌های فرهنگ‌دوست و نیک‌اندیش در سال ۱۴۰۱ خبر داد که از این تعداد ۳۶۶ نسخه منبع نفیس و کمیاب شناسایی و تفکیک شده‌اند. همچنین این منبع شامل ۲۹۱هزار و ۱۵۷ نسخه کتاب، ۳۲هزار و ۲۲۶ نسخه نشریه و ۳۷هزار و ۴۶ نسخه سایر منابع غیرکتابی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شده است. به گفته این مقام مسوول، از میان منابع اهدایی،‌ تعداد ۳۶۶ نسخه منبع اهدایی نفیس شناسایی شده است که ۲۰ نسخه کتاب خطی نفیس، ۳۰۴ نسخه کتاب چاپ سنگی و سربی وجود دارد و تعداد ۳۵ نسخه از این مجموعه نیز مربوط به دست‌نوشته های اشخاص نامی از جمله شهید مسعود علیمحمدی و زنده‌یاد محمود دست‌پیش است. همچنین در میان مجموعه‌های اهدایی تعداد ۳ تابلو نقاشی و ۴ تابلو خط که یکی از آنها دارای مهر و امضای ناصر‌الدین‌شاه قاجار است نیز برای نگهداری به مخازن سازمان ارسال شده است.

عکس روز 2