کوتاه‌از‌فرهنگ‌و‌هنر - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱

دنیای اقتصاد: نمایش «عروس فراری» به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی از سوم تا بیست و هفتم مهر در سالن دو پردیس تئاتر شهرزاد ساعت ۲۱:۱۵ روی صحنه می‌رود. جواد انصافی پس از سال‌ها با این نمایش روی صحنه می‌رود. در خلاصه نمایش «عروس فراری» آمده‌ است: مادری در اثر فقر و نبود امنیت اقتصادی قصد دارد دخترش را به عقد پیرمردی دربیاورد. دختر با کمک عبدلی و یکی از همکلاسی‌های دانشگاهی‌اش نقشه‌ای می‌کشند و ...

کوتاه 2 copy

دنیای اقتصاد: یدالله درخشانی، هنرمند پیشکسوت نقاش، روز ۲۹ شهریو‌رماه به علت عفونت ریه در بیمارستان ایرانشهر دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید صبح پنجشنبه ۳۰ شهریور‌ماه از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت خانه ابدی او برگزار شد. یدالله، رضا، مجید و حبیب درخشانی چهار برادری هستند که از مفاخر ملی و بین‌المللی منطقه سنگسر استان سمنان محسوب می‌شوند. از این چهار برادر، مجید در‌حال‌حاضر در عرصه موسیقی فعالیت دارد. یدالله درخشانی، متولد سال ۱۳۱۷ در مهدی‌شهر بود که در خانواده‌ای هنرمند پرورش یافت و همزمان با تحصیل در رشته نقاشی و تدریس این هنر به کودکان و نوجوانان، استاد اول بسیاری از نقاشان صاحب‌نام استان سمنان و کشور شد. وی علاوه بر آموزش، خالق آثار فاخر و برتر کشور در رشته نقاشی با گرایش‌های مختلف بود.

کوتاه 3 copy

خبرآنلاین: فیلم سینمایی «دشمن» محصول مشترک دانمارک و سوئد با بازی پیمان معادی و کارگردانی میلاد عالمی، فیلم‌ساز ایرانی ساکن سوئد، و بازی پیمان معادی به عنوان نماینده کشور سوئد برای رقابت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی به اسکار ۲۰۲۴ ارسال شد. اولین اکران عمومی فیلم «دشمن» در بخش پانورامای جشنواره برلین بود که با استقبال روبه‌رو شد. این فیلم، داستان یک کشتی‌گیر با بازی پیمان معادی است که درگیر ماجرای پیچیده قتل می‌شود.

کوتاه 4 copy

دنیای اقتصاد: همزمان با هفته‌ دفاع مقدس فیلم کوتاه «نوشابه مشکی» که در سال گذشته بیشترین تعداد جایزه فیلم کوتاه را از جشنواره‌های مختلف کسب کرد، از دو پلتفرم شبکه نمایش خانگی پخش خواهد شد. فیلم کوتاه «نوشابه مشکی» به نویسندگی و کارگردانی محمد پایدار و تهیه‌کنندگی محمد‌جواد موحد در ژانر دفاع مقدس است که با زبانی طنازانه داستان یکی از هم‌رزمان شهید مهدی باکری را روایت می‌کند. این فیلم روایت خود را با زبانی شیرین و طنزگونه ارائه می‌کند.

کوتاه 5 copy

دنیای اقتصاد: نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «روح هنر» با شرکت ۶۰ هنرمند در ۷ رشته هنری نقاشی، عکاسی، خوشنویسی، دیجیتال آرت، مجسمه، نقاشی‌خط، تذهیب، روز جمعه ۳۱ شهریور‌ماه سال جاری به صورت آنلاین به نمایش گذاشته می‌شود. کیوریتور نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «روح هنر» آیناز زارعی هنرمند جوان نقاش است. علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی برای تماشای ۷۳ اثر راه‌یافته به «روح هنر» می‌توانند تا روز پنجشنبه ۶ مهر‌ماه به صفحه گروه هنری آیتیست و صفحه گالری موسسه بلوم آرت هلند و موسسه روما پالس مراجعه کنند.

کوتاه 6 copy

دنیای اقتصاد: جایزه بهترین فیلم‌برداری سی‌ویکمین جشنواره دوسالانه فیلم‌ «گلدن پاندا - پاندای طلایی» سال ۲۰۲۳ چین به «سیدمرتضی نجفی» فیلم‌بردار فیلم سینمایی «یدو» رسید. این در حالی‌ است که فیلم سینمایی یدو به کارگردانی مهدی جعفری نامزد بهترین کارگردانی نیز در این دوره از جشنواره گلدن پاندا شده بود. داستان یدو در ماه‌های نخست جنگ تحمیلی رخ می‌دهد.  بسیاری از خانواده‌ها مهاجرت می‌کنند، اما مادر یدو تصمیم دیگری می‌گیرد. وی معتقد به ماندن و مبارزه کردن است و هر بار بهانه‌ای جدید برای این تصمیم خود دارد. یدو تلاش دارد تا مادرش را راضی به ترک آبادان کند اما در این میان دلبسته‌ کسی می‌شود.

پویانمایی «جایگزین» به کارگردانی عبدالله علیمراد نیز نامزد بهترین انیمیشن جشنواره فیلم گلدن پاندا شده بود. سی‌ویکمین جشنواره فیلم‌ گلدن پاندا روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ (۱۹ و ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳) در شهر چاندو ایالت سیچوان چین برگزار شد.

کوتاه 7 copy