37 شاعر مرد و شش شاعر زن خارجی در ایران

امسال ۴۳ شاعر از ۳۰ کشور در همایش شاعران ایران و جهان شرکت می‌کنند و این همایش ۱۶ تا ۱۹ مهرماه برگزار می‌شود.نشست رسانه‌ای همایش شاعران ایران و جهان صبح دیروز با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یحیی طالبیان قائم مقام شعر در وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شد.

حسینی در ابتدای صحبت‌هایش با انتقاد از رسانه‌هایی که فعالیت‌های وزارت ارشاد در حوزه شعر را نادیده می‌گیرند، یادآور شد:«شعر فارسی جایگاه خاصی در سراسر جهان دارد و ما نیز به مناسبت این روز هر ساله برنامه‌هایی داریم که امسال نیز مانند قبل به مناسبت درگذشت استاد شهریار که همزمان با روز ملی شعر و ادب است در تبریز برنامه‌هایی داشتیم. این نکته را باید ذکر کنم که در دو سال دولت دهم سعی کرده‌ایم اهتمام بیشتری به شعر داشته باشیم، اما بعضی از روزنامه‌ها نوشته بودند که این روز هر سال کمرنگ‌تر می‌شود.»

توضیحات وزیر درباره روز ملی شعر و ادب

او متذکر شد: «ما در طول سال نیز به شعر می‌پردازیم، مردم ما علاقه ویژه‌ای به شعر و ادب دارند درباره روز شعر وادب نیز باید بگویم از وقتی که این روز همزمان با سالروز درگذشت استاد شهریار نامگذاری شد، بعضی منتقد این مساله بودند، این مربوط به دوره ما نیست ما ادامه‌دهنده همان برنامه‌های گذشته هستیم. ما روزی به نام فردوسی، حافظ و سعدی نیز در تقویم رسمی کشورمان داریم. این طور نیست که به شاعران دیگر بی‌توجهی شده باشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که اگر قرار است کار کارشناسی جدید در این زمینه انجام شود، از آن استقبال خواهیم کرد ادامه داد: «ما وظایف‌مان را انجام داده‌ایم؛ اما در اینکه این روز را می‌شود باشکوه‌تر برگزار کرد، حرفی نیست.»

او همچنین خبر از ابلاغ اساسنامه بنیاد سعدی داد و گفت:«با ابلاغ اساسنامه بنیاد سعدی اقداماتی برای ترویج زبان فارسی در کشورهای دیگر و دعوت از اساتید زبان فارسی از کشورهای دیگر صورت خواهد گرفت.»

به گفته وزیر ارشاد، اعتبار فرهنگی سفرهای استانی به مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیز ابلاغ شده که در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

۳۷ شاعر مرد و شش شاعر زن در همایش شاعران

حسینی شعر انقلاب را شعر مظلومی در دنیا دانست و یادآور شد که به شعر معاصر و به خصوص شعر انقلاب باید بیشتر توجه شود.

همایش شاعران ایران و جهان از ۱۶ تا ۱۹ مهرماه در تهران و شیراز برگزار می‌شود که امسال از ۴۳ شاعر شامل ۳۷ شاعر مرد و ۶ شاعر زن دعوت شده است.

وزیر ارشاد درباره این همایش توضیح داد: «امسال از ۳۰ کشور ۴۳ شاعر به همایش دعوت شده‌اند که امیدواریم این برنامه گامی برای معرفی شعر ایران در دنیا باشد.»

او درباره سوال یکی از خبرنگاران درباره ابلاغ آیین‌نامه‌ای درباره واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و اینکه آیا مسوول اجرای این آیین‌نامه در سازمان‌ها ارشاد است یا نه گفت: «این ابلاغ هنوز به دست ما نرسیده است.»

یحیی طالبیان نیز در این نشست درباره همایش شاعران ایران و جهان توضیحاتی ارائه داد و با اشاره به پیشرفت کیفی و کمی این همایش گفت: «امسال از لحاظ کمی شاعران بیشتری در این همایش حضور دارند. از لحاظ کیفی نیز تنوع بیشتری در کشورهای شرکت‌کننده هست. برای اولین بار از آمریکا و انگلیس شاعرانی شرکت می‌کنند. ملاک انتخاب هم این بوده که این شاعران در کشور خود مطرح باشند و جایزه‌ای بین‌المللی گرفته باشند و شعرهایشان حاوی نکات ارزش‌های انسانی باشد و حداقل به دو زبان آشنا باشند.»

کسی از شورای سیاست‌گذاری کنار گذاشته نشده است

یکی از خبرنگاران در این نشست نیز درباره تغییر شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر پرسید که وزیر ارشاد پاسخ داد که تغییر و تحولات طبیعی است. بعضی افراد امکان حضور ندارند و طبیعی است افراد دیگری باید جایگزین شوند و این چیز غیرمعمولی نیست.

اما یحیی طالبیان در پاسخ به این سوال گفت که کسی از شورای سیاست‌گذاری کنار گذاشته نشده است. تنها افرادی به آن اضافه شده‌اند.

یکی دیگر از سوالات درباره نمایش فیلم‌های حاتمی‌کیا و کمال تبریزی بود که چرا این فیلم‌ها اجازه نمایش نمی‌گیرند که وزیر توضیح داد: «دوستان معاونت سینمایی خیلی روشن نظراتشان را اعلام می‌کنند و این فیلم‌ها در چند مورد اصلاح احتیاج دارند. این مساله اصلا پیچیده نیست. کارگردانان و تهیه‌کنندگان می‌دانند ما کشوری هستیم که اعتقاداتی داریم. اگر مواردی نیاز به همفکری باشد انجام می‌دهیم. فیلم آقای تبریزی که پروانه نمایش گرفته و کارهایش دارد انجام می‌شود.»

شعر حافظ و سعدی ممیزی نمی‌شود

حسینی همچنین درباره آغاز به کار هیات نظارت بر کتاب‌های کودکان و نوجوانان و مصوبه‌ نظارت بر متون کلاسیک برای کودکان و نوجوان که از سوی این هیات تصویب شده است، توضیح داد: «آنچه تصویب شده این نبود که شعر حافظ و سعدی ممیزی شود؛ اگر کتابی نوشته شود و بازنویسی برای کودکان باشد باید مجدد بررسی شود.»