ضرورت تقویت بخش خصوصی

مینا پورهاشمی

با یک حساب سرانگشتی هم پیدا است که دولت در مواجهه با مطالبات متنوع و متعدد کوچک و بزرگ جمعیتی ۷۰ میلیونی درمی‌ماند، نه این دولت، بلکه هر دولتی نه از حیث هزینه و نه از نظر امکانات پرسنلی و اجرایی توان پاسخگویی به همه نیازها را ندارد. از این گذشته تجربه ثابت کرده است فعالیت‌هایی که پسوند دولتی دارند معمولا از بلوغ خلاقیت و دست یازیدن به تجربه‌های نوین باز می‌مانند و محصول برآمده از چنین فعالیت‌هایی خط سیر محتوایی و شکلی نزدیک به هم را دنبال می‌کنند. فلسفه ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکیدات بعدی مبنی بر اجرایی شدن این اصل در همین راستا است.

در چنین فضای بدیهی عرصه فرهنگ و هنر شاید بیش از سایر زمینه‌ها به ورودی بخش خصوصی نیاز مبرم دارد. فعالیت‌های هنری از خدماتی است که همه اقشار جامعه به آن نیاز روزانه دارند و خیل جمعیت جوان تحصیلکرده که در این وادی در پی بازار کار هستند، دست به دست هم می‌دهند تا شاید رشد روزافزون رویدادهای خصوصی با محوریت هنر باشیم؛ اما در عالم واقع این اتفاق هرگز رخ نداد؛ زیرا هزینه‌های سینما آنقدر بالا است که توان بخش خصوصی به آن نمی‌رسد، تئاتر از صرفه اقتصادی به دور است ... می‌ماند هنرهای تجسمی‌ که اتفاقا با گشایش‌هایی روبه‌رو است و در همین فضا است که از سال ۸۵ شرکت دامون فر پس از سی و سه سال وارد کردن محصولات روز نقاشی دنیا از برندهای معتبر جهانی نظیر فابرکاستل، پ .ب .او و کانسن نخستین جشنواره دوسالانه هنرهای تجسمی ‌دامون‌فر را بنیان نهاد. این جشنواره ویژه جوانان زیر ۲۵ سال تعریف شده است. این نوآوری، توامان به مذاق اساتید و جوانان خوش آمد. نخبگانی نظیر آیدین آغداشلو، سیدمحمد احصایی، فرح اصولی، حسین خسروجردی، محمد علی بنی اسدی، سیدمهدی حسینی، حبیب الله صادقی، آریا اقبال شکوهی به عنوان داوران دو دوره پیشین جشنواره به این رویداد ملی پیوستند تا به تقویت آن همت گمارند. استقبال بیش از سه هزار جوان زیر ۲۵ سال با شش هزار نقاشی، طراحی، پوستر و تصویرسازی این رویداد را در همان گام‌های نخست ماندگار نمود.

روز گذشته جمعه ۱۶ مهرماه در حالی سومین جشنواره هنرهای تجسمی ‌دامون‌فر در گالری پردیس پارک ملت آغاز به کار کرد که به‌رغم موفقیت‌های چشمگیرش هنوز هم دیگر بخش‌های خصوصی را مجاب نکرده است در این عرصه و با این وسعت پا بگذارند.

پویا راد، مدیر جشنواره هنرهای تجسمی ‌دامون‌فر در مصاحبه‌های متعددی اعلام کرده‌است، انتظار حمایت مادی از دولت ندارد؛ اما برای خلق رویدادهای هنری و گسترش برپایی آن نیاز به حمایت‌های معنوی وجود دارد. پروسه‌های سخت دریافت مجوز، در اختیار داشتن سالن‌های مناسب و ... از جمله موانع پیش رو بخش خصوصی برای حضور پررنگ در جامعه هنری کشور است.

اکنون و با سه ساله شدن جشنواره هنرهای تجسمی‌دامون فر این امیدواری وجود دارد با الگوبرداری از این رویداد موفق ملی و جوانان برتری که در سایه این رویداد به گالری‌های معتبر ایرانی و خارجی معرفی شده‌اند، راهی هموار برای دیگر بخش‌های خصوصی نیز ترسیم شود تا جامعه هنری ما با تنوع و جذابیت بیش از پیش در جلب و جذب مخاطب ایرانی موفق‌تر شود.