... و خداحافظ هری پاتر

فرهنگ و هنر - آخرین قسمت از سری فیلم‌های هری پاتر روز گذشته در لندن اکران جهانی شد تا هواداران این شخصیت جادویی برای همیشه با قهرمان خود خداحافظی کنند. پس از آنکه جی.کی رولینگ در سال ‌٢٠٠٨ اعلام کرد، هری پاتر و هدیه‌های مرگ آخرین کتاب از سری داستان‌های این جادوگر معروف خواهد بود، طرفداران وی با امید اینکه هنوز اقتباس‌های سینمایی از هری پاتر در راه است، چندان سرخورده نشدند.

تولد نابغه مدرسه جادوگری

هَری پاتِر نام مجموعه‌ای هفت‌گانه از رمان‌های سبک خیال‌پردازی کودکان و نوجوانان است که توسط نویسنده انگلیسی، جوآن کتلین رولینگ نوشته شده‌است. از زمان انتشار اولین رمان، هری پاتر و سنگ جادو در سال ۱۹۹۷ میلادی، این مجموعه کتاب‌ها توانستند به استقبال گسترده و فروش بسیار موفق جهانی دست یابند و تحسین منتقدین را برانگیزند. آثار رولینگ آغازگر ساخت فیلم‌های سینمایی، بازی‌های رایانه‌ای و بسیاری از کالاهای تجاری دیگر با الهام از این مجموعه شد. تا تاریخ آوریل سال ۲۰۰۷ بیشتر از ۴۰۰ میلیون نسخه از شش کتاب اول این مجموعه به فروش رفت و این کتاب‌ها به بیش از ۶۴ زبان دیگر ترجمه شده‌اند.

هفتمین و آخرین کتاب این مجموعه، هری پاتر و یادگاران مرگ، در ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۷ به بازار آمد و ناشران رقم فروش اولین نوبت چاپ آن را فقط در آمریکا، ۱۲ میلیون نسخه اعلام کرده‌اند. این موفقیت‌ها، عنوان پردرآمدترین رمان‌نویس تمام دوران را برای رولینگ به ارمغان آورد. جوآن رولینگ در کتاب‌های هری پاتر با تکیه بر نوآوری و تخیل سعی کرده، فضایی متفاوت را ایجاد کند تا بدین طریق بتواند با مخاطبان خود که اکثرا نوجوانان هستند، رابطه‌ای قوی برقرار نماید.

نوشتن در فقر

شاید زمانی که خانم رولینگ شروع به نوشتن اولین کتابش هری پاتر و سنگ جادو نمود، تصور نمی‌کرد نگارش این رمان تخیلی نوجوانان، برای او شهرتی جهانی و ثروتی غیر قابل تصور به ارمغان آورد. ایده هری برای اولین بار به طور ناگهانی در سال ۱۹۹۰ در قطار پرازدحام مسیر شهر منچستر به لندن، به ذهن رولینگ راه یافت و در حالی که کودکی در بغل داشت در اوج تنگدستی کافه‌ای در شهر لندن را به عنوان پاتوق انتخاب کرد و هر روز صفحاتی از سرگذشت هری را نوشت.

کتاب هری پاتر و سنگ جادو در سال ۱۹۹۵ تکمیل شد و دست نوشته آن برای یافتن یک ناشر، توسط رولینگ به چند واسطه سپرده شد. دومین کارگزار، کریستوفر لیتل، پذیرفت تا آن را به انتشارات بلومزبری بفرستد. بعد از آنکه هشت ناشر درخواست چاپ آن را رد کردند، بلومزبری برای انتشار کتاب، مبلغ ۲۵۰۰ پوند را به عنوان پیش پرداخت به رولینگ اهدا نمود. امتیاز ساخت فیلم چهار کتاب اول را جی.کی رولینگ در سال ‌١٩٩٩ به کمپانی برادران وارنر با قراردادی بالغ بر یک میلیون یورو فروخت.

از آن زمان تا کنون این کودک به سن نوجوانی رسیده زاده ذهن خانم رولینگ توانست بچه های زیادی را در سراسر دنیا بی خواب کند تا آنها پیگیر سرگذشت هری پاتر باشند.

...و خداحافظ هری جوان

اما چهارشنبه شب پس از اکران آخرین قسمت از سری فیلم‌های هری پاتر در لندن،‌ پرونده این جادوگر درآمدزا برای همیشه بسته شد تا کمپانی‌های فیلم به‌دنبال سوژه‌های معروف دیگر برای فروش‌های میلیاردی بروند و طرفداران هری‌پاتر نیز دیگر دلخوش به قسمت‌های بعدی نباشند.

اولین قسمت از این مجموعه در سال ‌٢٠٠١ با نام هری پاتر و سنگ جادو با بودجه ‌١٢٥ میلیون دلاری به کارگردانی کریس کولومبوس ساخته شد. این فیلم به فروش ‌٩٧٥ میلیون دلاری دست یافت و هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما نام گرفت. این فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد.

قسمت دوم این فیلم نوامبر ‌٢٠٠٢ با عنوان هری پاتر و تالار اسرار به کارگردانی کریس کولومبوس با بودجه ‌١٠٠ میلیون دلاری به سینمای جهان آمد و فروشی بالغ بر ‌٨٧٨ میلیون دلار به‌دست‌ آورد و در جوایز بافتا جایزه بهترین فیلم کودک را کسب کرد.

سومین قسمت این فیلم در ژوئن ‌٢٠٠٤ با بودجه ‌١٣٠ میلیون دلاری با نام هری‌پاتر و زندانی آزکابان اکران شد و فروش جهانی ‌٧٩٥ میلیون دلار را به ثبت رساند. این فیلم به کارگردانی آلفونسو کوارون نامزد دو جایزه اسکار بود و در جوایز بافتا فیلم منتخب تماشاگران نام گرفت.

آخرین قسمت از این فیلم جولای ‌٢٠٠٩ به کارگردانی دیوید یتس با نام هری پاتر و شاهزاده دورگه با بودجه کلان ‌٢٥٠ میلیون دلار ساخته شد و فروش ‌٩٣٣ میلیون دلار را به‌همراه داشت. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری شد.

سری فیلم‌های هری‌پاتر با مجموع فروش جهانی ‌٥ میلیارد و ‌٤١٧ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم‌ چندگانه تاریخ سینمای جهان است که بالاتر از جیمز باند و جنگ ستارگان شش قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت‌های قبلی هری پاتر بودجه چشمگیر یک میلیارد و ‌٢٨٠ میلیون دلار هزینه شده است.