فقط یک میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه

فرهنگ و هنر - جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های تئاتری در ایران و به نوعی شناخته شده در دنیا است امسال با بودجه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی برگزار می‌شود و دبیر جشنواره امیدوار است با این هزینه بتواند پاسخگوی همه خواسته‌های هنرمندان در تهران و شهرستان‌ها باشد. مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های محمد حیدری دبیر جشنواره در این نشست در ذیل می آید:

جشنواره امسال از ۱۶ بهمن ماه تا اول اسفند در تهران و سایر مراکز استان‌ها برگزار می‌شود که از ۱۶ تا ۲۱ بهمن ماه کارگاه‌های تخصصی و برگزاری همزمان جشنواره در استان‌ها را خواهیم داشت و از ۲۳ بهمن ماه تا اول اسفند نیز بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، بین‌الملل و بازار تئاتر برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره هزار و ۲۳ اثر از هنرمندان ۶۴ شهر حضور داشتند. در بخش مرور جشنواره که به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود، نمایش‌های حاضر در یکی از سالن‌های مرکز هنرهای نمایشی یا سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران حداقل ۱۵ اجرا و در شهرستان‌ها پنج اجرای عمومی خواهد داشت.

در بخش تجربه‌های نو نیز ملاک اصلی در انتخاب آثار این بخش گرایش‌های آموزشی و تجربی و خلاقیت‌های نوین نمایشی است. همچنین در بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سال ۹۰ نیز ۲۰ نمایش راه یافتند.

قرار است برگزیدگان مسابقه پوستر در مراسم معرفی بهترین‌های تئاتر ایران معرفی شوند. در بخش عکس تئاتر نیز ۵۲ عکاس در جشنواره شرکت کردند که در این میان ۱۹۵ قطعه عکس با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین در پوستر و عکس تئاتر نیز نمایشگاهی برگزار می‌شود و برای اولین بار نیز در این دوره از جشنواره آثار هنرمندان عکاس در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس داوری می‌شود.

امسال برای ارتقای سطح کیفی، بازار تئاتر از ۲۳ تا ۲۷ بهمن برگزار می‌شود و بر خلاف سال‌ گذشته هر گروه نمایشی مدتی زمان برای حضور در جشنواره دارند. در این بازار هر روز به ۱۰ گروه نمایشی اختصاص دارد که هر گروه در فرصت ۲۰ دقیقه‌ای با مدیران به تعامل می‌پردازد و تعاملات لازم صورت می‌گیرد.

کمک هزینه گروه‌های نمایشی را با توجه به معیارهای گروه‌ها می‌پردازیم و این کمک هزینه‌ها از قرارداد اجرای عمومی کسر نمی‌شود.

بودجه این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، یک میلیارد و ششصد میلیون تومان بوده که سعی کردیم برخی از اقساط نیز پرداخته شود، همچنین جشنواره به صورت مستقل و بدون هیچ دخالتی برگزار می‌شود و البته نظارت‌ها و حمایت‌ها نیز وجود دارد.