طرح اکران «مخاطب خاص» همچنان متوقف!

بیش از چهار ماه و نیم از سال ۱۳۹۱ سپری شده است؛ اما هنوز هم طرح اکران فیلم‌های «مخاطب خاص» اجرایی نشده است! به گزارش ایسنا اسفندماه سال قبل بود که محمد درمنش به‌عنوان مسوول اجرای طرح مخاطب خاص، اعلام کرد:« طبق نظر جواد شمقدری ـ رییس سازمان سینمایی کشور ـ طرح اکران مخاطب خاص در سال ۹۱ خیلی بهتر و گسترده‌تر ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه‌های مختلفی از جمله اکران در شهرستان‌ها، جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها، پشتیبانی از تبلیغات فیلم‌های این طرح و ... پیش‌بینی شده است.»

اما با گذشت چهار ماه و نیم هنوز هیچ خبری درباره اجرای طرح مخاطب خاص شنیده نمی‌شود.

شش ماه قبل زمانی که برای بررسی عملکرد ۴ ـ ۵ ماهه اکران فیلم‌ها در طرح مخاطب خاص جلسه‌‌ای تحت عنوان «جلسه کمیته حمایت از اکران» و با حضور جواد شمقدری، سید علیرضا سجادپور، سید احمد میرعلایی، مجید مسچی و محمد درمنش برگزار شده بود، حاضران که هر کدام مدیریت بخش‌هایی از سینمای کشور را بر عهده دارند با اکران بیست اثر سینمایی در گروه مخاطب خاص در فاز دوم موافقت و مقرر شد، مراحل اجرایی طرح آغاز شود. بر اساس توافقات در آن جلسه، قرار بود «در فاز دوم اکران آثار فرهنگی هنری که در سال ۹۱ به اجرا در خواهد آمد،۱۰ سینمای مطلوب در تهران و پنج سینما در مراکز استان‌ها با امکانات بیشتر، تبلیغات وسیع‌تر و گستره فراگیر، اکران بیست اثر سینمایی را عهده دار داشته باشند.» به همین دلیل هم درمنش در همین خبر که بر روی سایت اینترنتی این طرح روی خروجی گذاشته شده بود، از فیلم‌سازان خواست که اگر مایلند آثارشان را به این طرح ارائه دهند تا برای اکران آن برنامه‌ریزی شود. پس از آن در اوایل سال جاری، محمد درمنش در گفت‌وگویی با ایسنا، اجرای این طرح را منوط به «هماهنگی‌های اداری و تحقق بودجه» دانسته بود و البته در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت بودجه، آیا آغاز فاز دوم این طرح در نیمه دوم سال امکان‌پذیر می‌شود، تصریح کرده بود: «خیر. بودجه فاز دوم طرح مخاطب خاص سال گذشته پیش‌بینی و تامین شده است، به همین دلیل اختصاص بودجه هرچه سریع‌تر انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.»

ایسنا، بار دیگر در خردادماه با درمنش تماس گرفت تا وضعیت اجرای این طرح را جویا شود؛ اما او این بار اعلام کرد که «خبر جدیدی نیست. از مسوولان سینمایی بپرسید»!؛ البته اصرار برای ارائه دلیل مناسب برای تاخیر در اجرای این طرح مانند ارائه نشدن بودجه، نبودن فیلم، نبودن سالن و ... هم نتیجه‌ای نداد و درمنش تاکید داشت که خبر جدیدی ندارد!

بر همین اساس، خبرنگار ایسنا در ادامه پیگیری‌اش، با سید علیرضا سجادپور ـ مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی وقت ـ تماس گرفت که او هم در پاسخ بیان کرد: «خبر خاصی ندارم. احتمالا تاخیر، به دلیل مشکل در برخی مسائل اجرایی است. مشکل کلیدی وجود ندارد و اجرای طرح مخاطب خاص در برنامه کاری امسال ما هست.»

اما اکنون و پس آنکه کم کم به نیمه سال ۹۱ نزدیک می‌شویم دوباره وضعیت طرح مخاطب خاص را از درمنش جویا شدیم که او این بار به جای آنکه خبر خاصی نداشته باشد اعلام کرد که «اطلاعی ندارم»!

به گزارش ایسنا، طبیعتا «بی‌اطلاعی» مسوول اجرای یک طرح از اجرا شدن یا نشدن آن، ‌می‌تواند دلیلی بر اجرا نشدنش باشد! به نظر می‌رسد، باید اجرای طرح «مخاطب خاص» را مانند «آسمان باز» ناکام و ابتر بدانیم.