«بودن» ماندگار!

به گزارش ایسنا در واپسین روزهای سال ۹۱ ازدحام و بی‌نظمی‌ای که در پرداخت عیدی به قشر فعال در حوزه سینما به وجود آمده بود از خبرهای داغ شد. این عیدی در واپسین روزهای سال در محل اتحادیه تهیه‌کنندگان توزیع شد؛ اما نوع برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی کمیته ساماندهی صنوف سینمایی به‌گونه‌ای انجام شد که شرایط ناخوشایندی را در این مسیر رقم زده است.

حمله اراذل مسلح به حمید فرخ‌نژاد

حمید فرخ‌نژاد خبرها درباره حمله اراذل مسلح را تایید کرد. این بازیگر سینما در گفت‌وگویی در واپسین روزهای سال ۹۱ به «ایسنا» گفت: متاسفم از اینکه شرایط به گونه‌ای است که در ساعت ۱۲ ظهر یک روز کاری، در خیابان «آفریقا» مقابل چشمان مردم این اتفاق می‌افتد و نمی‌دانم مقصر اصلی، در این عدم امنیت برای شهروندان چه کسی است؟

حمید فرخ‌نژاد در جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر به عنوان بازیگر برگزیده برای فیلم «استرداد» سیمرغ گرفت.

هنرمندان به یاری سعدی‌ افشار شتافتند

هنرمندان تئاتر و سینما در آخرین روزهای سال برای کمک به سعدی افشار با مردم عکس یادگاری گرفتند. هنرمندانی همچون حامد بهداد، باران کوثری، رویا تیموریان، پانته‌آ بهرام، الهام پاوه‌نژاد، صابر ابر، مهرداد صدیقیان، مهراوه شریفی‌نیا، با حضور در بازارچه نوروزی برج میلاد برای سعدی افشار کمک‌های مردمی جمع کردند. این هنرمندان برای نخستین بار در قبال گرفتن عکس یادگاری با طرفدارانشان، وجه نقد دریافت کردند و آن را برای کمک به سعدی افشار اختصاص دادند؛ در این برنامه که به کوشش شبنم مقدمی، بازیگر تئاتر و سینما برگزار شد، نشریه «خط‌خطی» مجلد‌ها و تقویم‌هایی را به صورت همت عالی به فروش رساند. همچنین گروه موسیقی «بمرانی» یک سری DVDهای آثارشان را برای کمک به سعدی افشار به فروش رساندند. اما سعدی افشار باسابقه‌ترین چهره‌ سیاه‌باز ایرانی ۲ فروردین امسال برای چندمین بار در چند ماه گذشته در بیمارستان بستری شد و پس از چند روز ۷ فروردین ماه دوباره به خانه منتقل شد. سعدی افشار مدت‌ها است که دچار بیماری پوکی استخوان است و این بیماری باعث شده کمر و پای او دچار شکستگی شود؛ اما در حال حاضر عفونت ریه نیز به مشکلات او اضافه شده است.

وقتی مرگ در می‌زند: هوشنگ کاووسی درگذشت

با گذشت یک روز از سال ۹۲ و در دوم فروردین ماه خبر رسید که هوشنگ کاووسی منتقد و کارگردان قدیمی سینما از دنیا رفته است.

او که از مدت‌ها قبل در بخش ICU بیمارستان «سینا» بستری بود، درگذشت. امیرهوشنگ کاووسی متولد ۱۳۰۴ در تهران و فارغ‌التحصیل مدرسه سینمایی «ایدک» و دانشگاه «سوربن» پاریس بود. او به عنوان نویسنده‌، منتقد سینما و کارگردان در سینمای ایران فعالیت داشته و اصطلاح «فیلمفارسی» از ابداعات اوست. کاووسی به عنوان کارگردان، فیلم‌هایی چون «ماجرای زندگی»،«۱۷ روز به‌اعدام» و «خانه کنار دریا» را ساخته و مدیرمسوولی مجله «هنر و سینما» را بر عهده داشته است. این منتقد و کارگردان قدیمی سینما و از پیشگامان نقد سینمای ایران- ۵ فروردین ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تهران تشییع شد.

شانس دریافت دومین جایزه اسکار اصغر فرهادی

اصغر فرهادی این روزها آخرین مراحل فنی فیلمش «گذشته» را در پاریس پشت سر می‌گذارد و اوایل فروردین ماه در سفری ۲، ۳ روزه برای برپایی کارگاه فیلمسازی‌اش به دبی سفر کرد.

اما در روزهای نیمه تعطیل سپری شده، وب‌سایت «Rope of Silicon» در بخش پیش‌بینی‌های اسکار آینده، نام «اصغر فرهادی» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۱۲ را در چهارمین رتبه قرار داده است. به گزارش ایسنا، وب‌سایت سینمایی «Rope of Silicon» در بخش پیش‌بینی برندگان اسکار ۲۰۱۴ نام اصغر فرهادی را برای نگارش فیلمنامه «گذشته» در مقام چهارم قرار داده است.

نام این کارگردان ایرانی در بخش بهترین فیلمنامه اورجینال بالاتر از «کورمک مک‌کارتی» نویسنده سرشناس آمریکایی به چشم می‌خورد.

روز جهانی تئاتر بهانه‌ای خوب برای تقدیر از هنرمند باسابقه بندرعباس

گروه تئاتر «تی‌تووک» بندرعباس در تعطیلات نوروز با برپایی روز جهانی تئاتر از یکی از هنرمندان با سابقه شهرشان تقدیر کردند. ابراهیم پشت کوهی سرپرست این گروه تئاتری به «ایسنا» گفت:‌ امسال نیز همچون دو سال گذشته گروه ما برنامه روز جهانی تئاتر را به صورت خصوصی برگزار کرد و در این برنامه از آقای مهدی عطایی دریایی هنرمند با سابقه تئاتر بندرعباس که در راه‌اندازی دانشکده هنر این شهر نقش بسزایی داشته است، تقدیر کردیم. پشت‌کوهی از پیمان شریعتی و افسانه زمانی دو تن از هنرمندان تئاتر به عنوان میهمانان ویژه این برنامه نام برد و گفت: خوشبختانه امسال در کنار هنرمندانی که از مناطق اطراف مانند بندر لنگه، میناب، رودان، هرمز و لار به مراسم آمده بودند، میزبان این دو هنرمند از تهران هم بودیم.

عسل بدیعی نبودنش را بهانه بودن دیگران کرد!

در آخرین روز‌های تعطیلات نوروزی، خبر ناگوار درگذشت یکی از بازیگران جوان سینما و تلویزیون منتشر و با ابراز تاسف بسیار زیاد هنرمندان و هنردوستان روبه‌رو شد. ۱۲ فروردین‌ماه، عسل بدیعی به‌علت ایست تنفسی که به خونریزی مغزی منجر شد،‌ درگذشت و اعضای بدن او بنا به درخواست خودش به بیماران نیازمند اهدا شد.

پیکر عسل بدیعی قرار است فردا ۱۸ فروردین‌ماه ساعت ۹:۳۰ از مقابل تالار وحدت تشییع شود. همچنین قرار است سه‌شنبه (۲۰ فروردین‌ماه) مراسم یادبودی برای این بازیگر در مسجد «نور» برگزار شود. شاهرخ بدیعی (پدر عسل بدیعی) که برای انجام مراحل اهدای اعضای وی در بیمارستان مسیح دانشوری حاضر شده بود، با اعلام این مطلب افزود: در جشن نفس سال ۱۳۹۱ به همراه عسل بدیعی در نمایشگاه بین‌المللی حضور پیدا کردیم و عسل مدام به من تایید می‌کرد که اگر روزی نبودم تمام اعضای قابل اهدایم را اهدا کنید. همیشه آرزو می‌کردم هیچ پدر و مادری غم از دست دادن فرزند جوان خود را نبینند. به گزارش ایلنا به نقل از سایت واحد پیوند بیمارستان مسیح دانشوری، بدیعی ادامه داد: اگر امروز عسل را از دست دادم فردا ۸ عسل خواهم داشت چون دخترم به ۸ نفر جانی دوباره می‌دهد. از همه پدر و مادرها می‌خواهم که اگر خدای نکرده فردی از خانواده‌شان دچار مرگ مغزی شد، عنایت کنند و به این کار خداپسندانه اقدام کنند تا این فرهنگ بزرگ را در کشور عزیزمان ایران رواج دهیم.