انتقادهای شهرام ناظری از «کوته‌نظران»

شهرام ناظری در مراسم گرامیداشت هنر نقالی و روز فردوسی از بی‌توجهی و حتی سنگ‌اندازی دستگاه‌های فرهنگی دوره‌های پیشین بر سر راه خواندن و فهم «شاهنامه» سخن گفت. او همچنین با اشاره به آنچه کوته‌نظران با «شاهنامه» کردند از این موضوع انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا»، آیین گرامیداشت هنر نقالی و بزرگداشت روز ملی فردوسی عصر جمعه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در تالار اصلی تئاتر شهر با حضور تعدادی از مرشدان مطرح ایرانی و جمعی از مسوولان برپا شد.

در بخشی از این مراسم شهرام ناظری ضمن تقدیر از نقالانی که در شرایط سخت گذشته پرچم نقالی را برافراشته نگه داشتند، اظهار کرد: بسیار دشوار است که بر خلاف جهت آب شنا کنیم.

شرایط گذشته باعث شد که بسیاری از نقالان خوب خود را بدون اینکه از وجود آنها بهره ببریم از دست دهیم، چون دستگاه‌های فرهنگی مملکت به گونه‌ای بودند که نه تنها از این هنر حمایت نکردند بلکه سنگ‌اندازی هم کردند.

او بیان کرد: می‌بینیم که جمعیت حاضر در مراسم بزرگداشت نقالی کم هستند. من انتظار دارم که اتفاقات بزرگتری برای این هنر بیفتد. مردم ما برای فوتبال چه می‌کنند؟ او همچنین گفت: به تازگی نسیمی می‌وزد که بوی فرهنگ از آن به مشام می‌رسد. امید دارم که درباره شاهنامه با پیگیری جدی و برنامه‌ریزی اقدامات لازم انجام گیرد. متاسفانه تا کنون نه تنها برنامه‌ریزی نبوده ‌بلکه برنامه‌های مخل هم اجرا شده ‌است. عده‌ای کوته‌نظر به خاطر اسم «شاهنامه» تاکنون فکر می‌کردند که لابد «شاهنامه» در وصف شاه است در حالی‌که این کتاب فرهنگ بزرگ بشری است که نصیب ما شده‌ و ما نتوانستیم از آن استفاده کنیم.