پایان سوءتفاهم

دنیای اقتصاد: شصت و هفتمین دوره فستیوال کن از همان روز اول برای ایرانی‌ها حاشیه‌ساز شد. در سالی که از ایران فیلمی در هیچ بخش رسمی‌ای از این جشنواره حضور نداشت و سینمای ایران تنها با حضور داور شاخص در این دوره حضور داشت، انتظار چنین حاشیه گسترده ای برای بازیگر نجیب ایرانی، لیلا حاتمی دور از انتظار بود.پس از اینکه داوران روی فرش قرمز رفتند، رئیس سالخورده فستیوال کن؛ژیل ژاکوب به سمت هیات داوران رفت و با آنان خوش و بش کرد.همین خوش و بش کافی بود تا فضای فرهنگی ایران در ۱۰ روز گذشته درگیر حاشیه‌های متعددی شود. انبوه بیانیه‌ها و تخریب‌ها به سمت این بازیگر بی‌حاشیه سرازیر شد، تا اینکه نامه وزیر ارشاد منتشر شد و به دنبال آن لیلا حاتمی هم نامه‌ای نوشت و توضیحاتی را ارائه کرد که به نظر می‌رسد پایانی بر این سوءتفاهم باشد. ژیل ژاکوب: من به سمت خانم حاتمی رفتم

ژیل ژاکوب، رئیس جشنواره فیلم کن پس از گذشت چند روز از واکنش مقامات ایرانی به اتفاق جنجالی فستیوال کن در صفحه توییتر خود نوشت: خانم حاتمی در آن لحظه برای من نماینده سینمای ایران بود. ژاکوب می‌نویسد: این جنجال‌ها بی‌اساس است، چون این مساله در فرهنگ غرب کاملا عادی است. این من بودم که به سمت خانم حاتمی رفتم، در آن لحظه، او برای من نماینده سینمای ایران بود. از سویی دیگر حسین‌نوش‌آبادی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ضمن انتقاد از این مساله می‌گوید: زنان ایرانی چه هنرمند و چه غیر هنرمند همیشه مظهر عفت و پاکی بوده‌اند، بنابراین این‌گونه حضور‌های نامناسب که اخیرا در جشنواره کن اتفاق افتاده همسو با اعتقادات دینی ما نیست.

وزیر ارشاد: خانم حاتمی تلاش کرد مطابق با معیارهای ارزشی ما باشد

بعد از جنجال‌های به وجود آمده علی جنتی یکی از کسانی بود که سعی کرد آتش اختلافات را کم کند. به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره رفتار لیلا حاتمی در جشنواره کن چیست، گفت: رفتار خانم حاتمی قابل قبول نبود البته احساسم این بود که غافلگیر شد.

علی جنتی افزود: متاسفانه یک فرهنگ نامناسب غربی را در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد هستیم که آقایان و خانم‌ها علاوه بر دست دادن، روی یکدیگر را می‌بوسند. وی خاطرنشان کرد: در مجموع خانم حاتمی تلاشش بر این بود که نوع پوشش او به گونه‌ای متین و حضورش مطابق با معیارهای ارزشی ما باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فکر می‌کنم او در این قضیه غافلگیر شد اما در هر صورت قابل قبول و دفاع نیست.

لیلا حاتمی سکوتش را شکست

و درست یک روز مانده به پایان جشنواره کن لیلا حاتمی سکوتش را شکست و ۱۲۰ رسانه نامه‌‌اش را درباره اتفاقات پیش آمده منتشر کردند. به گزارش «ایسنا» در متن ارسالی این بازیگر آمده است: «در این سال‌ها پیشنهادهای مختلفی را برای بازی در فیلم‌های خارج از ایران به این دلیل نپذیرفتم که ادامه فعالیت در سینمای ایران همیشه برایم اولویت داشته است.

در جشنواره‌های بین المللی که در طول این سال‌ها حضور داشته‌ام چه به عنوان بازیگر فیلمی که از سینمای ایران در جشنواره حضور داشته و نمایندگی ایران را برای دیگران تداعی می‌کرده و چه به‌عنوان داور منتخب و مدعو جشنواره‌ها که صرفا به عنوان شخصیتی مستقل در آنها حضور داشته ام؛ سعی کرده‌ام موازین و اصول را رعایت کنم؛ به همین دلیل روشن که رعایت این اصول از الزامات کار در سینمای ایران است.

این بار نیز طی مکاتباتی که با مسوولان فستیوال داشتم به تفصیل تمام نکات را توضیح داده بودم و خواستار همکاری آنها شده بودم لذا در مراسم افتتاحیه و غیره؛ آنها همه مقررات را می‌دانستند و با همکاری و درک متقابل هیچ مورد خاصی پیش نیامد. اما در مورد آقای ژیل ژاکوب که با قریب ۹۰ سال سن آخرین سال حضورش در فستیوال را می‌گذراند باید توضیح دهم که ایشان به علت کهولت و از یاد بردن همه تاکیدات که معمول این سن و سال است؛ ضوابط یادشده را فراموش کرد و اقدام پیشگیرانه من برای دست دادن با ایشان هم موثر واقع نشد. مسلما ایشان برای من حکم پدربزرگ کهنسالی را داشت که میزبان من هم بود.»

در بخش پایانی متن لیلا حاتمی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است: «هرچند از ادای این توضیحات شرم دارم اما شاید برای کسانی که نمی‌توانستند موقعیت ناگزیر من را درک کنند ناچار شدم وارد برخی جزئیات شوم. با این حال از این پیشامد و اینکه احساسات کسانی را آزرده باشم بسیار متاسفم چه خود تربیت شده پدری هستم که همه از میزان علاقه او به دین و ملیت ایرانی آگاهند.»