دنیای اقتصاد: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در تازه‌ترین شفاف‌سازی خود از جایگاه مطبوعات در کشور، ۸۴ روزنامه را با معیار برخی از شاخص‌های مهم از جمله تیراژ، ضریب کیفی، تعداد صفحات و ترتیب انتشار رتبه‌بندی کرد. براساس نتایج این رتبه‌بندی، بالاترین امتیاز (۱۰۴ امتیاز) به روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران تعلق گرفت و همشهری، جام‌‌جم و خراسان نیز ۱۰۲ امتیاز کسب کردند و در کنار دنیای اقتصاد و ایران به عنوان پنج روزنامه حائز امتیاز برای جایگاه رتبه نخست معرفی شدند. روزنامه «دنیای اقتصاد» در میان 84 نشریه سراسری با 104 امتیاز رتبه اول را کسب کرد

اولین رتبه‌بندی در تاریخ مطبوعات ایران

تنها روزنامه‌ «ایران» با «دنیای‌اقتصاد» هم امتیاز شد

در پی شفاف‌سازی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، این بار فهرست تازه‌ای منتشر شده است که در آن نشریات سراسری براساس دستورالعمل جدیدی رتبه‌بندی شدند و روزنامه دنیای اقتصاد در کنار روزنامه‌های دولتی ایران، همشهری، جام‌جم و همچنین روزنامه خراسان رتبه اول را کسب کرده است. نکته قابل توجه در این رتبه‌بندی این است که روزنامه دنیای‌اقتصاد به همراه روزنامه ایران بالاترین امتیاز (۱۰۴) را کسب کرده است و سه روزنامه دیگر که رتبه اول را کسب کرده‌اند، هرکدام ۱۰۲ امتیاز گرفته‌اند. در میان رتبه‌های اول دنیای اقتصاد بالاترین امتیاز را در معیار امتیاز صفحات (۵) آورده است.

همچنین با توجه به اینکه دنیای‌اقتصاد یک روزنامه بخش خصوصی است، می‌توان نتیجه گرفت که این روزنامه در میان نشریات بخش خصوصی هم رتبه اول را کسب کرده است.این جدول براساس معیارهای گستره توزیع، ترتیب انتشار، سابقه، ضریب کیفی، رنگ، امتیاز صفحات و شمارگان (تیراژ) انجام شده و قرار است این رتبه‌بندی معیار ساماندهی توزیع آگهی‌های دولتی برای این نشریات باشد.

نکته قابل ذکر در این رتبه‌بندی معیار ضریب کیفی روزنامه‌ها است که روزنامه دنیای‌اقتصاد از ۱۶ امتیاز ممکن، ۱۴ امتیاز کسب کرده است و اگر نگاهی به روزنامه‌های دیگری که این امتیاز را کسب کرده‌اند، داشته باشیم، جایگاه واقعی روزنامه دنیای‌اقتصاد را در میان روزنامه‌های تاثیرگذار کشور در حال حاضر به سادگی در می‌یابیم. بر این اساس جدول رتبه‌بندی نشریات سراسری به شرح ذیل انجام شده است.

رتبه‌بندی 84 روزنامه

رتبه‌بندی 84 روزنامه

رتبه‌بندی 84 روزنامه