خاطره لاله‌زار در ستاری

گروه فرهنگ وهنر- مجموعه سینمایی مجتمع کورش روز گذشته با نمایش فیلم «شهر موش‌ها۲» افتتاح شد. راه‌اندازی این مجموعه در غرب تهران یکی از اتفاق‌های مهم فرهنگی به‌شمار می‌آید که می‌تواند بسیاری از علاقه‌مندان هنر هفتم را از قسمت‌های مرکزی پایتخت به غرب تهران سوق بدهد. مجتمع «کورش» با داشتن ۱۴ سالن ویژه نمایش فیلم و تئاتر و همچنین لحاظ کردن دو سالن از این تعداد ویژه نمایش فیلم‌های کودک آماده بهره‌برداری شده است. مسوولان و برنامه‌ریزان سینمایی این مجتمع نام سینماهای خاطره‌انگیز را که ازجمله پرمخاطب‌ترین سالن‌ها در لاله‌زار بوده‌اند بر این ۱۴ سالن گذاشته‌اند. ۱۴ سالن با ظرفیت ۲۸۰۰ صندلی

شهاب رضویان مدیر سینماهای این مجتمع از طراحی و ساخت دو سالن ویژه نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان با در نظر گرفتن مختصات سنی کودکان و قرار دادن صندلی‌های ویژه برای کودکان با گروه‌های مختلف سنی خبر داد. مسوول مجتمع سینمایی کورش در توضیح کم و کیف ساخت این پروژه بیان کرد: مجتمع کورش از ابتدا با هدف چند منظوره ساخته شد و یکی از نکات مهمی که در ساخت این مجتمع از ابتدا لحاظ شده بود ساخت سالن‌های سینما در کنار واحدهای تجاری و تفریحی بود. ۱۴ سالن سینما که در مجموع ۲۸۰۰ نفر ظرفیت دارد در این مجتمع در نظر گرفته شده است. از این تعداد دو سالن سینمایی با ظرفیت ۳۴۰ صندلی، دو سالن با ظرفیت ۲۶۰ صندلی، دو سالن با ظرفیت ۲۲۰ صندلی، دو سالن با ظرفیت ۱۶۰ صندلی و هفت سالن دیگر هریک با ظرفیت ۱۸۰ صندلی و با پرده‌های نمایش ۱۷ و ۱۲ متر ساخته شده است.

راه‌اندازی مهدکودک ساعتی

یکی از نکات قابل توجه در ساخت این مجتمع سینمایی ساخت مهدکودک ساعتی در سانس‌های نمایش یا اجرای تئاتر است به این معنا که هریک از مراجعه‌کنندگان که برای دیدن فیلم می‌آیند کودکان خود را برای دو ساعت به مهد کودک ساعتی این مجتمع می‌سپارند و با خیالی آسوده فیلم می‌بینند. علی سرتیپی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در توضیح سالن‌های مربوط به نمایش کودک گفت: علاوه‌بر ایجاد مهدکودک ساعتی و تعبیه یک پرده نمایش کوچک برای کودکانی که به مهد سپرده می‌شوند، دو سالن ویژه نمایش فیلم برای کودکان در نظر گرفته شده است که این دو سالن با توجه به مختصات و در نظر گرفتن گروه سنی کودک و نوجوان طراحی و ساخته شده است. سرتیپی با ابراز امیدواری از اینکه سینمای کودک در ایران بار دیگر رونق بگیرد، گفت: مجموع این سالن‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بهترین شکل ممکن و بسیار استاندارد ساخته شده است و امیدوارم اکران «شهر موش‌ها ۲» نقطه آغازی برای اکران فیلم‌های کودک باشد و البته باز هم امید دارم این فیلم سینمایی تحول و نقطه عطفی در تولید فیلم برای کودک به وجود آورد و قطار این نوع از سینما به مقصد برسد. رضویان همچنین درباره نامگذاری ۱۴ سالن موجود در مجتمع سینمایی کورش گفت: به احترام فعالان سینماساز و سالن‌داران قدیم که علی حاتمی کارگردان سینما نیز از جمله این سالن‌داران بوده است نام سینماهای خاطره‌انگیز لاله‌زار را روی ۱۴ سالن موجود در این مجتمع گذاشتیم. نام بزرگ‌ترین سالن این مجتمع که ۳۴۰ صندلی دارد گراند سینما است و نام‌هایی چون کریستال، البرز، هما، خورشید نو، تابان، متروپل، ونوس، مایاک، شهرزاد، نادر و لاله‌زار روی دیگر سالن‌ها گذاشته شده است.

نمایش سینما خاطره در غرب تهران

مسوول سینمایی مجتمع سینمایی کورش در ادامه با اشاره به تقسیم‌بندی این سالن‌ها گفت: علاوه‌بر فیلم‌های ایرانی، فیلم‌های خارجی نیز در این سالن‌ها نمایش داده می‌شود چراکه نمی‌توان تنها با نمایش فیلم ایرانی سالن‌هایی پرمخاطب داشت. همچنین بنا داریم یک سالن را به نمایش فیلم‌های قدیمی و خاطره‌انگیز سینما اختصاص دهیم. سالنی ویژه سینماتک داریم و سالنی دیگر برای نمایش فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن در نظر گرفته شده است. آنچه مسلم است تامین همه هزینه و خوراک مادی و معنوی مجموع سالن‌های موجود در این مجتمع از عهده بخش خصوصی خارج است و سازمان سینمایی باید کمک حال باشد بنابراین یکی از بخش‌های مهم در جهت کمک رسانی برای تامین هزینه‌ها قطعا وزارت ارشاد و به تبع آن سازمان سینمایی است و بدون کمک و پشتیبانی دولت نمی‌توان چراغ سالن‌های سینما را روشن نگه داشت.

گزارشی از افتتاح مجتمع کورش با ۱۴سینما

فاضلیان مدیر پروژه این مجموعه سینمایی هم در جمع خبرنگاران گفت: ساخت و احداث مجتمع سینمایی کورش از آغاز تا کنون پنج سال طول کشید و مجموع هزینه‌های ساخت‌وساز این سازه سینمایی در بخش خصوصی تامین شد، البته در بخش تجهیزات از کمک‌های مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینماشهر بهره بردیم.

تجهیزات توسط معماران ایرانی تعبیه شد

وی در ادامه افزود: در ساخت این پروژه سینمایی از بهترین متریال استفاده کردیم. برخی از تجهیزات این سالن‌ها چون نور، صدا و طراحی و اجرا از کانادا تامین شد. همچنین مجموع صندلی‌ها از فرانسه آمد و توسط معماران ایرانی تعبیه شد.ضمن اینکه این مجتمع ظرفیت پارک ۱۸۰۰ ماشین را دارد. بنابراین هیچ شهروندی با مراجعه به این مجتمع بدون جای پارک نمی‌ماند.

مدیر پروژه مجتمع سینمایی کورش در پایان گفت: مجموع تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای ساخت سالن‌های سینما در جهت اعتلای سینمای ایران است. به امید اینکه سالن سازی ویژه نمایش فیلم و در نگاه کلی سینمای ایران روی پای خود بایستد. همچنین شهاب رضویان مسوول سینمایی این مجتمع سینمایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اختصاص دو سالن ویژه نمایش کودک می‌تواند سرگروهی در ژانر سینمای کودک را ایجاد کند؟ گفت: به اعتقاد من معضل سینمای کودک نبود فیلم در این حوزه است وگرنه پیش از این در دهه ۶۰ دو سینمای قیام و سعدی ازجمله سینماهای گروه سینمای کودک بودند، البته در صورت وجود فیلم کودک، این دو سالن که ویژه نمایش فیلم برای کودکان طراحی شده آماده سرگروهی در این ژانر سینمایی را دارد.

مجموعه فرهنگی تجاری کورش در اتوبان ستاری، نبش خیابان پیامبر مرکزی واقع است و در زمینی به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع احداث شده است. این مجموعه با دارا بودن بیش از ۱۴۴۸۰ مترمربع واحد تجاری، ۱۲۷۰۰ متر مربع سینما، ۱۳۰۰ متر مربع فست فود، ۵۰۰۰۰ متر مربع پارکینگ و ۴۴۰۰ متر مربع شهربازی بدون شک یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فرهنگی و تجاری کلان‌شهر تهران به شمار می‌آید.