هجوم موش‌ها به شهر

دنیا سهرابی: شاگردان مدرسه مو‌ش‌ها و ساکنان شهر موش‌ها شاید نخستین عروسک‌های مورد علاقه کودکان ایرانی نسل بعد از انقلاب و البته بزرگسالان امروز باشند، اما این عروسک‌ها در محبوبیت خود شرکایی هم دارند. کلاه قرمزی و دوستانش هم عروسک‌هایی هستند که از کوچک و بزرگ، پیر و جوان به آنها علاقه‌مندند و فیلم‌ها و سریال‌هایشان را دنبال می‌کنند. با این حال هیچ وقت این عروسک‌های محبوب به‌طور رسمی و از طرف تهیه‌کنندگان وارد بازار اسباب‌بازی ایران نشدند و تنها نمونه‌های بی‌کیفیت و بی‌شباهت به عروسک اصلی با مواد اولیه غیر استاندارد تولید شده و در بازار به فروش رسیده است. تلاش‌های گاه و بی گاه برخی مدیران فرهنگی هم برای جا انداختن نمونه‌های ایرانی عروسک‌هایی که محبوب بچه‌ها باشد هم به جایی نرسید و عروسک‌های دارا و سارا نتوانستند در مقابل فرهنگ وارداتی تاب بیاورند و فرهنگ ایرانی را رواج دهند. البته کلاه قرمزی به‌طور محدود به لوازم‌التحریر ایرانی هم وارد شد، ولی با کیفیتی بسیار پایین و بدون رساندن ریالی از سود به تهیه‌کنندگان آن. اما این‌طور که خبر می‌رسد موش‌های دوست داشتنی کودکان را ناامید نخواهند کرد و قرار است تماشاگران را تا خانه‌هایشان همراهی کنند. با تدابیر اندیشیده شده تهیه‌کنندگان فیلم، هر تماشاگری می‌تواند به محض خروج از سینما عروسک مورد علاقه‌اش را بخرد و برای خود خاطره‌ای بسازد و در ضمن مطمئن باشد که درصدی از سود پولی که می‌دهد وارد بدنه سینمای ایران می‌شود و به تهیه‌کنندگان و صاحبان امتیاز این عروسک‌ها می‌رسد و ساخت هر نمونه تقلبی از این عروسک‌ها یا نوشت‌افزار پیگرد قانونی دارد. دوراندیشی منیژه حکمت و علی سرتیپی تهیه‌کنندگان شهر موش‌ها۲ به اینجا رسید که عروسک‌ها و لوازم التحریر شهر موش‌ها همزمان با اکران این فیلم در تمام نقاط کشور پخش خواهد شد و با قیمتی بسیار مناسب در دسترس مخاطبان آن قرار خواهد گرفت. این‌گونه می‌شود به این نتیجه رسید که پس از سال‌ها که سینمای کودک در ایران رو به افول رفته بود، این بار حرکتی درست و هدفمند و با برنامه برای بچه‌ها آغاز شده و قرار است سینمای کودک ایران جانی تازه بگیرد.

موش‌ها به دست بچه‌ها می‌رسند

موش‌های دوست داشتنی در قالب عروسک‌های بامزه، از روز نخست اکران این فیلم در سینماهای کشور به فروش خواهند رسید و پس از آن به فروشگاه‌های انحصاری اسباب‌بازی می‌روند. براساس توضیحات شرکت تولیدکننده، این عروسک‌ها از بهترین مواد اولیه و بهترین جنس ممکن ساخته شده‌اند. موش‌های عروسکی طوری طراحی شده‌اند که جنس و شکل آنها برای خردسالان مضر نباشد و برای خردسالان نیز حساسیت تولید نکند. تولیدکننده موش‌های عروسکی آنها را به سادگی قابل رقابت با عروسک‌های خارجی و در سطح استانداردهای جهانی اسباب بازی معرفی کرد و توضیح داد که این شرکت تلاش داشته جنسی را که کودک ایرانی لیاقت آن را دارد برایش تولید کند. ساکنان شهر مو‌ش‌ها در سه مدل فیگوراتیو، پولیشی و نمایشی برای مصرف‌کنندگان تولید شده‌اند. عروسک‌های مدل فیگوراتیو آنهایی هستند که دست‌ها، پاها و گردن‌شان تکان می‌خورد و در حالت‌های مختلف قرار می‌گیرند. نمونه پولیشی که مانند عروسک‌های معمولی انعطاف‌پذیرند و برای سنین پایین‌تر طراحی شده‌اند و درنهایت عروسک‌های نمایشی که دست داخل آنها می‌رود و برای بازی والدین به همراه کودکان خردسال طراحی شده‌اند. این عروسک‌ها همزمان با اکران در سینماهای کل کشور به فروش خواهند رسید و پس از آن در فروشگاه‌های تمام کشور و حتی مناطق مرزی و محروم پخش خواهند شد. به گفته تولیدکننده، قیمت این عروسک‌ها طوری در نظر گرفته شده که قشرهای مختلف جامعه بتوانند آنها را خریداری کنند. این قیمت‌ها به خاطر این در نظر گرفته شده که ساخت نمونه تقلبی سودی در برنداشته باشد و البته ساخت و فروش نمونه تقلبی این عروسک‌ها پیگرد قانونی داشته و با جریمه سنگین مواجه خواهد شد.

موشوندان بازی آنلاین شهر موش‌ها

بازی استراتژیک آنلاین شهر موش‌ها از جایی آغاز می‌شود که داستان فیلم به پایان رسیده است. یعنی از زمانی که شهر موش‌ها دوباره به صلح و صفا رسیده است و انتظار می‌رود که «اسمشو نبر» دار و دسته‌ای از گربه‌ها و دشمنان را جمع کرده و برای گرفتن انتقام به موشکده بازگردند. کاربران این بازی موظفند موشکده خود را آباد کنند و آن را برای انتقام‌ها و حمله‌های بعدی آماده کنند. در این بازی نیز مانند بقیه بازی‌های استراتژیک کاربران باید امنیت شهر را ارتقا دهند و به‌طور همزمان ساختمان‌های لازم برای شهر را مانند مدرسه موش‌ها، رستوران، چوب بری، انبار و... بسازند و از آنها کسب درآمد کنند. اما از همه جالب‌تر قسمت حمله و غارت است که برعکس بقیه بازی‌های استراتژیک با میهمانی رفتن و خراب شدن سر میزبان انجام می‌شود. در واقع موش‌ها برای میهمانی‌ رفتن به موشکده دیگری باید مواد اولیه‌ای مانند کیک شادی، شربت موشی، پنیر کرکرخنده، موسیقی، قِر، بشکن و دست زدن همراه خود ببرند و صاحب موشکده وظیفه دارد که از آنها پذیرایی کند. در مرحله دیگری از بازی کاربران باید کیکی بزرگ برای خود تولید کنند که مواد اولیه آن بسیار جالب و بامزه است؛ موادی مانند تخم مرغ طلا، شیر گاو مش حسن و.... این بازی برای گروه سنی ۱۰ سال به بالا طراحی شده است و انتظار می‌رود که کاربران آن مانند کاربران بقیه بازی‌های استراتژیک از گروه سنی بین ۱۰ تا ۴۰ سال باشند. این بازی آنلاین رایگان است؛ اما طی بازی با پرداخت پول می‌توان امکانات بیشتری برای ادامه بازی در اختیار گرفت. سازندگان بازی برای آن اپلیکیشن رایگان موبایل نیز طراحی کرده‌اند که از دو ماه دیگر در بازار اندروید در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

نوشت‌افزار موشی

خوشبختانه می‌توان امیدوار بود که در سال تحصیلی جدید نوشت‌افزار با تصویر موش‌های ایرانی حداقل بخشی از بازار نوشت‌افزار با تصاویر «بن تن»، «باربی» و «اسپایدرمن» را به خود اختصاص دهد. این نوشت‌افزار تولید شده شهر‌موش‌ها شامل دفتر در سایزهای مختلف، مداد، پاک‌کن، جامدادی، آلبوم فایل، کاغذ کادو خط‌کش، کیف و بقیه لوازم مورد نیاز محصلان است. به گفته تولید کنندگان، این لوازم التحریر که از بهترین مواد اولیه داخلی ساخته شده‌اند و در سطح استانداردهای جهانی بوده و به تایید نماینده تهیه‌کنندگان نیز رسیده است. این نوشت‌افزار از روز اکران در تمام لوازم‌التحریر فروشی‌های معتبر و فروشگاه‌های شهر کتاب در سراسر کشور توزیع شده و پس از آن در ۱۰ نمایشگاهی که برای فروش نوشت‌افزار در نقاط مختلف تهران برگزار می‌شود به‌طور گسترده به فروش خواهد رسید. قیمت‌های نوشت‌افزار موشی به نسبت کیفیت آنها بسیار مناسب بوده و با بقیه نوشت‌افزار موجود در بازار نیز همخوانی دارد. این نخستین بار است که از شخصیت‌های ایرانی با رعایت حقوق کپی رایت در تولید نوشت‌افزار استفاده می‌شود و تاکنون حتی تولیدات داخل ایران نیز با تصاویر شخصیت‌های کارتونی خارجی به فروش می‌رسیدند.