داستان دعوای حاتمی‌کیا و کیارستمی

ابراهیم حاتمی‌کیا در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت در واکنش به صحبت‌های عباس کیارستمی نسبت به شهدای هشت سال دفاع مقدس از وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و دیگر مسوولان ارشد سینمای ایران درخواست کرد تا نظرات خود را صراحتا درباره اظهارات این کارگردان بیان کنند. کیارستمی و حرف‌های جنجالی‌اش

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کیارستمی چندی پیش در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا گفته بود: «یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته (اشاره به ابراهیم حاتمی‌کیا) فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. «خانه دوست کجاست» یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌هایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. «خانه دوست کجاست» ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد، اما فیلم‌های تو نماند، چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان آورد بچه‌ها را. احمدپور (شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست) رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آنها فکر کرد که آنها چطوری از بین رفتند.»

و اما حاتمی‌کیا چه گفته بود؟

او اسفندماه سال گذشته در سخنانی اشاره کرده بود: «بین آنچه مردم می‌خواهند و آنچه بچه‌های سینما می‌گویند فاصله است. سینما برای من بت نیست. فرش قرمز برای ما مسیر خون است. ما با چیزهایی عجین بودیم که نمی‌توانیم از آنها دست بکشیم. اوایل انقلاب فیلم‌های خانوادگی داشتیم و مساله جامعه در آن بود، اما الان کاملا پاکسازی شده است. استاد اعظم این جنس نگاه آقای کیارستمی است و تأسی از این نوع نگاه تا دلتان بخواهد وجود دارد و عده‌ای می‌توانند کشوری که ۱۲۰۰ کیلومتر در آن جنگ می‌شود را نبینند و دنبال دفترچه‌ مشقشان بروند.» حالا ابراهیم حاتمی‌کیا بار دیگر و در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت، کیارستمی را آماج حمله خود قرار داده و پس از گرفتن جایزه بهترین کارگردانی گفت: «عزیز کرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را افرادی دانست که قربانی جنگ شده‌اند. من مصاحبه ایشان را چندبار نگاه کردم که ببینم آیا اشتباه می‌کنم یا خیر؛ البته از قبل هم می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ بی‌اعتنا است. ایشان عزیز کرده بودند و هستند. ایشان همیشه پرچم ایران را در جشنواره‌های خارجی بالا برده‌اند و دستشان درد نکند، اما آنچه اکنون رخ داده میزان را به دست بچه‌ها و کسانی می‌دهد که باید متوجه برخی از امور باشند. برادران و آنهایی که به قصد گفتن بعضی حرف‌ها به سینما آمده‌اید، الان استاد اعظم ما نگاهش به سینما و دوران دفاع مقدس این گونه است که می‌گوید. از آقای رئیس جمهور، آقای وزیر ارشاد، آقای ایوبی، آقای جعفری جلوه و تمام کسانی که دستی بر جریان سینما دارند انتظار دارم نظرشان را نسبت به این نگاه به صراحت بگویند.

واکنش‌ها به اظهارات حاتمی‌کیا

در همین رابطه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی پس از پایان جشنواره مقاومت گفت: صحبت‌های منتشر شده از سوی عباس کیارستمی درباره شهدای دفاع مقدس متعلق به ۶ ماه پیش است و انتشار این سخنان در هفته دفاع مقدس برای من جای سوال دارد و برای رفع ابهام خواسته‌ام متن کامل سخنرانی را برایم بیاورند تا پس از خواندن آن اظهارنظر کنم. محمود عاطفی، رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس نیز ضمن دعوت از عباس کیارستمی برای سفر به مناطقی که حوادث هشت سال دفاع مقدس در آن روی داده اظهار کرد: امید است که این سفر و مواجهه او با آثار و مفاهیم عالی و متعالی هشت سال دفاع مقدس پیوندهای شخصیتی وی را با ریشه‌های عمیق سرزمین مادری برقرار کند.