آغاز سیاست‌های جدید در صداوسیما

مراسم تودیع و تکریم سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما و معارفه محمد سرافراز رئیس جدید رسانه ملی صبح روز گذشته با حضور مقامات لشکری و کشوری مدیران سازمان صدا و سیما هنرمندان و اهالی رسانه در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در ابتدای این مراسم حکم مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به سرافراز توسط حجت الاسلام محمدی گلپایگانی قرائت شد. در ادامه دکتر سرافراز که حکم خود را از مقام معظم رهبری گرفته است، گفت: اصل مراسم تجلیل از عزت الله ضرغامی است ولی من هم کوتاه چند نکته بگویم. به نظرم مولفه‌های قدرت در دنیا تغییر کرده و امروز بمب هسته‌ای و تکنولوژی برتر ابزار ابرقدرت‌ها برای تسلط بر دنیا نیست بلکه قدرت ارتباطات و پردازش اطلاعات حرف اول را می‌زند. رسانه ملی باید چابک‌سازی شود

رئیس جدید سازمان صدا و سیما در اولین سخنرانی‌اش تاکید کرد: باید وزن و جایگاه رسانه در سبد رسانه‌ای مردم افزایش پیدا کند. به گزارش «ایسنا»، دکتر محمد سرافراز در سخنانی گفت: اصل مراسم امروز قدردانی از مهندس ضرغامی است و من از ایشان تشکر می‌کنم. وی در ادامه گفت: به نظرم مولفه‌های قدرت در دنیا تغییر کرده‌اند و دیگر بمب‌های هسته‌ای و تکنولوژی برتر ابزار ابرقدرت‌ها نیستند، بلکه این قدرت ارتباطات است که حرف اول را می‌زند. ابرقدرت‌ها به‌ویژه کشور آمریکا می‌خواهند از این قدرت استفاده کنند. سرافراز در عین حال مطرح کرد: سهم رسانه در اوقات روزانه مردم مرتبا افزایش پیدا کرده است؛ به عنوان نمونه در کشور آمریکا آمار جدید حاکی از این است که مردم بیش از ۱۱ ساعت از رسانه استفاده می‌کنند. امروزه دشمنان به جای اینکه با بمب کشورها را نابود کنند می‌خواهند افکارها را تسخیر کنند. مهم‌ترین وظیفه ما در چنین شرایطی این است که نخبگان جمع شوند و اتاق فکری تشکیل دهند تا راه برون‌رفت از این موضوع را دریابند که اگر این اتفاق نیفتد در رسانه ملی به معنای کلانش در انفعال خواهیم ماند. با توجه به اینکه صدا و سیما یک رسانه متمرکز در سطح جهان است به همین خاطر این رسانه باید با رسالت‌های جهانی و اسلامی همراه باشد. رسانه ملی برای انجام این ماموریت گسترده باید چابک‌سازی شود، نیروی انسانی‌اش را کارآمد کند، اصلاح گردش کار را در دستورالعمل‌هایش قرار دهد و به نوعی رسانه باید تعاملی باشد. توسعه کمی و کیفی برای یک رسانه ملی لازم است، اما سهم ما بیشتر مربوط به بخش کیفی می‌شود.

وی سپس گفت: کنداکتور و جدول پخش امروز در اختیار مخاطب باید باشد و این‌گونه نیست که ما تعیین کنیم که مخاطب در چه ساعتی از روز چه برنامه‌ای را تماشا کند، بلکه این مخاطب است که باید تعیین کند. دکتر سرافراز در پایان سخنانش گفت: «خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار» عزت زیاد!

ضرغامی در این جلسه چه گفت

سیدعزت‌الله ضرغامی نیز در جلسه تودیع خود و معارفه سرافراز با تشکر از اعتماد رهبر انقلاب به خانواده صدا و سیما و انتخاب سرافراز، تاکید کرد: با انتصاب سرافراز ما ماه‌ها جلو هستیم، اگر فرد جدیدی با همه بضاعت‌هایی که می‌توانست داشته باشد وارد سازمان می‌شد، تاخیر فاز زیادی داشت. رهبر می‌دانستند برای آزمون و خطا وقت نیست و باید کار را با قدرت و سرعت شروع کرد. خوشبختانه سرافراز پیش از اینکه حکم بگیرد جلسات را با بنده و دیگر دوستان داشت و تاخیر زمانی نداشت. ضرغامی ادامه داد: از اظهار محبت موجود در حکم صادر شده از سوی مقام معظم رهبری نسبت به من حقیر و شما همکاران که به‌رغم محدودیت‌ها تلاش درخور داشتید، تشکر می‌کنم. دوستان گفتند نمره به خودت چند می‌دهی گفتم نسبت به انتظارات رهبری و دانشگاه عمومی که امام (ره) فرمودند و نکاتی که در جلسات خصوصی آقا می‌گفتند، من واقعا نمره خوبی به خودم نمی‌دهم. خودم را خیلی نسبت به توقعات پایین‌تر می‌دانم.

وی با بیان اینکه سرافراز دوران سخت‌تری از من خواهد داشت، تاکید کرد: کار رسانه ملی با تکیه بر مردم و توسعه فنی افزایش پیدا کند. دولت باید کمک جدی کند. کف اعتبارات صدا و سیما برای فعالیت‌های عادی سازمان صرف می‌شود. کمیته مجلس ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه را برای سازمان مشخص کرد و شورای نظارت هم این بودجه را تایید کرد اما فقط یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه به سازمان داده می‌شود. اگر قرار است صدا و سیما جراحی‌های بزرگ داشته باشد، باید بدانیم که جراحی خرج دارد. البته جراحی‌ها در رسانه ملی وظیفه ما است. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم تودیع و معارفه رئیس رسانه ملی در سخنانی که با طنز شروع شد، گفت: همه می‌دانید که کار رادیو و تلویزیون بسیار پیچیده و هنرمندانه است. ضرغامی در این دوره خیلی تلاش کرد و از آنجا که خیلی خوش‌خلق است بسیاری از مشکلات را تحمل کرد. وقتی عکس‌های ضرغامی را می‌دیدم روند پیر شدن در سیمای او هویدا بود. شما با این بچه مردم چه کرده‌اید؟ این نشان‌دهنده همت بسیار و فعالیت‌های زیاد رئیس قبلی رسانه ملی است. توسعه کمی تلویزیون و فراز و فرودهایی که باید به آن توجه می‌شد رئیس سازمان را ۲۴ ساعته درگیر کرده بود. او در بخش پایانی سخنانش گفت: امیدوارم سرافراز با سابقه طولانی بتواند تحول رادیو و تلویزیون را رقم بزند. بد نیست اخم‌هایشان را باز کنند و گاهی بخندند. برای او آرزوی توفیق می‌کنم.