روزگار تنهایی هنرمندان خاطره‌ساز

گروه فرهنگ‌وهنر: روز گذشته اکبر عبدی بازیگر محبوب سینما، تلویزیون و تئاتر ایران هم به‌دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شد تا جمع هنرمندان سرشناسی که این روزها، روزگار تنهایی را روی تخت بیمارستان می‌گذرانند بیشتر شود. در هفته‌های اخیر خبرهای متفاوتی از بیماری هنرمندان ایرانی در رسانه‌ها منتشر شده و نگرانی‌های زیادی را برای علاقه‌مندان فرهنگ و هنر به وجود آورده است. کار به جایی کشیده که مسعود کیمیایی کارگردان شاخص سینمای ایران در مراسم افتتاح یک نمایش ترجیح داد تنها درباره بیماری سرطان حرف بزند و بگوید که حالش خوب نیست و سایه سرطان بر سر تمام مردم شهر تهران افتاده و به جان همه صدمه زده است. او از مسوولان خواست به فکر بیفتند و لحاف مرگی که روی شهر افتاده را جمع کنند. شاید هشدار این کارگردان را باید جدی گرفت. چراکه مشکلات جسمی هنرمندان وضعیت متفاوتی را در این روزها به‌وجود آورده است. این پروسه با تشدید بیماری سرطان مرتضی پاشایی خواننده جوان موسیقی پاپ و مجید بهرامی بازیگر جوان تئاتر و تلویزیون و مرگ آنها آغاز شد و حالا تعداد زیادی از هنرمندان خاطره‌ساز هم روزهای تلخی را در بستر بیماری می‌گذرانند. خاطره‌ساز تهران در انزوا

مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت، یکی از نخستین کسانی بود که خبر بیماری‌اش مخاطبان زیادی را غافلگیر کرد. او که متولد ۱۳۰۳ تهران است در آثار ماندگاری همچون «آرایشگاه زیبا»، «کت‌و‌شلوار خواستگاری»، «دانی‌و‌من» و... ایفای نقش کرده و آثار ماندگاری هم با صدای او دوبله شده‌اند که شاید برای خیلی‌ها صدای او در نقش «روباه مکار» کارتون پینوکیو خاطرات زیادی را تداعی کند. او که این روزها از ناراحتی ریه رنج می‌برد حالا با مشکلات درد پا هم دست و پنجه نرم می‌کند و برای درمان این درد روزانه فیزیوتراپی می‌شود. پرستار مرتضی احمدی درباره حال عمومی این هنرمند پیشکسوت می‌گوید که حدود دو تا سه سال است که آقای احمدی ریه‌هایش ناراحت است و اکنون به خاطر همین مشکل و همچنین کهولت سن تحت نظر پزشک هستند و به‌طور کامل در منزل استراحت می‌کنند. او می‌گوید پزشک معالج ایشان گفته است که آقای احمدی به‌دلیل سن بالا طاقت عمل را ندارد و باید مدارا کند.

عمل قلب بازیگر سریال امام علی (ع)

بهزاد فراهانی یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت کشور است که بی‌تردید نقش‌های ماندگاری را در تاریخ سینما به تصویر کشیده است. این هنرمند که روز پنج‌شنبه سیزدهم آذرماه سر صحنه تمرین یک نمایش رادیویی دچار حمله قلبی شده بود در بیمارستان فیروزگر بستری شد و بعد از عمل آنژیوگرافی مجبور شد به عمل جراحی قلب رضایت بدهد و مداوای بیماری‌اش را به تیغ تیز جراحان بسپارد. عمل جراحی این هنرمند پای بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون را به بیمارستان محل بستری او باز کرد و خیلی‌ها به دیدار بهزاد فراهانی رفتند. یکی از موضوعات جالب در جریان مداوای او نام دکتری بود که عمل آنژیو را انجام داد که او هم نام بهزاد فراهانی را یدک می‌کشید. فراهانی در حال حاضر از بیمارستان مرخص شده و در خانه دوران نقاهت را پشت سر می‌گذارد.

پدر سالار در خانه تنهایی

محمدعلی کشاورز از دیگر هنرمندان نام‌آشنا و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که عموم مردم ایران وی را با یادآوری نقش «پدر سالار» در یکی از سریال‌های دهه هفتاد می‌شناسند. او نیز در دو- سه سال اخیر بارها به‌خاطر کسالت‌های جسمی راهی بیمارستان شده است و هم‌اکنون نیز به همین واسطه توانایی ادامه فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی را ندارد. در چند ماه اخیر نیز بارها خبرهای کذبی درباره درگذشت وی در رسانه‌های مختلف منتشر شده و هر بار وی این اخبار را تکذیب کرده است. وی سه بار پس از انتشار خبر درگذشتش با رسانه‌ها گفت‌وگو و اعلام کرده است که من سالم هستم و تنها قادر به راه رفتن نیستم. محمدعلی کشاورز اخیرا نیز ضمن تکذیب دوباره خبر فوتش، گفته است: طی چند روز اخیر هیچ‌گونه مراجعه‌ای به هیچ بیمارستانی نداشته‌ام و در منزل خود در حال استراحت هستم.

سکته مغزی خادم امام رضا(ع)

احمد علامه‌دهر شاید برای مخاطبان عادی سینما وتلویزیون در نگاه نخست نام چندان آشنایی به نظر نمی‌رسد؛ اما وقتی تصویر او در قاب جعبه جادو به نمایش در می‌آید، خاطره‌های زیای را زنده می‌کند. او در سریال «مختارنامه» نقش عبدالرحمن بن شریح، یکی از یاران نزدیک مختار را بازی کرده است. همان فردی که مختار پس از بازگشت از مکه به دیدارش می‌رود و با همراهی و کمک او و دیگر یارانش قیام را آغاز می‌کند و در ادامه در کنار مختار قرار می‌گیرد و تا پایان قسمت ۴۰ سریال او را همراهی می‌کند. او در سریال «پرده‌نشین» هم که این شب‌ها روی آنتن شبکه یک می‌رود هم نقش خادم امام رضا(ع) را بازی می‌کند؛ اما ۱۲ آذرماه هنگام بازی مقابل دوربین در حرم امام رضا(ع) دچار عارضه مغزی شده و به بیمارستان شهید کامیاب مشهد منتقل شد. بعد از عمل سنگینی که روی این بازیگر انجام شده است خون لخته شده از مغز او خارج شده و پزشکان معالج او عمل را موفقیت‌آمیز دانسته‌اند اما وی همچنان باید در بخش ریکاوری بستری باشد. به‌دلیل نامساعد بودن حال این هنرمند امکان انتقال علامه‌دهر از مشهد به تهران امکان‌پذیر نیست و پزشکان انجام این کار را منع کرده‌اند.

ساعت‌های هول‌آور ارجمند

انوشیروان ارجمند اما نسبت به هنرمندان دیگری که در بستر بیماری به سر می‌برند وضعیت تلخ‌تری دارد. او تاکنون در سریال‌هایی همچون «مختارنامه»، «امام علی(ع)»، «روزی روزگاری» و «پنجمین خورشید» بازی کرده است و «دوئل»، «قاعده بازی»، «صبحانه‌ای برای دو نفر» و «محیا» نیز از کارهای او در حوزه سینما است. این هنرمند ۹ آذرماه، به‌دلیل عارضه قلبی راهی بیمارستان شد و اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان پارسیان تحت مراقبت است. نگرانی‌های داریوش ارجمند برادر این هنرمند و برزو ارجمند فرزند ارشد این بازیگر حکایت از وضعیت وخیم او دارد. آنها در روزهای اخیر بارها از مردم خواسته‌اند تا برای بهبودی هنرمند پیشکسوت دعا کنند. در همین رابطه داریوش ارجمند درباره وضعیت برادرش گفته است که همه چیز به خواست خدا بستگی دارد و من الان در شرایطی هستم که نمی‌توانم هیچ بگویم؛ فقط به شدت ناراحت هستم و برای برادرم دعا می‌کنم. همچنین برزو ارجمند هم با ابراز نگرانی یک بار دیگر روز گذشته از مردم خواست برای پدرش دعا کنند و تاکید کرد که این هنرمند همچنان ممنوع‌الملاقات است و از مردم خواست که برای او دعا کنند. یکی از پرستاران بخش سی‌سی‌یو بیمارستان پارسیان هم درباره حال عمومی انوشیروان ارجمند گفته که او حال خیلی خوبی ندارد و بهبودی‌اش فقط با خدا است. محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا‌‌و‌سیما پس از اطلاع از بستری شدن انوشیروان ارجمند در یکی از بیمارستان‌های تهران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما را مامور بررسی آخرین وضعیت درمانی او کرد.

مرد هزار چهره در سی‌سی‌یو

خبر بیماری اکبر عبدی آخرین خبر بیماری هنرمندان پیشکسوت در هفته‌های اخیر بود که موجی از نگرانی‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به وجود آورد. این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر به دنبال مشکلات قلبی روز گذشته به بیمارستان تهران کلینیک مراجعه کرد و در بخش سی‌سی‌یو این بیمارستان بستری شد. بنا بر اخبار منتشر شده عصر دیروز، حال عمومی اکبر عبدی مساعد گزارش شده است و مراحل درمان را زیر نظر پزشک متخصص قلب می‌گذراند. اکبر عبدی هنرمند سینما و تلویزیون که در بیمارستان بستری است درباره وضعیت جسمانی‌اش به «مهر» گفت: به‌دلیل فشار خون بالا و مشکل دیابتی که از مدت‌ها قبل با آن دست و پنجه نرم می‌کنم در بیمارستان بستری شده‌ام اما حال عمومی‌ام رو به بهبود است. او گفت که در حال حاضر در بخش CCU بیمارستان تهران‌کلینیک بستری هستم اما تا دو، سه روز دیگر از بیمارستان مرخص خواهم شد.