داستان فیلم هاى سینمایى سال

گروه فرهنگ‌وهنر: دومین دوره جشنواره فیلم فجر در دولت اعتدال در شرایطی برگزار می‌شود که سینمای ایران سال متفاوتی را پشت سرگذاشته است. فروش فیلم‌های امسال نسبت به زمان مشابه سال پیش تفاوت قابل تاملی پیدا کرده و تا اندازه زیادی سینما به سبد مصرفی خانواده‌ها بازگشته است. اگرچه جشنواره فیلم فجر در سال گذشته را تیم مدیریتی جدید کشور برگزار کردند اما فیلم‌های آن دوره و سیاست‌ها محصول مدیران قبلی بود و به حساب کارنامه سازمان سینمایی حجت‌الله ایوبی نمی‌آمد. جشنواره امسال را اما باید نخستین فستیوال سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم دانست. سیاست‌هایی که تا امروز باعث شد حداقل سینما از لحاظ فروش روزهای خوبی را تجربه کند. هرچند حاشیه‌های زیادی هم در همین دوران شکل گرفته است اما مدیران جدید سازمان سینمایی سعی دارند سینمای ایران را به ساحل آرامش برسانند. روز گذشته اسامی ۲۲ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) در حالی اعلام شد که به ابتکار دبیرخانه جشنواره فیلم فجر حسین معززی‌نیا، سردبیر ماهنامه سینمایی ۲۴ که چندی است به‌دلیل بیماری فعالیت کمتری در حوزه نوشتاری سینما دارد، وظیفه اعلام این اسامی را برعهده داشت.

ارغوان

کارگردان: کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار

بازیگران: مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا، یاسمین پازوکی، نسیم ادبی، رابعه مدنی، مریم بوبانی، مرتضی اسماعیل کاشی، نیکی نصیریان

خلاصه داستان: ملاقات یک زن و مرد در شب مرگ یک نوازنده مشهور- زندگی، گذشته و آینده هر دوی آنها را دستخوش تغییر می‌کند و...

بهمن

کارگردان: مرتضی فرشباف

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، احمد حامد، مریم شیرازی و...

خلاصه داستان: داستان زنی به نام هما از مجرب‌ترین پرستاران بیمارستان است که پیشنهاد شب ‌کاری ۱۰ روزه‌ای را می‌پذیرد. هما دچار بی‌ خوابی می‌شود و نحوه رویارویی او با کار خود و خانواده چنان می‌ شود که در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد.

تا آمدن احمد

کارگردان: صادق صادق دقیقی

بازیگران: افسر اسدی، مهدی فقیه، پرهام دلدار، حسین قفلی، سینوهه دانشمند، جواد فولادی و...

خلاصه داستان: ماجرا در سال ۱۳۶۵ اتفاق می‌افتد و روایتگر یک خانواده شهید در جزیره خارک است. در این فیلم احمد از نیروهای جمعیت هلال احمر است که شهید می‌شود اما ...

دوران عاشقی

کارگردان: علیرضا رئیسیان

بازیگران: لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی، بیتا فرهی

خلاصه داستان: دوران عاشقی یک درام خانوادگی است که در یک بستر اجتماعی روز اتفاق می‌افتد. علیرضا رئیسیان در کارنامۀ کاری‌اش ساخت فیلم‌هایی چون سفر، پروندۀ هاوانا، ایستگاه متروک و چهل‌سالگی را داشته است.

طعم شیرین خیال

کارگردان: کمال تبریزی

بازیگران: شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، پریوش نظریه، عیسی یوسفی‌پور، نازنین فراهانی

خلاصه داستان: یک طنز رمانتیک است که در آن شیرین (شخصیت اول زن فیلم) ماجرای آشنایی خود و خانواده‌اش با کسی را که قرار است به خواستگاری او بیاید، برای ما روایت می‌کند.

اعترافات ذهن خطرناک من

کارگردان: هومن سیدی

بازیگران: سیامک صفری، نگار جواهریان، عباس غزالی، امیر جعفری، رویا نونهالی، میترا حجار، چکامه چمن‌ماهخلاصه داستان: ماجرا در یک ٢٤ ساعت می‌گذرد و داستان مردی است که در یک روز کامل هیچ چیزی را به یاد نمی‌آورد.

تگرگ و آفتاب

کارگردان: رضا کریمی

بازیگران: نامشخص

خلاصه داستان: روایت و نگاه تازه‌ای به دفاع مقدس. این فیلم سینمایی در فضای متفاوتی از فیلم‌های رضا کریمی روایت می‌شود و رضا کریمی ترجیح داده است که در سکوت خبری و به دور از هر حاشیه‌ای کار خود را جلوی دوربین ببرد.

رخ دیوانه

کارگردان: ابوالحسن داوودی

بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، فرنوش آل‌احمد، بیژن امکانیان و گوهر خیراندیش

خلاصه داستان: داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده‌اند و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری تودرتو و دلهره آور می‌افتند.

روباه

کارگردان: بهروز افخمی

بازیگران: بابک حمیدیان، ‌محسن تنابنده، مرجان شیرمحمدی، جلال فاطمی و...

خلاصه داستان: درباره ترور دانشمندان هسته‌ای است. بهروز افخمی درباره فیلم روباه گفت: من به ساخت فیلم‌های جاسوسی و اکشن علاقه زیادی دارم و روباه هم دومین فیلم من در این ژانر بعد از «روز شیطان» است.

عصر یخبندان

کارگردان: مصطفی کیایی

بازیگران: فرهاد اصلانی و مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، محسن کیایی و مینا ساداتی

خلاصه داستان: در «عصریخبندان» خارپشت‌ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنارهم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند.

مرگ ماهی

کارگردان: روح‌الله حجازی

بازیگران: نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، ریما رامین‏فر، سحر دولت‌شاهی، بابک کریمی، بهرنگ علوی و...

خلاصه داستان: همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم...

مزار شریف

کارگردان: عبدالحسن برزیده

بازیگران: مهتاب کرامتی، مسعود رایگان، حسین یاری، عمار تفتی، ابراهیم برزیده

خلاصه داستان: روایت حمله تروریستی به کنسولگری ایران در مزار شریف و شهادت چند نفر از دیپلمات‌های ایرانی در این حادثه است. الله‌مدد شاهسون تنها بازمانده این حمله است که جان سالم به در می‌برد.

ایران برگر

کارگردان: مسعود جعفری جوزانی

بازیگران: علی نصیریان، محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، حمید گودرزی و...

خلاصه داستان: یک کمدی شلوغ که داستانش در فضای معاصر روایت می‌شود و داستان امرالله خان و فتح‌الله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با هم رقابت می‌کنند.

خانه دختر

کارگردان: شهرام شاه حسینی

بازیگران: حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیر علی نبویان و...

خلاصه داستان: داستان مردی به نام مرتضی است که قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانشان فرار کند.

شکاف

کارگردان: کیارش اسدی زاده

بازیگران: هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، امیرکیان نجف‌زاده، احسان امانی و...

خلاصه داستان: روایت زوج جوانی است که ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند، اما حادثه‌ای برای کودک باعث می‌شود که زندگی این زوج به بحران کشیده شود.

شرفناز

کارگردان: حسن نجفی

بازیگران: حمیرا ریاضی، ضرغام استادی اصل، علی اوسیوند، ایوب افشار، سعید گل بچه، خلیل خانی و یاسمن اوسیوند.

خلاصه داستان: شرفناز می‌ترسد الیاس کوچکش به سرنوشت احمد دچار شود. او سال‌هاست که به فرار از این جهنم‌دره می‌اندیشد. سرانجام یک روز با الیاس به آن سوی کوه‌های رنگی، که همیشه آرزوی دیدنش را داشت می‌گریزد.

مشرف به کوچه بی نام

کارگران: هاتف علیمردانی

بازیگران: فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفایی، امیر آقایی، باران کوثری، پانته‌آ بهرام، فرشته صدرعرفایی، ملیسا ذاکری، ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری و...

خلاصه داستان: این فیلم درباره دو خانواده در جنوب شهر تهران است. برای این خانواده‌ها اتفاق‌هایی می‌افتد که تغییر و تحولات بسیاری را رقم می‌زند.

بوفالو

کارگردان: کاوه سجادی حسینی

بازیگران: پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، هومن سیدی، پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک ادیب، محمدرضا فتحی

خلاصه داستان: شکوفه و پیمان زوج جوانی هستند که مرتکب دزدی شده‌اند و به بندر انزلی می‌روند تا شخصی را ملاقات کنند غافل از اینکه سفرشان پرخطر است.

خداحافظی طولانی

کارگردان: فرزاد موتمن

بازیگران: سعید آقا خانی، ساره بیات و میترا حجار

خلاصه داستان: مردی از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به‌عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.

حکایت عاشقی

کارگردان: احمد رمضان‌زاده

بازیگران: بهرام رادان، شیلان رحمانی، بهمن زرین‌پور، قطب‌الدین صادقی، شوان اتوف

خلاصه داستان: داستان این فیلم برشی از زندگی «احمد ناطقی» عکاس دفاع مقدس است. یک عکاس جنگ اولین نفری است که بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به این منطقه وارد می‌شود و از آن عکاسی می‌کند و...

شیفت شب

کارگردان: نیکی کریمی

بازیگران: محمدرضا فروتن، لیلا زارع و سحر قریشی

خلاصه داستان: روایت زنی به نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند.

من دیه گو مارادونا هستم

کارگردان: بهرام توکلی

بازیگران: گلاب آدینه، سعید آقاخانی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، پانته آپناهی ها، سارا بهرامی، علیرضا استادی و ...

خلاصه داستان: و می‌دانی من از چیه مارادونا خوشم میاد؟ از اینکه تو زندگیش هیچ وقت واقعیت و رویا برایش مرز نداشت. وقتی بازی می‌کرد با همه وجودش بازی می‌کرد، پرواز می‌کرد، بازی نمی‌کرد. خودش را لوس نمی‌کرد...