فرصتی برای سرمایه‌گذاری در یک خلاقیت هنری

دنیای اقتصاد- افشین شیخ حسنی: اصفهان: حجیم‌ترین فرش سه‌بعدی یکپارچه جهان در مجموعه بزرگ اصفهان سیتی سنتر چند روزی می‌شود که به نمایش عمومی درآمده است. این فرش دارای ۶ متر و ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع، ۶ متر عرض در پایین و ۳۷۰ متر عرض در تاج و عمق یک متر و ۱۰ سانتی‌متر است. همچنین این فرش از ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار گره با ۸۳ رنگ تشکیل شده و دارای تراکمی نزدیک به ۱۱ هزار است. مالک حجیم‌ترین فرش سه‌بعدی یکپارچه جهان به دعوت روزنامه به دفتر «دنیای اقتصاد» آمد تا در نشستی دوستانه پیرامون این اثر گرانبها سخن بگوید. دکتر متین لطیفی گفت: در سال ۱۳۷۱ آقای عمرانی ایده این فرش را مطرح کرد و حدود یک و نیم سال را برای طراحی و اجرای آن صرف کرد. بعد از آن حدود ۴۰ نفر به‌صورت غیرثابت در طول مدت چهار سال و نیم برای بافت این فرش مشغول به کار شدند.

متین لطیفی با اشاره به ویژگی‌های این فرش بی‌نظیر می‌‌گوید: این فرش در مقیاس یک‌چهارم سر در مسجد امام در میدان نقش جهان طراحی شده است. این فرش کم‌نظیر یک خلاقیت هنری است که تاکنون در دنیا کسی نتوانسته چنین فرشی را ببافد. چون این حجیم‌ترین فرش یکپارچه دنیا است.

لطیفی تصریح می‌کند: این فرش تاکنون در کلیه مجالس بیداری اسلامی و در سالن اجلاس میزبان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی خارجی و داخلی بوده است ولی برای اولین بار است که در مجتمع سیتی سنتر برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود. وی اضافه می‌کند: این فرش تاکنون مهجور مانده و آن‌طور که باید و شاید به آن بها داده نشده است. این در حالی است که کارشناسان موزه‌ای در نیویورک نتوانسته‌اند روی این هنر ایرانی قیمت بگذارند.

در همین ارتباط وحید ابراهیمی از شرکای تجاری متین لطیفی در مورد این فرش اظهار کرد: از ابتدا قصدمان از سرمایه‌گذاری در این فرش تجارت نبود بلکه کمک و حل مشکل بافنده فرش و به نوعی تکریم از بافنده و طراح فرش بود. از ابتدا می‌خواستیم برای توسعه صادرات غیرنفتی، فرش صادر شود اما ما به شخصه مایل هستیم فرش در کشورمان بماند. اما اگر قرار است که صادر شود ما را هم به چشم صادرکننده نگاه کنند چون این فرش برای کشور ارزآوری خوبی خواهد داشت و برای کارهای منحصر به فرد دیگر می‌توانیم سفارش بگیریم.

لطیفی افزود: نگاه ما به صادر کردن این فرش علاوه بر صادرات غیرنفتی و ارزآوری طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و دیگر مسوولان کشور، بحث حمایت دوباره از طراح و بافندگان این اثر برای هنرآفرینی مجدد آنها است. ابراهیمی اظهار کرد: این فرش از بیشتر موزه‌های خارج از کشور پیشنهاد دریافت کرده است مثلا چند وقت پیش مدیرکل موزه‌های اتحادیه اروپا، از طریق روابط غیررسمی تقاضا کرد تا این فرش را برای نمایش به آنها واگذار کنیم ولی ما هنوز رسما پای میز مذاکره با هیچ فرد یا سازمان خارجی قرار نگرفتیم. چرا که هنوز منتظر یک پیشنهاددهنده داخلی هستیم و باعث افتخار و مباهات شهر فرهنگی و هنردوست اصفهان است که این فرش بنا بر اصالتش در اصفهان بماند. امیدواریم این اتفاق به‌زودی بیفتد و مسوول یا کسی دست یاری به سوی ما دراز کند و حمایتمان کند تا بتوانیم محصولاتی با نماد ملی و اسلامی در کشور‌مان تولید کنیم.

دکتر متین لطیفی اظهار کرد: ما به این فرش از این منظر نگاه می‌کنیم که این فرش با آیات مقدس قرآنی نشان و نماد دین مقدس اسلام است و صادرات این فرش همان صدور و اشاعه اسلام و انقلاب است. وی افزود: اصلی‌ترین دلیل و علاقه‌مندی‌مان به سرمایه‌گذاری در این فرش، تکریم و اهمیت دادن به این هنر اصیل اصفهان، یعنی هنر فرش بافی بود و بعد مادی برای آن در نظر نگرفته بودیم. برای همین این فرش را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای از مردم، در معرض دید عموم قرار دادیم. این در حالی است که همه موزه‌های دنیا از وجود چنین فرشی باخبر هستند، به جز مردم خوب اصفهان و بیشترین گلایه‌ام از مسوولان شهری است که با وجود دعوت رسمی برای رونمایی از این فرش کسی از ۷۰۰ مسوولی که دعوت شد به مراسم رونمایی نیامد. لطیفی افزود: خواسته ما این است اگر ارگان یا سازمانی مشتاق به نگهداری این هنر ارزشمند در کشور است برای خرید آن قدم پیش بگذارد یا از ما برای صادرات چنین تولیداتی حمایت کند. هرچند به نظر من از هر بعدی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم یعنی، چه این فرش صادر بشود و چه در داخل بماند مثبت است و در حال حاضر تنها هدفمان این است که این فرش خانه‌اش را پیدا کند و مسوولان عزیز نشانی این خانه را به ما بدهند، نه اینکه ما خودمان برایش به دنبال خانه باشیم تا بعد از اینکه فرش به مکان همیشگی خودش رسید ما برای ساخت دیگر نمادهای تاریخی و اسلامی ایران قدم برداریم.