گروه فرهنگ و هنر: طی ماه‌‌هایی که از شروع فعالیت گروه سینماهای «هنر و تجربه» می‌گذرد، رسانه‌ها، ناظران و علاقه‌مندان پیگیر سینمای ایران به‌دنبال اطلاع از میزان فروش و تماشاگران این گروه بوده‌اند. با توجه به این‌که ساز وکار و شیوه اعلام فروش فیلم‌های سینمای بدنه طی سال‌های گذشته فقط اعلام رقم ریالی فیلم‌ها بوده (رقم‌هایی که خیلی‌ها در درستی آنها تردید دارند)، آن هم بدون توجه به فاکتورهای متعدد دخیل در این رقم، شورای سیاست‌گذاری سینمای هنر و تجربه پیروی از این روش را برای اعلام فروش فیلم‌های این گروه جایز ندانسته است. حالا ۵ ماه از شروع فعالیت هنر وتجربه می‌گذرد و به پایان سال نزدیک می‌شویم، گزارش تفکیکی فروش فیلم‌های این گروه به اطلاع علاقه‌مندان می‌رسد. گروه سینماهای هنر و تجربه با ٣٤ درصد ضریب اشغال ظرف پنج ماه آغاز فعالیتش توانسته رکورد خوبی در حوزه نمایش به جا گذارد و این در حالی است که ضریب اشغال سینمای تجاری امسال به حدود ٥ درصد رسیده است! این گروه با در اختیار داشتن فقط ٨٠٠ صندلی از ١٤٠ هزار صندلی سینمای ایران (چهار سالن سینما و دو سالن غیرسینمایی در سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان) از ١٣ مهر ۹۳ توانسته ١٣ فیلم سینمایی را به نمایش بگذارد و باعث خروج از رکود همیشگی سینمای ایران در حوزه نمایش فیلم‌های متفاوت شده است.

اجاره سالانه سینماها و پرداخت کل فروش فیلم‌ها به سرمایه‌گذاران در روش سینمای هنر و تجربه روش منحصربه‌فردی است که باعث تقویت اقتصاد سینمای مستقل خواهد شد و پذیرفتن بخشی از هزینه تبلیغات فیلم‌ها توسط این گروه نیز باعث تقویت دوچندان این بخش مغفول مانده از سینمای مستقل و متفاوت خواهد شد؛ هر چند مساله فروش و اقتصاد از اولویت‌های اصلی طرح سینمای هنر و تجربه نیست و اولویت‌های اصلی، فراهم آوردن امکان دیده شدن این فیلم‌ها و ارزیابی فیلم‌ها در فضایی فرهنگی است تا کمکی باشد به روشن‌تر شدن آینده کاری و مسیر حرفه‌ای سازندگان این فیلم‌ها.

مهم‌ترین کارکرد «سینمای هنر و تجربه» در سینمای ایران در تمام ابعاد سیاستگذاری سینمایی، امکان به نمایش درآمدن فیلم‌های سینمایی، مستند و کوتاهی است که سال‌ها زیر سیطره سینمای بدنه بوده اند و خیلی از فیلم‌ها بیش از یک دهه است که همچنان در پی پیدا کردن روزنه‌ای به اکران هستند و در این تجربه کوتاه مشخص شد چنانچه اراده‌ای برای شکستن قواعد کهنه و سنتی در تمام زوایای فعالیت‌های سینمای ایران وجود داشته باشد بدون شک می‌تواند باعث خروج از بحران‌های بی‌شمار سینما شود و سینمای هنر و تجربه با شعار «امکان دیده شدن ده‌ها فیلم، فقط با در اختیار داشتن نیم درصد از ظرفیت کامل سینماهای کشور» توانسته نسیم تغییر در سینمای ایران را نوید دهد.

تعیین تکلیف نمایش فیلم‌ها و در پی آن آزاد شدن رایت‌های متعلقه و امکان به وجود آمدن گردش مالی برای این سینمای متفاوت با واگذاری رایت‌های متعلق به شبکه‌های نمایش خانگی، حقوق فیلم‌خانه‌ای و مذاکرات لازم با تلویزیون برای واگذاری رایت نمایش فیلم‌ها از دستاوردهای «سینمای هنر و تجربه» است و ذکر این نکته ضروری است که اقتصاد سینمای هنر و تجربه طبیعتا با «صفرهای کم» عجین شده و برگشت هر میزان سرمایه از نمایش فیلم‌ها با توجه به میزان سرمایه‌گذاری‌های اندک برای تولید این فیلم‌ها باعث رونق این نوع

سینما خواهد شد.

تردیدی نیست که این نوع سینما، با این تعداد سالنی که در اختیار دارد، سینمای فروش‌های میلیاردی نیست. هر گونه مقایسه‌ای میان رقم فروش این فیلم‌ها و فیلم‌های سینمای بدنه اشتباه است؛ اما می‌توان یک بار دیگر رقم ضریب اشغال ۳۴ درصد را با ضریب اشغال ۵ درصد مقایسه کرد.

برنامه‌ریزی اکران سانسی با شیوه «نمایش در طول زمان» و ضریب اشغال سینماهای گروه در جدول پیوست نشان‌دهنده تفاوت ماهوی روش متفاوت اکران این نوع سینما با سینمای تجاری است که چنانچه بخواهد این روش با مشخصات اقتصاد سینمای اکران تحلیل و ارزیابی شود برخلاف «آدرس درست» سینمای هنر و تجربه این ارزیابی‌ها خودنمایی می‌کند و سیاست اصلی و اولویت اول تا دهم سینمای هنر و تجربه تا اطلاع ثانوی همان «فراهم کردن امکان نمایش این فیلم‌ها در نیم درصد از ظرفیت کل سینماهای ایران» است و چنانچه این تحلیل‌ها بر اساس این سیاست صحیح مبتنی باشد، همان «آدرس درست» سینمای هنر و تجربه خودنمایی خواهد کرد.

گردش مالی سینمای خاص