پرده آخر بازگشت «رستاخیز» به سینما

گروه فرهنگ وهنر- بعد ازتوقف فیلم «خانه پدری» که پس از دور روز نمایش به‌کار خود پایان داد و از ادامه اکران بازماند، حالا فیلم «رستاخیز» دومین اثری است که در یک سال گذشته چنین سرنوشتی را تجربه می‌کند و بعد از یک روز اکران به دلیل حاشیه‌های به وجود آمده از چرخه اکران حذف می‌شود. سینمای ایران در ماه‌های اخیر شرایط ویژه‌ای را پشت سرگذاشته و کف فروش فیلم‌ها به یک میلیارد تومان رسید.

اتفاق بی‌سابقه‌ای که سال گذشته شرایط شگفت‌انگیزی را به وجود آورد و حالا به یک رویه معمولی تبدیل شده است.

سیاست‌گذاری‌های مدیران سینمایی در دوره اخیر با واکنش مثبت مخاطبان روبه‌رو شده و آشتی مردم با سالن‌های سوت وکور شکل گرفته است. با این حال در چنین وضعیتی مشکلاتی هم وجود دارد که می‌تواند به عنوان مانع درمسیرحرکت روبه جلوی سینمای ایران عمل کند. نمایش ناتمام «رستاخیز» یکی از همان موانعی است که این روزها هنر هفتم ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و ادامه یا عدم اکران آن به تصمیم مدیران بستگی دارد. البته تا اینجا نشانه‌هایی موجود از عدم اکران این فیلم حکایت می‌کنند. با این حال عوامل این فیلم آخرین تلاش‌هایشان را برای بازگشت این اثر روی پرده نقره‌ای دنبال می‌کنند و احمدرضا درویش، کارگردان رستاخیز برای اکران مجدد فیلمش دعوا را به قضاوت مراجع قضایی کشانده است و نسبت به برخورد سازمان سینمایی با این فیلم به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «رستاخیز» فیلمی به کارگردانی احمدرضا درویش است که می‌خواست وارد صحرای کربلا شود تا وقایع عاشورا را تصویر کند و برای اولین بار چهره بازیگران نقش حضرت ابوالفضل العباس(ع) و تعداد دیگری از اهل بیت امام‌حسین(ع) را نمایش دهد. این فیلم در نسخه‌ای ۲۱۰ دقیقه‌ای در جشنواره سی و دوم فیلم فجر رونمایی شد و از همان موقع نقد به ساختار و روایت فیلم شروع شد. نقدهایی که به نسخه ۲۱۰ دقیقه‌ای «رستاخیز» می‌شد، سازندگان را مجبور به سکوت در مقابل موضع‌گیری‌ها کرد، ولی تلاش برای اکران «رستاخیز» بر پرده سینما یک سال بعد شروع شد و باغ موزه دفاع مقدس میزبان مراسم افتتاحیه «رستاخیز» شد. درحاشیه این مراسم احمدرضا درویش در جمع خبرنگاران گفت که فیلم را بنا به نظر مراجع و علما ۴۰ دقیقه کوتاه و عمده انتقاداتی را که به فیلم وارد شده اصلاح کرده‌ و از تدوین جدید فیلمش راضی است. بنا شد رستاخیز روز چهارشنبه ۲۴ تیرماه ۹۴ اکران عمومی‌اش را شروع کند اما شرایط به گونه دیگری رقم خورد. فیلم فقط در چند سانس محدود روی پرده سینماهای تهران رفت و اما بعد سازمان سینمایی بیانیه داد که این فیلم تا تامین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می‌افتد.

درویش در اولین واکنش به این اقدام سازمان سینمایی و در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت که این فیلم تمامی مراحل قانونی در دریافت پروانه نمایش، حواله اکران و... را هم طی کرده بود و به نمایش عمومی درآمد.درویش در همان مصاحبه تاکید کرد که سخنان آقای دکتر ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در روزهای گذشته این طور نشان می‌داد که ایشان با اکران این فیلم در سینماها موافق هستند. ایشان هم بر این نکته تاکید داشتند که این فیلم زیر نظر مراجع ساخته شده است و پروانه نمایش آن قانونی است و بر این اساس قرار شد که فیلم امروز به نمایش گذاشته شود؛ اما با این اتفاق به نظر می‌رسد که با رویکرد متفاوتی از جانب آقایان مسوول در مواجهه با این فیلم روبه‌رو شده است.

در فاصله ۲۴ تیرماه تا یک هفته بعد از آن، اهالی سینما و رسانه ضمن حمایت از اکران رستاخیز؛ از سازمان سینمایی خواستند که پای پروانه نمایش این فیلم بایستد. حتی شنیده شد تعدادی از اهالی سینما در دیداری با رئیس سازمان سینمایی حرف‌های جدی زدند و کار به تهدید سازمان سینمایی هم کشید و درویش هم این جلسه را با قهر ترک کرد. سی ام تیرماه علیقلی‌زاده تهیه‌کننده رستاخیز با ارسال نامه‌ای به دفتر رئیس‌جمهوری از رفتار سازمان سینمایی نسبت به اکران این فیلم گلایه کرد و از حسن روحانی خواست که در مورد اکران رستاخیز تصمیم‌گیری کند. نامه‌ای که به قول حسین نوش‌آبادی- سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان بی‌پاسخ مانده است. روز گذشته اما خبر دیگری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و از آخرین تلاش‌های عوامل این فیلم برای اکران خبر داد؛ اتفاقی که مشخص نیست تا چه اندازه تاثیرگذار باشد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، عوامل «رستاخیز» در آخرین تلاش برای اکران مجدد دعوا را به قضاوت مراجع قضایی کشانده و نسبت به برخورد سازمان سینمایی با «رستاخیز» از احتمال شکایت به دیوان عدالت اداری پرده برداشته‌اند. شکایتی که اگر به سرانجام برسد همچنان پرونده رستاخیز را باز نگه می‌دارد و احمدرضا براتی مشاور حقوقی سازمان سینمایی در حال پیگیری این شکایت است.

این اتفاق در سینمای ایران بی سابقه است و اولین بار است که کارگردان یک اثر دست به دامان مجاری قانونی می‌شود تا موانع اکران فیلمش را برطرف کند.اقدام درویش بازی را به سمت دیگر میدان برده و حالا نتیجه این شکایت را باید دیوان عدالت اداری به داوری بنشیند. پیش از این وقتی فیلم گزارش یک جشن به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در دولت گذشته توقیف شد، مسوولان سینمایی وقت اعلام کردند که خسارت‌های این اثر را پرداخت می‌کنند تا عوامل از توقیف آن اثر ضرر مالی نکنند.حالا عوامل رستاخیز هم روی این نکته انگشت گذاشته‌اند و در محافل سینمایی نقل کرده‌اند که خواستار جبران خسارت‌های مالی به خاطر توقیف اثر خود هستند.از سویی دیگر رقمی که برای تولید این اثر خرج شده است در سینمای ایران کمتر وجود داشته است و درصورتی که شکایت رستاخیزی‌ها نتیجه بدهد شاید در آینده سازمان سینمایی در اعطای مجوز نمایش به یک فیلم بیشتر تامل کند و پای مجوزهایی که می‌دهد بایستد.

چیزی که سینماگران ایرانی در روزهای گذشته روی آن بیشتر از هر نکته دیگری تاکید کرده‌اند و روشن است آسیب بروز چنین اتفاقاتی به بدنه سینما است.