هوشنگ کامکار: موسیقیدانان ایرانی نمی‌توانند ادعای نوآوری کنند

هوشنگ کامکار گفت: این روزها لغت‌هایی مانند نوآوری و ساختارشکنی در میان جوانان رایج شده، اما این موضوع درباره هیچ‌یک از موسیقیدان‌های ایرانی حقیقت ندارد. هیچ‌کدام از موسیقیدانان ایران نمی‌توانند ادعای نوآوری کنند.

به گزارش «ایسنا»، هوشنگ کامکار که در مراسم رونمایی از آلبوم «کوچ بنفشه‌ها» سخن می‌گفت، اظهار کرد: وقتی حدود ۲۰ سال پیش آلبوم «در گلستانه» را نوشتم، در تعریف موسیقی ملی ایران توضیحی ارائه دادم، اما متاسفانه می‌بینم که عده‌ای به موسیقی ایران به اشتباه موسیقی ارکسترال می‌گویند. در حالی که هسته اصلی موسیقی ایرانی باید براساس ملودی‌های ایرانی باشد و زمانی که اثر را گوش می‌کنیم، هویت ایرانی را حس کنیم.

این هنرمند پیشکسوت اظهار کرد: موسیقی ملی ایران قابلیت دارد که هم با سازهای غربی و هم با سازهای ایرانی اجرا شود؛ اما امروز می‌شنوم، برخی از جوان‌ها می‌گویند، موسیقی ملی فقط با سازهای ایرانی اجرا می‌شود.

او همچنین توضیح داد: من در این آلبوم، هیچ‌ گونه نوآوری انجام ندادم و هیچ ادعایی هم ندارم. در آلبوم‌های قبلی‌ از تکنیک «پلی‌فونی» استفاده کردم که این افتخار نیست؛ زیرا موضوعی مربوط به قرن‌های گذشته است.

کامکار با اشاره به اینکه خوانندگی این اثر برعهده حمیدرضا نوربخش بوده است، تصریح کرد: هیچ‌ خواننده‌ای به اندازه نوربخش مورد قبول من نیست. او شخصیت هنری‌اش را حفظ می‌کند و این موضوع برای من خیلی مهم است. او استاد آواز است و کارهای باارزشی هم انجام داده است، البته خواننده‌محوری در موسیقی، کار درستی نیست، به‌ویژه در آثاری که به آنها فاخر گفته می‌شود. خواننده فقط یک عضو از یک مجموعه است.

این هنرمند با اشاره به اینکه سعی کرده است، در اثرش از ملودی‌های گوش‌آشنا استفاده کند، توضیح داد:‌ وقتی از نوآوری حرف می‌زنیم، باید به آن تداوم ببخشیم. نیما یوشیج وقتی اشعار نو را می‌ساخت، دوباره برنگشت و کار کلاسیک انجام نداد و همان روند را ادامه داد. این موضوع درباره موسیقی هم صدق می‌کند.