بازگشت آثارهنری به سبدمصرف خانوار

آرزو جعفریان: نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» گالری گلستان یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای تجسمی ایران است که سال‌هاست تعداد هنرمندان و آثاری که در آن راه می‌یابند به بیش از صد اثر و صد هنرمند رسیده است.

در روزهای گذشته این نمایشگاه بیست‌وسومین سال برپایی‌اش را برگزار کرد و ١٧٨ اثر از ١٦٠ هنرمند را در معرض تماشای مخاطبان قرار داد. این رویداد مهم هنر‌های تجسمی که هر ساله با شعار «هر خانه ایرانی یک اثر هنری» برپا می‌شود به سمت ارتقای سطح هنری ایران و گنجاندن هنر در زندگی روزمره مردم گام برمی‌دارد. برای محقق شدن این شعار؛ آثار هنری باید به شکلی قیمت‌گذاری شوند تا علاقه‌مندان یک اثر توانایی پرداخت هزینه آن را داشته باشند. از این‌رو می‌توان گفت در این نمایشگاه همواره قیمت گذاری‌ها بر اساس همین نگاه و هدف تعیین می‌شود. در این دوره نیز قیمت آثار از ٢٠٠ هزار تومان تا ٢٥٠ میلیون تومان همراه با تنوع بسیار زیاد فرم و محتوا براى سلیقه‌های مختلف در دسترس است.

برای نمونه می‌توان به آثار نقاشى خط فرامرز پیلارام با قیمت ٦٠ میلیون تومان، نقاشى دو شاخه زنبق از پروانه اعتمادى با قیمت ٣٠ میلیون تومان، تابلوهای کوچک بهمن محصص از سرى میوه‌ها، جغد، ماهى با قیمت هاى متفاوت، اثر ابراهیم حقیقى با قیمت ٦ میلیون تومان، تابلوهاى گل و پارچه فیگوراتیو شده از شهره مهران با قیمت ۵ میلیون تومان، نقاشى انتزاعى گلناز قدیرى با قیمت ۵ میلیون تومان، تابلوی خوشنویسی نصرالله افجه‌اى با قیمت۴ میلیون تومان، آثار برادران دره باغى با قیمت هاى متفاوت، تابلویى بزرگ با فضایى زمستانى از فریده لاشایى با قیمت ١٦٠ میلیون تومان و... تنوع آثار موجود در این رویداد را به نمایش می‌گذارد.

فروش 670 میلیونی

درحالی‌که کمتر از ۲۴ ساعت تا پایان بیست و سومین دوره «صد اثر صد هنرمند» فرصت باقی است ۱۱۰ نقاشى و مجسمه در مجموع به قیمت ٦٦٩ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان به فروش رسیده است.

گران قیمت‌ترین آثار به فروش رسیده در این دوره، آثار سه هنرمند فقید بهمن محصص با ١٨٠ میلیون تومان، فریده لاشایى با ١٣٠ میلیون تومان و مجسمه اى از ژازه تباتبایى با قیمت ۵۰ میلیون تومان است و از منظر پرفروش ترین هنرمندان براساس تعداد آثار به فروش رسیده می‌توان به شمس الدین غازى با فروش هفت نقاشى و مجسمه، مصطفى دره باغى با فروش چهار اثر و هوشنگ پزشک نیا با فروش سه اثر اشاره داشت.

فروش اقساطی آثار هنری

لیلى گلستان، مدیر گالرى گلستان و نمایشگاه گردان «صداثر صدهنرمند» در مورد هدف برگزاری این نمایشگاه می‌گوید که نمایشگاه «صد اثرصد هنرمند» کارنامه یکساله هنرمندان جوان و پیشکسوت ما است. در این دوره نمایشگاه از چندین مجموعه‌دار قریب به ٤٠ اثر براى فروش پذیرفته شده است که آنها با هدف نوسازى مجموعه‌شان به این اقدام معمول دست زده‌اند. او معتقد است چون مجموعه‌داران پول حاصل از این فروش را صرف خرید از هنرمندان جوان در همین رویداد می‌کنند و این هدف بسیار مقدسی است که چرخه اقتصاد می‌چرخد و پول خارج از دایره هنر نمی‌رود. این خود اتفاق بسیار مهمی است.

مدیر گالری گلستان می‌گوید که ۹۰ درصد خریداران بیست‌وسومین دوره نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» را براى اولین بار در گالرى دیده است. او می‌گوید این آمار شگفت‌آور براى جامعه فرهنگى ایران نوید بزرگی است و در کوتاه ترین تفسیر این موج و فرآیند اقبال به خرید آثار هنرى گویاى رشد حضور هنر در سبد خانوار ایرانى است. ابتکار جالب «صد اثر صد هنرمند» براى جلب نظر اقشار مختلف مردم به خرید آثار هنری قابل توجه است.در این نمایشگاه فروش اثر هنرى به صورت اقساط هم انجام می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آثار مورد نظر خود را حتی به‌صورت اقساط ماهانه هم خریداری کنند.

شیوه قیمت‌گذاری آثار هنری

در این نمایشگاه اقتصاد و هنر در کنار هم به‌صورت تنگاتنگی قرار گرفته‌اند تا چرخه هنرهای تجسمی در گردش باشد. گالری گلستان همواره در این سال‌ها در انتخاب و قیمت‌گذاری آثار نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» بسیار سختگیر عمل کرده است و به این اعتقاد دارد که قیمت‌ها باید در سطحی باشد که اشخاصی که مایل به خرید اثری هستند، توانایی پرداخت را داشته باشند.

نمایشگاه گردان «صد اثر صد هنرمند» این دوره را از منظر عرضه آثار بسیار با کیفیت می‌داند و می‌گوید که براى رسیدن به این سطح از کیفیت بیش از همیشه سختگیرى کرده است. نحوه قیمت‌گذاری آثار هم به شیوه‌ای عمل می‌شود که ابتدا هنرمندان قیمت می‌دهند و لیلی گلستان آن را تعدیل می‌کند. در واقع سعی می‌کند قیمتی را پیشنهاد دهد که از طرف مردم قابل خرید باشد.

چگونگی چینش

در این نمایشگاه از روى زمین تا سقف اثر هنرى چیده شده است و برای دیدن این آثار احتیاج به فرصت و تامل بسیار است تا بتوان تک تک آثار را تماشا کرد، در واقع در فضای محدود گالری گلستان آثار سه نسل هنرمندان تجسمی ایران را تنگاتنگ و در کنار هم می‌بینیم. گلستان درباره چینش آثار در این نمایشگاه می‌گوید: «به ناچار این کار را کردم چون آثار ارائه شده زیاد بود و قاعدتا در تنگاتنگ هم قرار می‌گرفت ولی من تصور می‌کنم در نهایت نمایشگاه از نظر بصری جنبه زیبایی پیدا کرده است و خودم محیط و چیدمان نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» را بسیار دوست دارم.»گلستان معتقد است که این نوع چیدمان برای هنرمندان جوان بسیار خوشایند است؛ زیرا آثارشان در کنار آثار استادان قرار می‌گیرد و نامشان در کنار نام پیشکسوتان ثبت می‌شود، بنابراین برای جوانان بسیار هیجان انگیز است. از دیگر ویژگی‌های این دوره ارائه ٤٠ مجسمه است که بیانگر رونق اقتصاد هنر در این‌گونه هنرى است. دلیل این اتفاق این است که کلاس‌های مجسمه‌سازی بسیاری زیر نظر استادان بزرگی چون پرویز تناولی برپا شد و جوانان بسیاری با شور و شوق زیاد به مجسمه سازی روی آوردند و پس از آن می‌توان حضور آنها را در این نمایشگاه در کنار استادان مجسمه‌سازی دید. مجسمه‌های ارائه شده در بیست‌وسومین «صد اثر صد هنرمند» از سه نسل مجسمه‌سازان خوب کشورمان با قیمت‌هاى مناسب عرضه شده‌اند.

در این بین می‌توان به آثار جذاب و تماشایى مجسمه هاى «اسب» و نیز « زن و مرد» از «رامین سعادت»، مجسمه «مرد آهنی» از «ژازه تباتبایى»، یک کار فوق‌العاده هایپر رئالیستی از «عبدی اسبقی» و جوان ترها که برخى از آنها با آثارى درخشان و چشم‌نواز مخاطب را میخکوب مى‌کنند، اشاره کرد. این آثار هر کدام زیبایی و مشخصات منحصربه‌فرد خود را دارند و ایده بکر و فکر خلاق در پس هر یک از آنها مخاطب را به تماشای بهتر و تامل بیشتر در آن وامی‌دارد. نمایشگاه «صداثر صدهنرمند» تا دوم شهریورماه در گالرى گلستان واقع در دروس خیابان کماسایى پلاک ٣٤ دایر است.

بازگشت آثارهنری به سبدمصرف خانوار