آمار انتشار کتاب‌های شعر در یک سال گذشته

خانه کتاب، آمار کتاب‌های منتشرشده در حوزه شعر در فاصله زمانی ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ تا ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ را به مناسبت روز شعر و ادب فارسی اعلام کرد. براساس آمار منتشرشده توسط واحد آمار و اطلاع‌رسانی کتاب این موسسه، در یک سال گذشته ۱۳۰۳ ناشر در حوزه شعر به انتشار کتاب پرداخته‌اند که از این تعداد ۷۲ مورد ناشر-مولف هستند و ۶۲۰ ناشر نیز فقط یک کتاب شعر منتشر کرده‌اند. در این بین ۶۷۴ عنوان کتاب با شمارگان کمتر از ۱۰۰۰ جلد منتشر شده‌اند.

از بین پدیدآورندگان آثاری که در یک سال گذشته در حوزه شعر منتشر شده است، ۳۵۵۲ شاعر و پژوهشگر شعر مرد و ۱۴۰۹ شاعر و پژوهشگر شعر زن هستند.

در حوزه شعر، کتاب‌های ترجمه‌شده نیز وجود دارد که در تفکیک‌بندی آمار تعداد مترجمان کتاب‌های شعر، ۱۷۶ مرد و ۴۲ زن در این حوزه به فعالیت پرداخته‌اند. در این زمینه، کتاب‌های ترجمه‌شده شعر از سایر زبان‌ها به فارسی ۴۲ عنوان کتاب و کتاب‌های ترجمه‌شده شعر از فارسی به سایر زبان‌ها ۳ عنوان کتاب است.

در کتاب‌های ثبت‌شده به تفکیک شعر معاصر و شعر کلاسیک نیز ۳۶۲۵ عنوان شعر معاصر و ۱۰۳۶ عنوان شعر کلاسیک انتشار یافته است.

در بین ناشران حوزه شعر، «فصل پنجم» با ۱۵۳ عنوان کتاب، «شانی» با ۸۷ عنوان کتاب و «نیماژ» با ۷۹ عنوان کتاب، به ترتیب بیشترین تعداد کتاب در حوزه شعر را منتشر کرده‌اند.

همچنین براساس آمار و اطلاعات خانه کتاب، مجموعه شعرهای «ضد» (سوره مهر)، «پذیرفتن» (چشمه)، «گریه‌های امپراتور» (سوره مهر)، «چه کسی مرا عاشق کرد؟» (امرود) و «مواظب باش! مورچه‌ها می‌آیند» (امرود) به ترتیب پرتکرارترین (تجدید چاپ) کتاب‌های حوزه شعر را تشکیل می‌دهند.