رشد ۵۱ درصدی فروش و14 درصدی مخاطب

گروه فرهنگ و هنر: با شروع نیمه دوم سال عملا فیلم‌های روی پرده سینمای ایران به سرازیری افت فروش می‌افتند. نیمه اول سال به‌دلیل چند مناسبت مثل نوروز و عید فطر و تابستان برای تبلیغات سینماها زمان مناسب‌تری است تا نیمه دوم که به ماه محرم نزدیک می‌شویم و بعد از آن هم که آغاز زمستان و جشنواره فجر است پس خیلی نمی‌شود امید به گیشه‌های پر رونق داشت.

براساس اعلام رسمی روابط عمومی سازمان سینمایی سینماهای سراسر کشور در ۶ ماه نخست سال ۹۴، بیش از ۴۰ میلیارد تومان فروش داشته‌اند که این رقم در مقایسه با ۶ ماه ابتدایی سال ۹۳، رشد ۵۱ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، سینماهای ایران در ۶ ماه نخست سال ۹۴ نزدیک به ۴۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند؛ این در حالی است که سینماهای سراسر کشور در ۶ ماه نخست سال ۹۳ نزدیک به ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون فروش کردند و بررسی این دو رقم نشان از رشد ۵۱ درصدی فروش سینمای ایران در ۶ ماه نخست سال ۹۴ دارد. همچنین تعداد مخاطبان سینمای ایران در ۶ ماه نخست امسال ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده‌اند که این رقم در ۶ ماه نخست سال ۹۳ نزدیک به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده و در مجموع تعداد مخاطبان سینمای ایران در ۶ ماه نخست سال ۹۴ نزدیک به ۱۴ درصد رشد داشته است.

فیلم‌ها و نکته‌های گیشه در 6 ماه اول سال

فیلم‌های اکران شش ماهه اول سال بعضا نکات جالبی داشت که به برخی از آنها در ادامه اشاره می‌کنیم. «مردن به وقت شهریور» با تعداد سینمای کمتر و البته با پشتوانه تبلیغات از شبکه‌های ماهواره‌ای توانست مردم را جذب فیلمش کند؛ به صورتی‌که ۶۵۰ میلیون تومان در تهران و ۳۵۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها فروخته است. پیش از این هم فیلم «به خاطر پونه» علیمردانی که پخش آن را شکوفافیلم در دست داشت با چنین موقعیتی روبه‌رو شد اما این هوشمندی پخش‌کننده فیلم بود که نگذاشت مثل خیلی دیگر از فیلم‌های اکران سوخته شود. شاید فروش «مردن به وقت شهریور» آنچنان هم بالا نباشد ولی همین‌که نزدیک به یک میلیارد تومان فروخته از چنین فیلمی بعید بود آن هم فیلمی که دو سال از اکرانش در جشنواره می‌گذرد.فیلم «دوران عاشقی» علیرضا رئیسیان که سیمرغ بهترین فیلمنامه را از جشنواره سال گذشته دریافت کرده بود، قرار بود در اکران عید نوروز قرار بگیرد و قراردادش هم ثبت شده بود اما ناگهان علیرضا رئیسیان از اکران فیلمش در عید نوروز انصراف داد تا اینکه فیلمش در عید فطر و البته بعد از گذشت دو هفته از عید فطر به‌دلیل نیفتادن کف فروش فیلم نهنگ عنبر اکران شد. دوران عاشقی به لطف بازیگران خود شهاب حسینی، لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی مشخص بود که دیده خواهد شد، هرچند در نهایت نتوانست بیش‌از دو میلیارد تومان در کل ایران فروش کند و البته یکی از دلایل فروش بالای این فیلم سرگروهی در سینما کوروش بود که با سانس‌های زیاد و حمایت سینما کوروش روبه‌رو شد.دوران عاشقی به جای نهنگ عنبر در سرگروه کوروش اکران شد و فیلم نهنگ عنبر با سانس‌های معمولی نسبت به بقیه فیلم‌ها در حال اکران است و بعد از ۴ ماه با ۷،۸ سانس اکرانش ادامه پیدا می‌کند. این اختلاف نهنگ عنبر را با سایرفیلم‌ها نشان می‌دهد که چطور پتانسیل ۴۰ سانس در هر روز را داشت.نهنگ عنبر در اکران خود رکورد‌های زیادی را بسیار بی سر و صدا جا به جا کرد که شکستن رکورد فروش(۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) اخراجی‌ها ۲ در سینماهای تهران که تا قبل از این تنها شهر موش‌ها۲ از پس آن برآمده بود، یکی از این رکوردها بود و البته نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که نهنگ عنبر تمام این نتایج را در شرایطی کسب کرد که نیمی از سینماهای ایران را در اختیار نداشت. قطعا اگر سینماهای نمایش دهنده آن را تحریم نکرده بودند می‌توانست فروشی بیش از ۷ میلیارد را تجربه کند.در سال‌های اخیر شاید تحریم بعضی از فیلم‌ها به سود آن فیلم بود؛ ولی این مورد برای نهنگ عنبر کاملا برعکس جلوه کرد چون فیلمی بود که با کمترین حاشیه‌ها و هیاهو‌ها اکران شد. و دیگر هم خبری از بازار گرمی به خاطر توقیف یک فیلم ایجاد نشد.

جمع‌بندی اکران در 6 ماه اول سال

مهم‌ترین نکته در بحث اکران سینمای ایران ۶ سرگروهی شدن سینماهای ایران از اردیبهشت ۹۴ بود. تا پیش از این سینمای ایران با ۵ سرگروه فعالیت می‌کرد. بعد از حذف شدن سینما فرهنگ از سرگروه‌های سینمای ایران به‌دلیل ملحق شدن به سینمای هنر و تجربه تمام سرگروه‌ها دگرگون شدند. این دگرگونی حذف سینما آفریقا و قدس از سرگروهی را به همراه داشت. دلیل این کار از نگاه شورای صنفی این بود که باید سینماهای سرگروه در تمام مناطق تهران پراکنده شوند نه اینکه در نقطه مرکزی شهر تهران متمرکز باشند. با وجود اینکه این دلیل منطقی به نظر می‌رسد؛ اما اضافه کردن یک سرگروه دیگر آن هم سینما اریکه ایرانیان کاملا غیر منطقی بود. درست است که سینمای ایران تا سال ۸۵ با ۴ سرگروه فعالیت می‌کرد و بعد از اضافه شدن سینما آزادی در سال ۸۶، ۵ سرگروهی شد و از آن زمان حدود ۷ سال می‌گذرد؛ اما سینمای ایران به‌دلیل کمبود تعداد سینما هنوز به این حد توانایی نرسیده که با ۶ فیلم در چرخه اکران همراه شود، و اگر هم قرار به اضافه شدن تعداد بیشتری فیلم در سال است، باید فکرشده این کار صورت گیرد.