سیستم پذیرش فیلمنامه در ایران درست نیست

رضا مقصودی

فیلمنامه‌نویس و رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان

بعضی از کارگردانان معتقدند که ضعف فیلم‌های ایرانی به ضعف فیلمنامه بازمی‌گردد، اما من معتقدم که اساسا مشکل سینمای ایران فیلمنامه نیست، مشکلات دیگری در سینمای ایران وجود دارد که تنها به فیلمنامه برنمی‌گردد و اگر قرار باشد به مسائل سینمای ایران پرداخته شود، آخرین مساله سینمای ایران، فیلمنامه خواهد بود.

مشکلات سالن سینما، تولید، تدوین، ممیزی و کارگردانی مهم‌ترین مشکلات فیلم‌های سینمایی ایران هستند. بسیار دیده شده که چه فیلمنامه‌های خوبی که در اختیار سازندگان ناتوان قرار گرفتند و فیلم‌های خوبی از آنها ساخته نشد، بارها شده من فیلمنامه‌ای را خوانده‌ام که فوق‌العاده بوده، اما بعدها فیلمی که از آن تولیده شده، از فیلمنامه بسیار ضعیف‌تر بوده است. اعمال‌نظرهای غیرمنطقی و غیر‌کارشناسی در این راه باعث می‌شود که فیلمنامه‌ها با نظرات غیر‌تخصصی در راه تولید از کیفیت به دور شوند. گاهی دیده شده که فیلمنامه‌ای با توجه به امکانات خاصی نوشته شده است که بعدها دیده می‌شود آن امکانات در زمان ساخت وجود ندارند برای همین سازندگان برای اینکه بتواند فیلم را بسازند آن قسمت‌هایی را که به امکانات ویژه‌ای نیازمند است، حذف کردند که در نهایت تبدیل می‌شود به فیلمی بی‌سر و ته. باید بگویم بیشتر از ۲۰ درصد فیلمنامه‌های خوب در ایران ساخته نمی‌شوند؛ یعنی در واقع شرایط برای ساخت آنها به وجود نمی‌آید. سیستم پذیرش فیلمنامه در ایران درست نیست، ساز و کار سینمای ایران برای ساخت یک فیلم ساختار درستی ندارد، تهیه‌کننده‌ای که در ایران طرح چند صفحه‌ای را از یک فیلمنامه‌نویس می‌خواند باید این تخصص را داشته باشد که آیا این طرح قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه‌ای جذاب را دارد یا نه اما متاسفانه این‌گونه نیست و این تخصص را تنها عده اندکی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان ما دارند.