همزمان با انتشار گسترده اخباری درباره ممنوع‌الکار شدن خوانندگان، مسوولان وزارت ارشاد نیز در گفت‌وگوهای مجزایی نسبت به این خبر واکنش نشان دادند.

واکنش‌های این مسوولان اگرچه همه یک رویه در تکذیب خبر دارند، اما نشان می‌دهد که خبر ممنوع‌الکاری چندان هم غیرممکن نیست زیرا عمده گفته‌های مسوولان وزارت ارشاد، درباره تکذیب انتشار چنین لیستی از سوی این وزارتخانه است نه اصل خبر ممنوع‌الکاری برخی خوانندگان. در ادامه مشروح موضع‌گیری این مسوولان را می‌خوانید:



فرزاد طالبی، سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد: به‌طور حتم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مخالف حضور بین‌المللی هنرمندان موسیقی کشورمان در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و با حفظ شئونات نیست، اما همکاری با سایت «رادیو جوان» قطعا همکاری با رسانه معاند به حساب می‌آید. دفتر موسیقی وزارت ارشاد به هیچ عنوان نام خواننده مشخصی را به‌طور رسمی اعلام نکرده و نمی‌کند، زیرا این اقدام کار شایسته‌ای نیست بنابراین در مورد انتشار برخی از اسامی که از آنها به‌عنوان ممنوع‌الکار نام برده شده است، اظهار نظر نمی‌کنم و تاکید می‌کنم فهرستی که توسط برخی رسانه‌های غیررسمی اعلام می‌شود، وجود خارجی ندارد. ممنوع‌الکار شدن خوانندگانی که دچار تخلف شده‌اند قطعا به منزله ممنوع‌الکار بودن دائمی نیست.



علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت ارشاد: خبر ممنوع‌الکار شدن چند هنرمند موسیقی به‌دلیل همکاری با «رادیو جوان» واقعی نیست. او ادامه داد: من به هیچ‌وجه دنبال ممنوع‌الکاری هنرمندان نبوده و نیستم و همیشه سعی کرده‌ایم، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که آنها بتوانند داخل کشور فعالیت کنند و مشکلی نداشته باشند. بنابراین چنین خبری نمی‌تواند صحت داشته باشد.



حسین نوش‌آبادی،‌ سخنگوی وزارت ارشاد: این مطلب که کلیپ‌های صوتی و آثار هنری هنرمندان داخلی کشور در شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و ماهواره‌ای خارجی پخش شود، امری بدیهی است که نیازی به همکاری هنرمندان مربوطه با این شبکه‌ها ندارد. تنها آنجایی خلاف ضوابط قانونی امری صورت می‌پذیرد که هنرمندی به‌صورت عامدانه و آگاهانه با شبکه‌های خارجی همکاری کند؛ بنابراین لیستی که اخیرا در شبکه‌های مجازی و خبری منتشر شده، رسمی نبوده و صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای است. هیچ گاه وزارت ارشاد لیستی را به این شکل رسانه‌ای نخواهد کرد. هنرمندانی که اسم آنها در این لیست منتشر شده است می‌توانند با احراز محل انتشار اصلی این لیست، مراتب شکایت خود را اعلام کنند و این قضیه قابلیت پیگیری دارد و قطعا با عاملان آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد.


پایان‌بندی
اگرچه نمی‌توان با وجود تفاوت‌های روایتی که درباره خبر ممنوع‌الکاری برخی خوانندگان منتشر شده، قضاوتی درست و کامل انجام داد، اما به نظر می‌رسد که با توجه به تاکید سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد بر معاند قلمداد کردن سایت رادیو جوان و تذکرهایی که در برهه‌های مختلف زمانی به خوانندگان ایرانی داده شده است، محدودیت‌ها و ابزارهای نظارتی حاکمیتی برای ممانعت از همکاری هنرمندان با سایت‌های معاند در نظر گرفته شده باشد، از این رو بیراه نیست اگر اعمال محدودیت و حتی توبیخ یا هشدار رسمی درباره ممنوعیت‌ها را برای برخی خوانندگان بپذیریم، اما به نظر می‌رسد که هم در اسامی اعلام شده و هم در تعداد آنها کمی غلو شده است و این خبر بیشتر به یک شانتاژ رسانه‌ای شباهت دارد تا یک واقعیت.