گروه فرهنگ و هنر: بازیگران چهره‌های اصلی یک فیلم هستند و در سینمای ایران کم پیش می‌آید که فیلم‌ها آنقدر متنوع باشند که چهره‌های متنوعی در آنها حضور داشته باشند.
این اتفاق در اکران آبان سینمای ایران رخ داده است و امید می‌رود این ترکیب متنوع بازیگری روی فروش فیلم‌ها هم اثر مثبت بگذارد و گیشه سینمای ایران با حضور چهره‌ها تکانی بخورد. بر این اساس ترکیبی از بازیگران پیشکسوت و جوان سینما که به سه نسل تعلق دارند این روزها روی پرده سینماها هستند. جمشید مشایخی، ثریا قاسمی، حسین یاری، هنگامه قاضیانی، فریده سپاه منصور، شمسی فضل‌اللهی، اکبر عبدی، نیکی کریمی، امیر آقایی، آفرین عبیسی، مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، سروش صحت، پوریا پورسرخ، لعیا زنگنه، مریلا زارعی، مصطفی زمانی و همایون ارشادی از بازیگرانی هستند که این روزها فیلمی را در حال اکران دارند و در فیلم‌های «پدر آن دیگری»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «ارغوان»، «عاشق‏ها ایستاده می‏میرند» و «ماهی سیاه کوچولو» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نسل اول: پیشکسوتان؛ سایه‌های بالای سر
جمشید مشایخی، ثریا قاسمی، فریده سپاه منصور، شمسی‌فضل‌اللهی و آفرین عبیسی از بازیگران پیشکسوتی هستند که پس از مدت‏ها فیلمی از آنها اکران می‏شود. جمشید مشایخی که فیلم «پدر آن دیگری» را در حال اکران دارد، بعد از فیلم «چک» در سال ۹۰ فیلمی را روی پرده نداشته است.
این نسل از بازیگران سینمای ایران عمدتا در نقش‌های پا به سن گذاشته بازی می‌کنند. نقش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های سینمای ایران عمدتا برای این چند نفر است. البته این نسل از بازیگران سینمای ایران به‌دلیل سن و سال بالایشان همواره مشکلاتی برای حضور در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی دارند؛ اما همین‌که حضورشان در سینمای ایران هنوز ادامه دارد سایه بالای سر بقیه همکارانشان محسوب می‌شوند.

نسل دوم: گذشتن از دوران ستارگی
اکبر عبدی، حسین یاری و همایون ارشادی از بازیگران نسل دوم هم این روزها فیلمی را در حال نمایش دارند. اکبر عبدی بازیگر فیلم «پدر آن دیگری» تا چندی پیش «قندون جهیزیه» را نیز در حال اکران داشت. عبدی را که به عنوان سوپراستار کمدی سینما و تلویزیون می‌شناسند در «قندون جهیزیه»نقش یک عاشق پیشه مسن را بازی کرد که به هر قیمتی شده می‌خواهد از تنهایی دربیاید و ازدواج کند.

نیکی کریمی را هم کم کم باید در این دسته رده‌بندی کرد. او که در سال‌های اخیر به کارگردانی بیشتر تمایل دارد تا بازیگری، اگر پیشنهاد خوبی برای بازیگری دریافت کند آن را می‌پذیرد تا با حضورش احیانا فروش فیلم را هم بالا ببرد. او در حال حاضر«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» را در حال نمایش دارد. کریمی در این فیلم نقش زنی درمانده را بازی می‌کند که برای خرج عمل شوهرش نیاز مبرمی به پول دارد و از اتفاق می‌خواهد این پول را از خواستگار سال‌های دورش بگیرد. نیکی کریمی درباره فیلم گفت: «فیلمنامه خوب کم است و من قبلا هم گفته ام‏ که دلم می‏خواهد با کارگردان‏های فیلم اولی کار کنم. وقتی هم فیلمنامه «چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت» را خواندم خیلی خوشم آمد. بخشی هم کارگردانی است و آن شور و شوقی که کارگردان می‏تواند داشته باشد و کارگردانی که می‏تواند پای کار بایستد که آقای جلیلوند این گونه بودند.»
با اکران «شیفت شب» ساخته نیکی کریمی طی روزهای آینده، این بازیگر در کنار امیر آقایی بازیگران دوفیلمه اکران خواهند بود.






نسل سوم: چشم سبزهای جوان
در میان بازیگران جوان این روزها فقط رنگ چشم‌های مهتاب کرامتی و مصطفی زمانی سبز است. اما با کمی اغماض می‌توان این عبارت را به ستاره‌هایی نسبت داد که قرار است بار اصلی فروش یک فیلم سینمایی را بر دوش بکشند و گیشه به آنها نیاز فراوانی دارد.
مهتاب کرامتی که تا چندی پیش «عصر یخبندان» را روی پرده داشت فیلم «ارغوان» را در کنار شقایق فراهانی بازی کرده است. او در «ارغوان» نقش اصلی را بر عهده دارد که با خاطرات مردی همراه می‌شود و همراه با او زندگی خودش نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فیلم قصه زن و مردی است که برای شنیدن آخرین قطعه ساخته شده یک موزیسین مشهور جهانی در شب مرگ او، رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. این رویارویی مسیر زندگی هر دوی آنها را تغییر می‌دهد. مهتاب کرامتی با تاکید بر اینکه سینمای کیوان علی محمدی و امید بنکدار(کارگردانان فیلم) سینمای زنانه است، گفت: «یکی از دلایل علاقه من به این زوج فیلمساز این است که به عاشقانه‏های زندگی می‏پردازند و حس خوب و آرامش مطلقی از طریق فیلم به بازیگران القا می‏شود.»

آزاده صمدی هم که از بازیگران نسل سوم سینمای ایران است درباره نقش دختر ارمنی فیلم «ارغوان» گفت:«نقشم در این فیلم کمی متفاوت از نقش‌های گذشته‌ام است. برای ادای درست لهجه به شدت تمرین کردم. فکر می‌کنم کاراکترم در این فیلم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.»
مریلا زارعی هم که پس از «شیار ۱۴۳» از بین پیشنهادهایش «ماهی سیاه کوچولو» را پذیرفته بود، این فیلم را روی پرده دارد. مریلا زارعی درباره ایفای نقش «شهرزاد» در فیلم «ماهی سیاه کوچولو» گفت: «این فیلم برای من مهم بود نه تنها به خاطر تولید یک اثر سینمایی بلکه به خاطر نقش متفاوتی که برای زن نوشته شده بود که برای شکستن آن نگاه همیشگی، نیاز به جسارت دارد.»
هنگامه قاضیانی، شقایق فراهانی، لعیا زنگنه و امیر آقایی دیگر بازیگران مطرحی هستند که فیلمی را در حال اکران دارند. مصطفی زمانی و پوریا پورسرخ هم بازیگران نسل جوان سینما هستند که به ترتیب فیلم‌های «ماهی سیاه کوچولو» و «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» از آنها اکران می‌شود.