گروه فرهنگ و هنر: صدا و سیما در یک سال اخیر و شاید بیش از یک سال، ‏ دوران پر از جنجال و حاشیه‏ای را گذرانده و اتفاق‏های بزرگ و کوچک در برنامه‏های این سازمان رسانه‏ای، هر بار دستاویز انتقادهای کوچک و بزرگ شده است.

فرآیند یکساله تغییر و تحول‏ها در سازمان صداوسیما و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی این مجموعه اوایل هفته جاری با حضور محمد سرافراز، ‏رئیس این سازمان در مجلس شورای اسلامی، وارد حاشیه‏های تازه شد تا حذف 798 سمت مدیریتی صداوسیما نیز به انبان حاشیه‌ها اضافه شود. به هر روی ‏افزون بر این موارد، روز گذشته مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما نیز با اعلام برخی تغییرها و تحولات در برنامه‌های پرمخاطب سیما از جمله برنامه «صبح بخیر ایران» و «سیمای خانواده»، چوب به آتش حاشیه‌ها انداخت تا زمان کوتاهی پس از اظهارات رئیس صداوسیما، دوباره بحث حاشیه‌های این سازمان، در رسانه‌ها رونق بگیرد. البته در این میان از بین برنامه‌هایی که ناگهان حذف شدند برنامه سینمایی «هفت» با شکل و شمایل و عوامل جدیدی به شبکه سه بازگشت و تکلیف برنامه موسیقایی «دستان» که قرار بود با تغییرات و رعایت کردن شروطی به روی آنتن برگردد، مشخص نشد. نکته آن است که در چند وقت اخیر با حذفیات عدیده‌ای که در برنامه‌های صداوسیما اتفاق افتاده است، می‌توان گفت که رخساره این رسانه بزرگ تغییر کرده و برنامه‌های تلویزیونی که این روزها روی آنتن می‌روند، با یکی، دو سال گذشته چنان متفاوت هستند که نه بیننده با آنها سمپاتی مثبت دارد، نه حتی سازندگانشان.

آغاز دوران تغییرها در پاییز
شاید اولین برنامه که با حذف اولیه و تبدیل به یک برنامه دیگر بیش از دیگر تولیدات سازمان مورد مناقشه و جنجال قرار گرفت، برنامه «رادیو هفت» شبکه تلویزیونی آموزش بود. این برنامه که مخاطبان پرشماری داشت، ‏به یکباره از روی آنتن جمع شد و پس از مدت زمانی طولانی، ‏با تغییرهای بنیادین دوباره به آنتن برگشت اما این بار از یک کانال دیگر و حتی با یک نام متفاوت.
برنامه «صد برگ» به کارگردانی و تهیه‏کنندگی مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفی که درواقع همان تهیه‌کنندگان برنامه رادیو هفت بودند، در شبکه چهار سیما از شنبه - یازدهم مهرماه - برای نخستین بار پخش شد.
برنامه جدید البته بی‌شباهت به رادیو هفت نبود، اما تفاوت‌ها چنان به چشم می‌آمد که تقریبا کمتر کسی می‌توانست از دل برنامه صد برگ چیزی از خاطرات رادیو هفت را در دلش زنده کند و شاید اگر موهای تراشیده منصور ضابطیان نبود، کسی نمی‌فهمید سازندگان این برنامه همان سازندگان رادیو هفت هستند.


پا روی ترمز صبح بخیر ایران

اما نزدیک به یک ماه از بازگشت متحولانه رادیو هفت با نام صد برگ، مدیر گروه اجتماعی شبکه اول سیما، از بازگشت برنامه محبوب و قدیمی «صبح بخیر ایران» با تغییرات در مجریان، لوکیشن و طراحی دکور خبر داد.
فضل‏الله شریعت‏پناهی درباره بازگشت برنامه قدیمی «صبح بخیر ایران» پس از پنج ماه تعطیلی، توضیح داد: «صبح بخیر ایران» از قدیمی‏ترین برنامه‏های شبکه یک سیما است که حدود پنج ماه پیش، از این شبکه حذف شد. این برنامه به‏زودی طی یک هفته آینده مجددا به آنتن بازمی‏گردد. ما در این برنامه یک الگوبرداری از لحاظ ساختاری از برنامه «مردم ایران سلام» انجام دادیم و در آن از چند مجری محوری استفاده کردیم. همچنین برای «صبح بخیر ایران» جدید موضوع‏بندی کردیم و سعی کردیم هر روز برنامه را به سه بخش تقسیم‏بندی کنیم که بخش اول کمی شادتر است و با مخاطبان کودک، نوجوان و جوان سروکار دارد که از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح به مدت نیم ساعت پخش می‏شود. همچنین بخش دوم این برنامه مناسبتی و موضوع‏محور است که در هر بخش یک سردبیر می‏آید و یک میهمان هم داریم و موضوعات مختلفی همچون سیاسی، اقتصادی، ورزشی، سینمایی، هنر و ادبیات و حتی بحث محیط زیست و ایرانگردی نیز مورد بررسی قرار می‏گیرد و مخاطبان به شکل ثابت می‏توانند از شنبه تا پنج‏شنبه هر روز به مدت 110 دقیقه این برنامه را با رنگ و بویی جدید و فضایی نو در شبکه یک سیما تماشا کنند.


سیمای خانواده عوض می‌شود

اما گویا تغییرات به برنامه صبح بخیر ایران محدود نماند و افزون بر این برنامه، قرار شد که دیگر برنامه محبوب و قدیمی سیما و شبکه اول، به نام «سیمای خانواده» که تا پیش از این هر روز ظهر روی آنتن می‌رفت نیز با تغییراتی بسیار گسترده‌تر از صبح بخیر ایران، دوباره به تلویزیون برگردد.

مدیرگروه اجتماعی شبکه اول در این باره اعلام کرد: «سیمای خانواده» هم یکی از قدیمی‏های شبکه اول است که از هفته آینده دچار یکسری تحولاتی خواهد شد و برنامه‏ای تحت عنوان «خانواده یک» جایگزین آن می‏شود. در حال حاضر دکور «خانواده یک» آماده شده و در حال نصب است. مجریان این برنامه هم تغییر کردند؛ چراکه ساختار برنامه تغییر کرده و برنامه کمی تخصصی‏تر شده است؛ ضمن اینکه ما در هر آیتم از برنامه، مجری-کارشناس خواهیم داشت؛ به عنوان مثال علاوه‌بر موضوع خانواده، آیتم‏های دیگری مثل کودک، اقتصاد، فناوری، علم و. . . در برنامه «خانواده یک» اضافه می‏شود که این مباحث در هر بخش یک مجری-کارشناس دارد. همچنین در کنار این مباحث ما امکاناتی را فراهم آوردیم که بتوانیم به وسیله تصویر و گرافیک مکمل این بحث‏ها باشیم و بتوانیم در جهت جذابیت بحث کمک کنیم.






او گفت: برنامه «خانواده یک» از این پس از شنبه تا چهارشنبه هر روز به مسائل مختلف می‏پردازد. همچنین روز پنج‏شنبه این برنامه جنبه نوستالژیک و خاطره پیدا می‏کند و به‌طور کلی مجریان برنامه تغییر می‏کنند و مجریان قدیمی شبکه یک مثل آقای شجاعی‏مهر و یکسری مجریان پیشکسوت مثل آقای والی‏نژاد در برنامه پنج‌شنبه‏های «خانواده یک» حضور خواهند داشت. شریعت‌پناهی همچنین عنوان کرد که سبک و سیاق «خانواده یک» نسبت به «سیمای خانواده» از لحاظ دکور، محتوا و آرایش خیلی متفاوت‏تر است و به نظر می‏رسد تیم، تیم کاملا حرفه‏ای هستند و با برنامه‏ریزی پیش می‏روند.

پاسخ به یک سوال حاشیه‌ای
تغییر مجریان برنامه‌های صبح بخیر ایران و سیمای خانواده، این ایده را در ذهن تداعی می‌کند که گویا مدیران صداوسیما با مجریان این برنامه‌ها اختلافاتی دارند. شریعت‌پناهی، در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از مجریان ناشناس در برنامه‏هایی مثل «صبح بخیر ایران» و «خانواده یک»، جزو سیاست‌های جدید سازمان صداوسیما است، خاطرنشان کرد: ما در این برنامه‏ها مجریان معروف نداریم و سعی کردیم از یکسری مجریان پیشکسوت مثل خانم شفیعی و. . . استفاده کنیم. در بخش مجری محور هم به‌دلیل اینکه ساختار برنامه‏ها تغییر پیدا کرده است سعی کردیم باز هم مجریانمان چهره نباشند. این اتفاق جزو سیاست‌های جدید سازمان صداوسیما است و بیشتر به دنبال مجری کارشناس هستیم.

وی اظهار کرد: ناگفته نماند که تمام برنامه‏هایی که اعلام شد، به شکل آزمایشی هستند تا رصد کنیم که چقدر مخاطب با آنها درگیر می‏شود، چقدر برنامه‏ها را می‏پسندد و چقدر برایش اثرگذار است تا برای ادامه برنامه‏ها یک برنامه‏ریزی جدی داشته باشیم. مدیر گروه اجتماعی شبکه اول در بخش دیگری از گفته‏هایش به برنامه‏های تاک‏شو و گفت‏وگومحور این شبکه اشاره کرد و یادآور شد: همچنین چند برنامه تاک‏شو و گفت‏وگومحور جذاب در بخش اجتماعی طراحی کرده‏ایم که فعلا در دست طرح و برنامه هستند و برخی از آنها هم مصوب شده است اما تا زمانی که کنداکتور مشخص نشود، نمی‏توانیم کاری انجام بدهیم.
شریعت‏پناهی همچنین از تکرار مجدد برخی برنامه‏های صبحگاهی و ظهرگاهی شبکه یک در ساعات پایانی شب خبر داد و گفت: در تدارک هستیم تا خلاصه‏ای از برنامه‏هایی چون «صبح بخیر ایران» و «سیمای خانواده» را در ساعات پایانی شب برای بینندگان تکرار کنیم. تمام سعی‏مان را هم می‏کنیم تا برنامه‏ها به قدری کیفیت داشته باشند که مخاطب دلش بخواهد مجددا برنامه‏ها را تماشا کند.