عملکرد سینمایی دولت در دو سال گذشته

گروه فرهنگ و هنر: رابطه دولت یازدهم با سینما و سینماگران از ابتدای آغاز به‌کار کابینه آن، با امیدواری‏های بسیاری همراه بود. این امید گسترده با برخی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله گشایش دوباره خانه سینما که با تغییر مدیران سینمایی دولت گذشته در روزهای نخستین فعالیت دولت یازدهم به وقوع پیوست، تقویت شد.

اما در کنار این رفتارهای نمادین، ‏ برخی عملکردهای سینمایی دولت در قالب آمارها، قابل بررسی است. در دولت یازدهم یکی از دغدغه‌ها در عرصه سینما، افزایش مخاطبان بود. این دغدغه در حالی به عنوان یک اولویت قرار گرفت که هنوز امکان اکران همزمان آثار سینمایی در تهران و شهرستان‌ها وجود نداشت و بسیاری از آثار سینمایی با فاصله زمانی بسیار زیاد در شهرستان‌های مختلف و در سالن‌های مندرس اکران می‌شدند.افزایش تعداد مخاطبان سینما در دولت یازدهم بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی رسانه دولت؛ ایرنا، نشان از این موضوع دارد که در دو سالی که از فعالیت مدیریت سینمایی در این دوره می‌گذرد، شاهد آشتی مخاطبان با سینما و تداوم روند رو به رشد مخاطبان در سال‌های ۹۳ و چهار ماه نخست سال ۹۴ باشیم و امید می‌رود که تعداد مخاطبان هنر هفتم تا پایان سال ۹۴، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر برسد.

همچنین تلاش برای تجهیز همه سالن‌های سینمایی به سیستم دیجیتال از طریق موسسه سینماشهر به عنوان بازوی اجرایی سازمان سینمایی در امور زیرساختی در دستور کار قرار گرفت و این موضوع با بودجه بیش از ۱۰ میلیارد تومانی وزارت ارشاد به سرانجام رسید.با این طرح سینماهای سراسر کشور دیجیتالی شدند تا امکان اکران همزمان همه فیلم‌های سینمایی در تهران و شهرستان‌ها تا پایان سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ محقق شود.ایجاد اکران همزمان فیلم‌های سینمایی در تهران و شهرستان‌ها موجب افزایش تعداد مخاطبان شد به گونه‌ای که در سال ۹۳ سینمای ایران با رشد قابل‌توجه مخاطبان و میزان فروش نسبت به سال‌های ۹۱ و ۹۲ روبه‌رو بود.براساس اعلام رسمی موسسه سینماشهر، در سال ۹۱ سینمای ایران ۲۶ میلیارد تومان فروش داشته و تعداد مخاطبان سینما ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار مخاطب بوده است. همچنین در سال ۹۲ فروش سینما ۳۰ میلیارد تومان اما تعداد تماشاگران ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که این امر به‌دلیل افزایش قیمت بلیت سینما است.در سال ۹۳ سینمای ایران ۵۳ میلیارد تومان فروخت و تعداد مخاطبان سینما به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید که این رقم رشد ۷۶ درصدی مخاطبان سینما را نشان می‌دهد.

فروش فیلم‌های سینمایی به‌دلیل دیجیتالی شدن سینماها به‌رغم فرسوده بودن برخی سالن‌ها در تهران و شهرستان‌ها در سال ۹۳ برابر شده و براساس اعلام رسمی سازمان سینمایی، سینماهای تهران در این سال حدود ۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها ۲۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند.اما سایت سازمان سینمایی نتایج یک نظرسنجی را بر روی پایگاه رسمی خود قرار داده است که حاوی نکات مهمی است. در این نظرسنجی اینترنتی که به رای فعالان سینمایی گذاشته شده درجه اهمیت عملکردهای سینمایی دولت مشخص شده است. براساس این نظرسنجی مهم‌ترین نتایج مدیریت دو ساله دولت یازدهم در حوزه سینما «دیجیتالی کردن سینما» و عبور از شیوه آنالوگ بوده است.در این نظرسنجی گزینه‏هایی شامل؛ «جلوگیری از توزیع میجرها و سالم‏سازی شبکه نمایش خانگی»، «جدایی بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر»، «راه‏اندازی گروه هنروتجربه»، «حمایت از بخش خصوصی در جهت ساخت سالن‏های جدید سینما»، «بازگشایی خانه سینما» و «دیجیتالی کردن کلیه سالن‏های سینمای ایران» مطرح شده بود که مجموعا ۳۶۰ نفر به آن پاسخ دادند.

نتایج حاصله از داده‏های به‌دست آمده از پاسخ‏ها در این سنجش نشان می‏دهد که بیشترین طیف با ۳۷ و نیم درصد با این نظر هم‏ عقیده ‏اند که «دیجیتالی کردن سالن‏های سینما» مهم‌ترین نتایج مدیریت دو ساله دولت یازدهم در حوزه سینما بوده است.به تعبیر دیگر مخاطبان، عبور از شیوه آنالوگ و قالب نوار سلولوئید ۳۵ میلی‏متری را در بخش‏های تولید و فنی و نمایش مورد تمجید قرار داده‏اند.همچنین بیش از ۲۲ درصد نیز معتقد بودند «بازگشایی خانه سینما» مهم‌ترین دستاورد به‌شمار می‏آید. از سوی دیگر در حدود ۲۱ درصد نیز گزینه «راه‌اندازی گروه هنروتجربه» را انتخاب کردند. از سوی دیگر چیزی در حدود ۱۱ درصد از پاسخ‏دهندگان اعلام کردند که «حمایت از بخش خصوصی در جهت ساخت سالن‏های جدید سینما» مهم‌ترین نتیجه این دو سال مدیریت بوده و در ادامه ۵/ ۵ درصد نیز تاکید کردند که «جدایی بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر» مهم‌ترین دستاورد این مقطع بوده است.در نهایت با کمترین میزان یعنی تقریبا سه درصد مخاطبان بر این نظر استوار بودند که «جلوگیری از توزیع میجرها و سالم‏سازی شبکه نمایش خانگی» مهم‌ترین نتیجه فعالیت حضور مدیران در دو سال نخست بوده است.البته همچنان‌که در متن خبر به آن اشاره‌ای نشده است، معلوم نیست که شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، چه طیف از افراد بوده‌اند.